Charles University Protestant Theological Faculty

Introduksjon

Les den offisielle beskrivelsen

Den Protestantiske teologiske fakultet (Opprinnelig kalt Hus tsjekkoslovakiske protestantiske teologiske fakultet) Ble grunnlagt i Praha på 28 april 1919. Før første verdenskrig, hadde det vært mange restriksjoner på protestanter i tsjekkiske lander (som var en del av katolske Østerrike på den tiden) og kandidater til departementet måtte gå til Wien for å studere. Med etableringen av den nye tsjekkoslovakiske staten etter krigen kom i full religionsfrihet.

Reformerte og lutherske protestanter forent å danne Evangelical Church of tsjekkisk Brødre, og en av sine første tiltak var å etablere et fakultet protestantisk teologi for å trene sine teologistudenter og de fra andre kirker. I det første året av sin eksistens fakultetet hadde 14 studenter, men dette snart vokste til 78 i 1923 og 160 i 1929. Kvinner begynte å studere ved fakultetet i 1922; deres antall økte vesentlig etter kirkemøtet i den evangeliske kirke av tsjekkiske brødre besluttet å ordinere kvinner til departementet i 1953. Under den tyske okkupasjonen fakultetet ble stengt ned, sammen med de fleste andre institutter for høyere utdanning, men det gjenopptatt sin virksomhet når den andre verdenskrig var over. I 1949-1950 var det 230 studenter.

I 1950 kommunist staten besluttet at fakultetet bør deles inn i to skoler: den Hus Teologisk Fakultet for studenter fra den tsjekkoslovakiske Hussite Kirken, og Comenius protestantiske teologiske fakultet for studenter fra Evangelical Church of tsjekkisk Brødre og de mindre kirkene. Under kommunistene Comenius fakultetet opplevd mange vanskeligheter og antall studenter falt til under 100. For de fleste av de 1950 og 1960 Dean var den ledende tsjekkiske protestantiske teolog Josef Lukl Hromádka. Etter fallet av kommunistregimet i 1989, nye muligheter åpnet seg for Comenius fakultetet. Det var en enorm økning i antall studenter. I 1990 ble det Comenius fakultet innlemmet i Charles University og omdøpt den protestantiske teologiske fakultet. I 1995 flyttet den til større lokaler på sin nåværende stedet. I 2007-2008 fakultetet hadde rundt 500 studenter og noen 25 lærere.

Fakultet Seal og dens Symbol

Tenk - Lov - Speak: Teologi som Salt

Noen refleksjoner over emblem ved Fakultet Pavel Filipi Når Praha protestantiske teologiske fakultet ble etablert i 1919, ble grunnleggerne møtt med en liten oppgave, i tillegg til mange flere store seg: hvordan å representere symbolsk tradisjonene de var å bygge på og målene de ble sikter på. De utformet derfor et nytt emblem, som fortsatt brukes i dag som forseglingen av fakultetet.

Hvordan er dens symbolikk å bli forstått?

I sentrum av en sirkulær design ser vi et beger. Dette symboliserer tydelig nok koblingen med arven fra den tsjekkiske reformasjonen, spesielt med Hussite reformasjonen, som gjeninnføres mottak av kalken av legfolk ved feiringen av Herrens nattverd. I 1417 hele Teologisk fakultet Praha Universitetet kalt til nattverd under begge typer, tar på siden av revolusjonen og dermed risikere sin eksistens: innen et år Rådet Constance hadde trukket tilbake sin konsesjon til å undervise. I å velge dette symbolet, den nye fakultetet viste at det var forpliktet til kalken (med alt dette kan innebære) like husittene hadde vært, og at det avviste enhver form for klerikalisme, inkludert teologisk klerikalisme.

