
PhD in
PhD i statistikk University of Ljubljana

Introduksjon
Tverrfaglig doktorgradsprogram i statistikk
Avansert kunnskap om statistikk er av vesentlig betydning i naturfag og er grunnlaget for forskning i praktisk talt alle akademiske disipliner. Samtidig søkes avanserte eksperter innen statistikk av ulike tjenester, fra statsadministrasjon til forskningsavdelinger i forskjellige selskaper.
De siste tiårene har statistikk som en uavhengig vitenskapelig disiplin gitt et enormt bidrag til vitenskap og samfunn. Det har blitt et verktøy som kan brukes på forskjellige felt som landbruk, biologi, næringsliv og økonomi, utdanning, ingeniørfag, jus, medisin, militær, offentlig administrasjon, samfunnsvitenskap, etc.

På grunnlag av god erfaring fra fortiden og av de merkbare fordelene ved den tverrfaglige tilnærmingen, er det tverrfaglige doktorgradsprogrammet i statistikk også organisert på universitetsnivå. Programmet tilbyr syv moduler: Biostatistikk, Statistikk for samfunnsvitenskap, Matematisk statistikk, Økonomisk og offisiell statistikk, Bedriftsstatistikk, Psykologisk statistikk og Teknisk statistikk.
Varigheten av det tverrfaglige doktorgradsprogrammet i statistikk er fire år (240 studiepoeng), som ifølge utdanningsordningen for Bologna representerer den tredje utdanningssyklusen. Programmet består av organisert opplæring (60 studiepoeng) og individuelt forskningsarbeid for doktoravhandlingen (180 studiepoeng).
Tverrfaglig doktorgradsprogram i statistikk blir evaluert i henhold til det europeiske kredittoverføringssystemet (ECTS), slik at studenter og forelesere kan delta i internasjonale utvekslingsordninger i landene der ECTS eller et annet sammenlignbart system er implementert.
Undervisning
Avgift per program *: € 12.000,00 (den avsluttende avhandlingen er inkludert i denne prisen)
Avgift per studieår:
- 1. år: € 3 800,00
- Andre år: € 3 800,00
- 3. år: € 2200,00
- 4. år: € 2200,00
* Studenter som oppfyller kravene kan få medfinansiering av studieavgiften. All informasjon er tilgjengelig på www.uni-lj.si/study/doctoral/funding .

Opptakskrav
Kandidater til det tverrfaglige doktorgradsprogrammet i statistikk er kandidater fra følgende programmer:
- Videregående studieprogrammer
- Studieprogrammer som gir utdanning for yrker regulert av EU-direktiver (93/16 / EØF for leger, 78/1027 / EØF for veterinærer, 78/687 / EØF for tannleger og 85/432 / EØF for farmasøyter) evaluert med kl. minst 300 studiepoeng
- Studieprogrammer som fører til spesialisering forutsatt at kandidater tidligere har fullført et profesjonelt studieprogram for høyere utdanning. Statistikkprogramrådet vil spesifisere tilleggskrav til kandidater i individuelle områder på 30 til 60 studiepoeng.
- Studieprogrammer som fører til en mastergrad i naturvitenskap eller til spesialisering etter fullført universitetsstudium. 60 studiepoeng studieplikt vil bli anerkjent av slike kandidater.
- Akademiske studieprogrammer.
Kandidater med utenlandsk gradseksamen gjennomgår en prosedyre for anerkjennelse av utenlandske høyere utdanningskvalifikasjoner ved søknad om studier og må legge ved tilleggsbevis. Prosedyren starter med kandidatens søknad om studie i Republikken Slovenia, som sendes inn elektronisk på eVŠ- portalen. Prosedyren drives av den autoriserte personen ved universitetets medlem (akademi eller fakultet).
Utvalgskriterier ved begrenset påmelding:
Hvis det er flere søkere til programmet enn ledige plasser, vil utvalget av kandidater til å delta i doktorgradsstudiet i statistikk være basert på deres suksess i det tidligere akademiske høyere utdanningsprogrammet eller videregående studier, med særlig fokus på:
- karakterpoeng i det tidligere akademiske høyere utdanningsprogrammet eller videregående studier, unntatt vitnemål eller masteroppgave,
- vitnemål eller masteroppgave.
Ved begrenset påmelding vil kandidater med høyere totalpoeng velges (sum av karakterpoenggjennomsnitt og vitnemål eller masteroppgave).
Programrådets statistikk bestemmer påmeldingsbegrensningene avhengig av antall egnede kandidater og mentorer.
Valg av mentor
Før påmelding kreves det at kandidatene velger en mentor og sender senest mentorens skriftlige godkjenning av mentorskap ved påmelding. Doktoravhandlingen mentor eller co-mentor er en person med universitetslærer tittel (adjunkt, førsteamanuensis, professor) eller forsker tittel (forskerassistent, seniorforsker eller høyere forskerassistent) og har bevis på forskningsaktivitet med en relevant vitenskapelig bibliografi innen doktoravhandlingens emne.
Mentorens rolle er å veilede studenten og å gi arbeidsforhold. Når det gjelder laboratorieforskning, må mentoren sikre at passende forskningskapasitet og forskningsinfrastruktur er tilgjengelig. En utenlandsk ekspert med en tittel som kan sammenlignes med en slovensk undervisning eller forskertittel, kan være mentor.
Listen over potensielle mentorer er publisert her .

