
PhD in
PhD -program i sosiologi University of Wroclaw

Introduksjon
29. mai 2019 ble doktorgradsskolen ved University of Wrocław etablert, en organisert form for doktorgradsutdanning. Opplæringen av doktorgradsstudenter i bestemte disipliner vil nå bli utført på doktorgradsskoler etablert innenfor doktorgradsskolen ved fakulteter som er passende for de respektive rådene for vitenskapelige disipliner.
Opplæringsprogrammene ved doktorgradsskolen ved University of Wrocław fokuserer både på å gi doktorgradsstudenter de høyeste kvalifikasjonene innen et gitt vitenskapelig felt og støtte dem i implementeringen av doktoravhandlingene, og på å dele kunnskap, ferdigheter og erfaring som er nødvendig for å selvstendig styre sine egne karrierer (inkludert å bygge et forsknings- og undervisningsverksted, jobbe i tverrfaglige og internasjonale team og støtte dem i å gjennomføre egne forskningsprosjekter). Doktorgradsstudenter ved UWr doktorgradsskolen drar nytte av implementeringsdoktorer, Preludium BIS og OPUS -prosjekter. For tiden utdanner doktorskolen ved University of Wrocław over 300 doktorgradsstudenter, hver tiende av dem er utlending.
For øyeblikket er det 16 høyskoler på UWr . Doktorskolen ved University of Wrocław tilbyr omtrent tjue kurs, inkludert noen tilgjengelig på engelsk. Utdanningen ved alle doktorgradsskoler er gratis og varer i fire år. I tillegg får hver doktorand ved doktorgradsskolen økonomisk støtte i form av et stipend.
Programmet ved Doctoral College of Sociology behandler anbefalinger fra Bologna -seminaret "Doctoral Programs for the European Knowledge Society", som ble holdt i 2005 i Salzburg på initiativ av det østerrikske utdannings-, vitenskaps- og kulturdepartementet, det tyske utdannings- og vitenskapsdepartementet. og European University Association. Anbefalingene og konklusjonene fra seminaret fremmes kontinuerlig av European University Association.
Ved å lansere et nytt program ved Doctoral College of Sociology, legger vi særlig vekt på tre av anbefalingene vi har tenkt å implementere:
- hovedkomponenten i læreplanen dreier seg om doktorgradsstudenter som utfører sin egen forskning,
- doktorgradsstudentene oppfattes som fagpersoner som har et vesentlig bidrag til å utvide kunnskapen,
- læreplanen for doktorgradsstudier forutsetter promotering av mobilitet både i internasjonal dimensjon og mellom universitetet og andre enheter og innenfor universitetet mellom ulike disipliner.