I den øverste halvdelen av runden design kan vi lese de latinske ordene: SAPERE, AGERE, LOQUI, som betyr på engelsk: tenke, handle, snakke. Den historiske opprinnelsen til dette mottoet går tilbake til Jan Amos Komensky (Comenius), den siste biskopen i den gamle Enhet Brødre. Valget av disse vilkårene og måten de er koblet sammen kan forstås uten videre forklaring. Teologien det nye fakultetet ønsker å dyrke skal være vitenskapelig, noe som krever en streng intellektuell disiplin; det skal være praktisk, som fører til handling; og til slutt, bør den være basert på dialog, avvise alle andre midler for å sette hele sannheten bortsett fra Word. Rekkefølgen som vilkårene er plassert er kanskje overraskende, med "snakke" på tredjeplass, danner klimaks av motto. Men denne overraskelse forsvinner når vi husker den enorme betydningen den tsjekkiske reformasjonen knyttet til frihet i Guds ord. Fritt proklamerer frigjørende Ordet er i seg selv "den frieste av tiltak" (Actus liberimus omnium) og er i stand til å frigjøre kristendommen fra sin babylonske fangenskap. Igjen og igjen, selv i tider med størst undertrykkelse, har tsjekkiske protestantiske kristne opplevde det faktum at "Guds Ord er ikke lenket" (2 Tim. 2: 9), og at tvert imot det skaper et mellomrom for fri tale rundt seg selv. Etter på fra denne erfaring og tradisjon, forpliktet fakultetsgrunnleggerne seg til å etablere fakultetet som et tilfluktssted for ytringsfrihet, forankret i frihet av Guds ord.

I den sentrale delen av emblem, til venstre og høyre for kalken, er en gåte i form av to referanser til Skriften - Tredje Mosebok 02:13 og Mark 09:49. I begge passasjene ordet "salt" (latin sal) er å finne. Forbindelsen mellom motto og Skriften sitater blir tydelig når vi innser at de første bokstavene i de tre ordene i mottoet (Sapere, Agere, Loqui) sammen danner det latinske ordet SAL.

Men hva har teologi og et teologisk fakultet å gjøre med salt? Hva førte våre forgjengere som valgte utformingen av emblemet for å velge disse to passeringer blant de mange steder i Bibelen hvor salt er nevnt? I dag kan vi bare gjette på eksegese de hadde i tankene. Vi kan imidlertid være rimelig sikker på at den versjonen av sitatet fra Mark at de hadde foran seg var en som kanskje ikke båret ut av de originale manuskripter, men er ofte funnet i reformerte oversettelser av Bibelen. Ifølge denne versjonen, Jesu ord var: "Hver offer skal saltes med salt." Vi er imponert over det faktum at både passasjer ordet "salt" er nært knyttet til begrepet offer. Tredje Mosebok 02:13 enjoins: "Du skal sesong alle dine matoffer med salt. Ikke la salt pakt din Gud ut av grødeoffer. Tilsett salt til alle tilbud. "Teologi som en referanse til å ofre? Har grunnleggerne av fakultetet vil understreke at fakultetet bør fortsette å lede oppmerksomheten til kjernen av det kristne budskap - Kristi offer på korset? Kan være. Men kanskje de hadde noe annet i tankene da de designet emblem. For i begge sitater salt er referert til som en ytterligere bestanddel som er blitt oppløst og dispergert i hele den offer. Og denne selv oppløsning og selv spredning er en av de grunnleggende funksjonene i teologi. Ved å kalle inn spørsmålet sine egne instinkter selvoppholdelses det forplikter hele sin tenkning, skuespill og snakker til tjeneste for både kristne og samfunnssamfunn, advarer og beskytter dem mot korrupsjon av egoisme, og oppfordrer dem til å tjene uselvisk de som anses for å være av minst betydning i denne verden. På denne måten teologien kan gjøre sitt bidrag til å sikre at den menneskelige familie ikke mister den dimensjonen av selvfornektelse og frivillig frafall, uten noe som verken et liv i verdighet eller fredelig sameksistens er mulig.

Steder

Praha

Address
Protestant Theological Faculty Charles University in Prague Černá 9, P.O.Box 529 CZ-115 55 Praha 1 Czech Republic
Praha, Praha, Tsjekkia