Les den offisielle beskrivelsen

Den Avdeling for lærerutdanning er en av sytten fakulteter forbundet under paraplyen av Charles University i Praha. Dens primære mål er å utdanne lærere og andre pedagogiske personell til alle typer skoler og skolesystemer, på ulike nivåer av studie (Bachelors og Masters) og former. Mens fem andre fakulteter innenfor Charles University er også offisielt kvalifisert til å utdanne lærere, hva gjør Avdeling for lærerutdanning unike er spennet og kompleksiteten av sin pedagogiske fokus. Fakultetet gir universitetsnivå før og etter-lærerutdanningen på følgende områder: humaniora, samfunnsvitenskap, kunst Utdanning, kroppsøving, matematikk og naturfag.

Fakultetet er i ferd med å trene ca 4200 studenter i både BA og MA studier, pluss nesten 10 000 studenter lært innenfor et bredt spekter av kombinerte former for studietilbud, hovedsakelig som en del av profesjonell lærer utvikling.

Fakultetet er også åpnet for undervisning betalende utenlandske studenter som kan melde til programmer undervises på engelsk. Fakultetet deltar i det internasjonale Erasmus Mundus-programmet tar sikte på å legge til rette for student- og lærermobilitet.

BA og MA studier

I 2006 fakultetet vedtok studiepoeng system som er anerkjent i alle EU-land og dermed gir enklere studentmobilitet i EU. Studenten av Avdeling for lærerutdanning studerer vanligvis en kombinasjon av to fag.

Bachelorstudiene

Den 3-årige BA Studiet tar sikte på å gi studentene betydelig kunnskap i de to utvalgte emner, men det utgjør ikke en pedagogisk utdanning - BA nyutdannede ikke offisielt kvalifisert til å undervise. Det er derfor strukturen av obligatoriske og valgfrie emner som tilbys innenfor programmet er skreddersydd på en måte som bygger opp den faglige kompetansen i de utvalgte fagene i stedet for pedagogiske ferdigheter og undervisningskompetansen til elevene. BA Pensum omfatter dermed bare noen få kurs i pedagogiske og psykologiske disipliner. Men pensum inneholder også en obligatorisk motiverende undervisningspraksis som skal hjelpe elevene avgjøre om de ønsker å fortsette i oppfølgingen MA studie for å tjene en undervisning grad.

Master studieprogram

Den nyutdannede av to-års oppfølging MA programmet vil ha opparbeidet betydelig kompetanse i den profesjonelle området som dekkes av de to fag av sine valg, og i tillegg til dette, vil de også ha utviklet sin pedagogiske, psykologiske og didaktiske kompetanse, avgjørende for enhver læreryrket. Derfor, bortsett fra obligatoriske og valgfrie emner som søker å størkne studentenes faglige kompetanse, MA pensum også omfatter spesielt tilpasset didaktiske kurs og en fullverdig student praksis, som alle er integrert i en organisk og sammenhengende system. The Graduate av oppfølgingen MA studiet er fullt kvalifisert til å undervise ved høyere grunnskoler og videregående skoler.

historie

Den Avdeling for lærerutdanning ved Charles University i Praha ble stiftet i november 1946, basert på en av de første president dekreter for å bli vedtatt etter re-etablering av den uavhengige staten Tsjekkoslovakia, og også på den nylig vedtatte lov som søkte å etablere utdannings fakultetene ved alle universitetene i denne dagen . Dette var kulminasjonen av varig innsats for å sikre betydelig universitetsutdanning for lærere på alle nivåer, både primære og sekundære. Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Charles University ble offisielt åpnet den 15 november 1946 i Praha Rudolfinum (The House of Artists), og festlig lanseringen ble fulgt av den tsjekkiske presidenten, Dr. Edvard Beneš.

Imidlertid lyktes i 1953 skolereformen i demontering alle tsjekkiske fakultetene utdanning. Det nyopprettede institusjonen for trening av lærere i allmennfag ble kalt The pedagogiske universitet - The Higher School of Pedagogikk.

Enda en reform av den tsjekkiske utdanningssystemet (gjennomført i 1959) fødte Pedagogiske institutter i Praha og Brandýs nad Labem som ble designet for å trene lærere i grunnskolen, mens fremtidige videregående skole lærere skulle studere deres fag på ulike fakultetene, som hadde vært tilfelle før 1946. De tsjekkiske fakultetene utdanning ble ikke gjenopprettet til 1964. Det er verdt å nevne at ungdomsskolelærere av kunst, musikk og kroppsøving ble opprinnelig utdannet ved andre respektive Charles fakultetene mens alsoattending noen pedagogiske og psykologiske emner ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet.

