PhD i maritime saker
World Maritime University
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Malmö, Sverige
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
3 - 6 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
USD 50 000 *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Sep 2024
* full universitetsavgift
Introduksjon
I løpet av den første fasen av doktorgradsstudier fullfører kandidatene et forskningsmetodikkprogram og utvikler forskningsforslagene sine. På slutten av denne innledende perioden avholdes det første progresjonsseminaret, hvor kandidatene presenterer hvert sitt forskningsforslag.
Gjennom hele doktorgradsstudiet avholdes det videre progresjonsseminarer hvor kandidatene presenterer sitt så langt arbeid og sine forskningsplaner for den neste tolvmånedersperioden. Etter hvert seminar møtes Progresjonsstyret og vurderer kandidatens fremgang. På dette styremøtet tas beslutninger om hvorvidt kandidaten skal tillates å gå videre til neste fase av forskningen.
Forsvaret av hver ph.d.-avhandling vurderes av en særskilt nedsatt komité, som inkluderer minst én senior og anerkjent ekstern ekspert på det aktuelle fagområdet, fra en etablert organisasjon.
En kandidats påmelding kan avsluttes når som helst dersom hans/hennes fremgang ikke anses å være tilfredsstillende.
Opptak
Læreplan
Avansert stående
En kandidat som har fullført deler av en doktorgrad et annet sted kan gå over til WMU -programmet med avansert status. Påmeldingsperioden deres på WMU vil variere i takt med mengden forskning de allerede har fullført, men minimum tillatte påmeldingsperiode må omfatte minst to progresjonsseminarer og avhandlingen (140 EC). En kandidat med avansert status må derfor være registrert i minst 12 måneder.
Hovedområder for forskning
Det meste av doktorgradsforskningen faller innenfor ett av de følgende emnene, men WMU -programmet tilbyr også utmerkede muligheter for tverrfaglige prosjekter, slik at doktorgradskandidater kan forfølge sine egne og organisasjonens spesielle interesser.
Havmiljøforskning (MER Group)
Dette forskningsområdet dekker miljøforvaltningsspørsmål i kyst- og havområder, spesielt de som er knyttet til maritime sektorer som skipsfart. Tverrfaglige problemstillinger som involverer oseanografi, forurensning og økosystembasert forvaltning faller også innenfor dette forskningsområdet. Nylige prosjekter inkluderer problemer med håndtering av ballastvann, inkludert invasive arter; PSSAer; oljeutslipp beredskapsplanlegging; sjøpattedyr og skipsfart; klimaendringer og integrert kyst- og havforvaltning.
Sjøfartsforvaltningen: lov, politikk og sikkerhet
Dette forskningsområdet dekker de lovgivende, regulatoriske og håndhevende rollene til myndigheter og administrasjoner i sammenheng med spesifikke problemer som den maritime industrien står overfor. Disse inkluderer sikkerhet, havretten, sjømannsrettigheter, maritim arbeidsrett og politikk, marin miljørett og andre spørsmål i det offentlige eller private domene med direkte innvirkning på utviklingen av sjørett og politikk. Nyere forskningsprosjekter inkluderer komparative analyser av Rotterdam-reglene og en kritisk vurdering av det internasjonale juridiske rammeverket for piratkopiering og andre ulovlige handlinger til sjøs.
Maritim utdanning og opplæring, menneskelig og organisasjonsutvikling (METHOD Group)
Dette forskningsområdet gir muligheten til å bidra til den tverrfaglige diskursen og praksisen som er knyttet til optimal utvikling og velferd for menneskelige ressurser i sammenheng med maritime organisasjoner og stater. Blant annet er følgende i fokus: MET-systemer, deres juridiske, administrative, operasjonelle rammer og deres politiske grunnlag; menneskelig ressursstyring og utvikling i en maritim kontekst; organisasjonskultur, læring og utvikling; inter- og intraorganisasjonskunnskapsledelse; mangfold og kommunikasjonsspørsmål; teknologiens rolle i å formidle resultater av de foregående fokuspunktene.
Maritime Energy Research Group (MarEner Group)
Energiledelse og effektivitet, fornybar energi og teknologisk innovasjon underbygger arbeidet til denne gruppen, som har som mål å tilby løsninger som hjelper det internasjonale maritime samfunnet til å oppnå en bærekraftig og lavkarbonindustri. Gruppens forskning fokuserer på den grunnleggende forståelsen av energi og anvender denne forståelsen på tvers av feltet fra skip til havner, og fra offshore-strukturer til verft, for å sikre kostnadseffektiv, sikker og miljøvennlig ressursbruk.
Maritim risiko og systemsikkerhet (MaRiSa Group)
Denne forskningsgruppen spesialiserer seg på å utvikle tverrfaglige forskningstilnærminger til området maritim risikostyring og styring med et spesielt fokus på sjøsikkerhet og menneskelige problemstillinger. Teknisk utvikling, som konseptet med e-navigasjon eller bruk av simulering for å hjelpe maritim risikovurdering vurderes også. Gruppen har vært svært aktiv over en lang periode i et bredt spekter av EU-finansierte prosjekter inkludert MarNIS, ADOPTMAN, IMPACT og teamsikkerhet, samt andre prosjekter som ProGreenShipOperation og forskning på SAR for passasjerskip.
Havpolitikk og forvaltning
Dette forskningsområdet gir muligheter til å bidra til en helhetlig forståelse av det sammenkoblede globale sosialøkologiske kyst- og havsystemet og til å støtte oppnåelse av internasjonale mål for bærekraftig havstyring og ansvarlig havforretningspraksis. Forskningsområder inkluderer blant annet: forståelse av skiftende kyst- og havøkosystemer; undersøker den blå økonomien og bærekraftig havforretningspraksis; undersøke regionale sosiale og økonomiske trender og deres innvirkning på havhelse og bærekraft; analysere forvaltningen og effektiviteten til marine beskyttede områder; å bidra til integrerte kystforsvarsstrategier; støtte klimatilpasning; og fremme det internasjonale juridiske rammeverket for havet.
Skipsfart og havneforvaltning
Dette forskningsområdet utforsker alle områder innen skipsfart og havneforvaltning og tilbyr muligheten til å foreta dyptgående undersøkelser innen feltene maritim økonomi, skips- eller havnedrift og forvaltning, og skipsfart og havnepolitikk, samt relaterte felter logistikk, skipsfinansiering, lasthåndtering og havnestyring.
Programresultat
Doktor i filosofi i maritime anliggender