På midten av 1970-tallet så forening og sammenslåing av opplærings nettverk av grunnskoler og videregående skole lærere og utvidelse av den respektive lengden av studien inntil 5 år. De var heller ulykkelige tider, så mange avdelinger ble demontert eller lagt til ulike andre universitet fakulteter.

I løpet av de 50 årene av fakultetets eksistens, har en rekke bemerkelsesverdig eksperter på ulike felt undervist i sine rekker, for eksempel Cyril Bouda, V. Hrabal, J. Charvát, Otakar Chlup, L. Kopeckij, J. Plavec, V. Tardy og F. Vodička, for å nevne noen få.

Programmer gitt i:
Engelsk
Czech

Denne skolen tilbyr også:

PhD

Charles University Faculty of Education

Målet med doktorgradsprogrammet Didaktikk i kjemi er å forberede spesialister for å forbedre kvaliteten på kjemisk utdanning i Tsjekkia i samsvar med dagens sosiale behov ... [+]

Egenskaper av studiene

Målet med doktorgradsprogrammet Didaktikk i kjemi er å forberede spesialister for å forbedre kvaliteten på kjemisk utdanning i Tsjekkia i samsvar med dagens sosiale behov og i samsvar med utdanningsprogrammer fra avanserte europeiske land basert på vitenskapelige forskningsresultater. Doktorgradsarbeidet er fokusert på utarbeidelse av spesialister innen kjemisk utdanningsteori i tråd med dagens kjennskap til kjemi, pedagogikk, psykologi, sosiologi, informatikk og andre fagområder. Det er et program uten spesialisering.

Beskrivelse av verifikasjon og evalueringskriterier

Muntlig diskusjon om skriftlig arbeid og sammen med søknad sendt til forskningsprosjektet. I opptaksprøven må søkeren bevise relevant kunnskap innen kjemisk didaktikk, kjemi og pedagogisk-psykologisk disiplin, informasjon og språkferdighet (verifisere kunnskap om engelsk eller annet verdensspråk) og forutsetninger for forskningsarbeid (verifisere dypere kunnskaper om emnet , som kandidaten ønsker å studere i doktorgradsstudier).... [-]

Tsjekkia Prague
Oktober 2019
Engelsk
Heltid studier
4 år
Campus
Kombinert nett & campus
Les mer på norsk
Charles University Faculty of Education

Studien er ment for de som er interessert i en teoretisk og filosofisk videreutdanning i filosofi og samfunnsvitenskap. Forutsetningen er en riktig gjennomføring av maste ... [+]

Studien er ment for de som er interessert i en teoretisk og filosofisk videreutdanning i filosofi og samfunnsvitenskap. Forutsetningen er en riktig gjennomføring av masterprogrammet med fokus på relevant eller et beslektet emne.

Målet med doktorgradsstudiet i filosofien er å trene høyt kvalifisert vitenskapelig personale, tilpasset studiet av generelle lover i det respektive samfunn med utgangspunkt i ontologi, gnosologi og etikk. De bør ha fullmakt til å løse problemer som har en helhetlig, universell karakter. De fleste kandidater jobber som universitetslærere og har den viktige oppgaven med å utdanne elevene til en ny form for ansvar som sikrer god sosial utvikling på alle områder.... [-]

Tsjekkia Prague
Oktober 2019
Engelsk,Tysk
Heltid studier
4 år
Campus
Kombinert nett & campus
Les mer på norsk
Charles University Faculty of Education

Programmet for Visual Art Education som en integrert del av utdanningsområdet for kunst og kultur har stort tverrfaglig potensial. Nyutdannede representerer spesialister, ... [+]

Egenskaper av studiene

Samtidig område for visuell kunst Utdanning er innebygd i spørringen om sosiale og kulturelle forhold for visualisering (viser, forestiller seg og skaper) forstått som et spesifikt trekk ved menneskelig ontogenese, kultur og generell utdanning. Studien bidrar til en dyp forståelse av kreativ tenkning, læring og undervisning innen visuell kultur og nye samarbeidende og pedagogiske funksjoner i samtidskunst.

Programmet for Visual Art Education som en integrert del av utdanningsområdet for kunst og kultur har stort tverrfaglig potensial. Nyutdannede representerer spesialister, ikke bare innen visuell og billedkunst, men også i forskersteam i pedagogikk, spesialpedagogikk, utviklingspsykologi, media og kulturstudier, komparative kulturelle og pedagogiske studier, visuell semiotikk, kognitiv vitenskap, estetikk, visuell teori, og andre.... [-]

Tsjekkia Prague
Oktober 2019
Engelsk
Heltid studier
4 år
Campus
Kombinert nett & campus
Les mer på norsk
Charles University Faculty of Education

Graduatet av Ph.D. studier i matematikkutdanning er forberedt på å håndtere både teoretiske og applikasjonsproblemer i matematisk utdanning av barn og voksne og utføre bå ... [+]

Egenskaper av studiene

Kandidater for doktorgrad i matematikkdidaktikk forventes å:

Vis interesse for matematikkutdanning generelt (for eksempel ved å delta i vitenskapelige konferanser og konferanser for lærere),ha oversikt over de viktigste vitenskapelige tidsskrifter og bøker knyttet til matematikkutdanning,ha en ide om området matematikkutdanning de er villige til å fokusere på i sine studier og kunne spesifisere det i et skriftlig prosjekt på opptil 10 sider (inkludert foreløpige forskningsspørsmål, metodikk og teoretisk bakgrunn og en referanseliste) .

Program uten spesialisering

Beskrivelse av verifikasjon og evalueringskriterier

Opptaksprøve

Diskusjon om søkerens prosjektforslag. Forskningsprosjektet opptil 10 sider må sendes sammen med søknaden til Institutt for naturfag, Fakultet for utdanning, Karlsuniversitetet. Kvaliteten på prosjektet er viktig for å bli vurdert av inngangskomiteen, som vil vurdere kandidatens beredskap til å gjøre forskning i matematikkutdanning.Diskusjon om referansene fra kandidatens liste over vitenskapelig litteratur om matematikkutdanning (må sendes sammen med søknaden).... [-]
Tsjekkia Prague
Oktober 2019
Engelsk
Heltid studier
4 år
Campus
Kombinert nett & campus
Les mer på norsk
Charles University Faculty of Education

Spesialisering av musikkteori og utdanning er basert på utvelgelse og syntese av musikologiske og musikalske pedagogiske disipliner, noe som gjør det mulig å balansere ut ... [+]

Egenskaper av studiene

Spesialisering av musikkteori og utdanning er basert på utvelgelse og syntese av musikologiske og musikalske pedagogiske disipliner, noe som gjør det mulig å balansere utarbeidelsen av høyt kvalifiserte eksperter når det gjelder forskning og undervisning. I tråd med et bredt spekter av musikalsk pedagogikk følger spesialiseringen omfanget av studien som tilsvarer målet: utarbeidelse av spesialister innen forskning innen generell musikkutdanning, yrkesopplæring og andre aktiviteter som krever en slik spesialisering.

Beskrivelse av verifikasjon og evalueringskriterier

Opptaksprøve

Søkere legger inn et skriftlig forskningsprosjektforslag (inkludert bibliografi) inntil 10 sider på kandidatens valgte fagområde. Forskningsprosjektet skal sendes sammen med søknaden til Institutt for naturvitenskap, Utdanningsfakultet, Karlsuniversitetet. Det forventes at forskningsprosjektet har egne ideer og viser seg å ha ferdigheter for vitenskapelig arbeid. Prosjektet bør inkludere egenskapene til forskningsproblemet, grunnleggende ideen om problemets mål og struktur og metodene i teoretisk forskning og faglig litteratur.... [-]

Tsjekkia Prague
Oktober 2019
Engelsk
Heltid studier
4 år
Campus
Kombinert nett & campus
Les mer på norsk
Charles University Faculty of Education

Ph.D. Studier i pedagogisk psykologi trener studenten i vitenskapelig forskning i pedagogisk psykologi, dvs. i psykologi anvendt på pedagogiske emner. Studiene skal ikke ... [+]

Egenskaper av studiene

Ph.D. Studier i pedagogisk psykologi trener studenten i vitenskapelig forskning i pedagogisk psykologi, dvs. i psykologi anvendt på pedagogiske emner. Studiene skal ikke kompensere for undervisning i psykologi etter anmodning fra kamre eller foreninger av psykologer som betingelse for psykologi praksis eller for videre studier (spesielt i medisin). De legger til forskernes kompetanse på utdanningsområdet ved hjelp av psykologi og ved å forstå sammenhengen mellom andre utdanningsvitenskaper.

Beskrivelse av verifikasjon og evalueringskriterier

Opptaksprøve

Diskusjon av søkerens forskningsprosjektforslag på opptil 10 sider, inkludert bibliografi, som viser deres dybdefokus i forskningstemaet de ønsker å ta opp i doktorgradsstudiet. Forskningsprosjektet skal sendes sammen med søknaden til Institutt for naturvitenskap, Utdanningsfakultet, Karlsuniversitetet. Prosjektet skal inkludere egenskapene til forskningsproblemet, grunnleggende ideen om problemets mål og struktur og de vurderte metodene fra teoretisk, forskning og faglig litteratur. Fortrinnsvis vil prosjektet bli medunderskrevet av mentoren i spe, en spesialist i emnet.... [-]

Tsjekkia Prague
Oktober 2019
Engelsk
Heltid studier
4 år
Campus
Kombinert nett & campus
Les mer på norsk
Charles University Faculty of Education

Utdannet til doktorgradsutdanningen Spesialutdanning er utstyrt med teoretisk kunnskap og forskningsferdigheter innen spesialopplæring. Den utdannede er forberedt på å jo ... [+]

Egenskaper av studiene

Innholdet i doktorgradsstudier fokuserer hovedsakelig på økt deltagelse av funksjonshemmede i samfunnet, samt forbedring av livskvaliteten. Spesiell oppmerksomhet er gitt på sosiale aspekter.

Ph.D. Studieprogrammet tilbyr utdanning i et bredt spekter av spesialopplæringsdisipliner. Studenten av programmet er forberedt på å utvikle den vitenskapelige disiplinen for spesialopplæring i det ovennevnte nye perspektivet og å løse oppdaterte problemer knyttet til livskvaliteten for funksjonshemmede.

Individuelle kurs omfatter også aktuelle aspekter av spesialopplæring i internasjonal sammenheng.

Forskningsaktiviteter bør fortrinnsvis omfatte:

Tidlig alder inkludert spesialpedagogisk diagnostikk og intervensjon;Familie med et funksjonshemmet barn og dets stilling i samfunnet;Sosial, kulturell og yrkesrettet integrasjon av funksjonshemmede, inkludert integrering av elever og elever med spesielle behov i grunnskolen;Utvikling av spesielle pedagogiske og sosiale rehabiliteringsmetoder, teknikker og prosedyrer;Endringer i tilnærming til allmennheten til funksjonshemmede;Utvikling av spesialundervisningssystemet, dets viktigste strukturelle deler, herunder utvikling av teori om livskvalitet for funksjonshemmede.Beskrivelse av verifikasjon og evalueringskriterier... [-]
Tsjekkia Prague
Oktober 2019
Engelsk
Heltid studier
4 år
Campus
Kombinert nett & campus
Les mer på norsk
Charles University Faculty of Education

Målet med doktorgradsstudier er å forberede kvalifiserte forskere innen tsjekkisk og tsjekkoslovakisk historie, som vil bli hovedrolle for videre historisk forskning. Stu ... [+]

Egenskaper av studiene

Målet med doktorgradsstudier er å forberede kvalifiserte forskere innen tsjekkisk og tsjekkoslovakisk historie, som vil bli hovedrolle for videre historisk forskning. Studiene utvikler spesiell kunnskap om doktorgradsstudenter og gir dem en dypere forståelse av valgt spesialisering. Via forelesninger og seminarer blir doktorgradsstudent kjent med den nyeste kunnskapen om historisk vitenskap, samt dagens trender i metodikk. Fokuset på doktorgradsstudier ligger i å presentere skriftlig avhandlingsoppgave av opprinnelig vitenskapelig arbeid basert på den opprinnelige kildebasen. Ph.D. avhandlingen skal utvide tidligere forskningsresultater, og doktorgradsstudenter demonstrerte også evnen til å håndtere emnet med tilstrekkelige metoder og på internasjonalt nivå.... [-]

Tsjekkia Prague
Oktober 2019
Engelsk
Heltid studier
4 år
Campus
Kombinert nett & campus
Les mer på norsk
Charles University Faculty of Education

Doktorgradsutdanningen er utformet som et forberedende program for lærde og forskere, hvis kreative arbeid bidrar til utviklingen av teori og forskning innen utdanningsvi ... [+]

Egenskaper av studiene

Doktorgradsutdanningen er utformet som et forberedende program for lærde og forskere, hvis kreative arbeid bidrar til utviklingen av teori og forskning innen utdanningsvitenskap. Programmet har som mål å styrke sin relevante kompetanse, å formidle relevante forskningsresultater og trender innen utdanning og å dyrke metodiske kompetanser til doktorgradsstudenter. Det generelle fokuset på studieprogrammet gir studentene muligheten til å bli kjent med de dyrebare fagområdene dypere. Fokuspunktet i doktorgradsutdanningen er en doktorgradsavhandling / avhandling, definert som et originalt vitenskapelig arbeid hvis funn beriker det respektive fagområdet innenfor den bredere sammenhengen med å utvikle disiplinen. Konsultasjoner På grunn av studiens art og innhold kan søkeren høre temaet, prosjektets struktur og muligheter for behandling med potensielle veiledere av doktorgradsstudier.... [-]

Tsjekkia Prague
Oktober 2019
Engelsk
Heltid studier
4 år
Campus
Kombinert nett & campus
Les mer på norsk

Charles University in Prague

Location address
Pedagogická fakulta UK v Praze
Street: Magdalény Rettigové 4

Prague, Prague, 116 39 CZ