Curriculum
År 1
- Obligatorisk kurs Nyutvikling i statistikk
- Obligatorisk kurs Metodikk for statistisk forskning
- Valgkurs 1
- Valgkurs 2
- Valgkurs 3
- Uavhengig forskningsarbeid 1
År 2
- Obligatorisk modulkurs Valgte emner i den respektive modulen
- Presentasjon av doktorgradsavhandling
- Uavhengig forskningsarbeid 2
År 3
- Uavhengig forskningsarbeid 3
År 4
- Uavhengig forskningsarbeid 4
- Presentasjon av resultatene av forskningsarbeid før doktorgradsavhandlingen er fullført
- PhD viva
Forutsetninger for å fullføre programmet og tilegne seg doktorgraden er vellykket gjennomføring av alle studiekrav som er definert av programmet, og vellykket forsvar av doktoravhandlingen. Doktorgradsstudenten må publisere minst en vitenskapelig artikkel basert på forskningen presentert i doktoravhandlingen i et vitenskapelig tidsskrift indeksert av SCI eller SSCI. Den vitenskapelige artikkelen med studentens navn oppført som første forfatter må publiseres eller aksepteres for publisering før kandidaten leverer doktorgradsavhandlingen til vurdering.
Listen over kurs er publisert her .
Læringsutbytte
Hovedmålet med det tverrfaglige doktorgradsprogrammet i statistikk er å videreutdanne eksperter som har noen grunnleggende kunnskaper i statistisk teori, noe erfaring innen statistikkfeltet eller noen generell statistisk kunnskap, spesifikk for en individuell vitenskapelig disiplin. Doktorgradskandidater skal få muligheten til vitenskapelig tenking og løse nye problemer innen ulike vitenskapelige felt.
Etter endt studium vil doktorgradskandidatene være kvalifisert for kreativt og uavhengig forskningsarbeid og for å løse statistiske problemer for fremtidige arbeidsgivere. I det spesifikke vitenskapelige feltet vil de kunne forme definisjoner av forskningsproblemer og finne optimale løsninger. De vil være i stand til å koble sammen eksisterende metoder, utvikle nye metoder med kritiske tilnærminger og klart definerte kriterier basert på statistisk teori. De vil være i stand til å vurdere kritiske forskningsresultater og være i stand til å overføre ny kunnskap til praksis. På grunn av programmets distinkte internasjonale orientering vil de tilegne seg muligheten til å kommunisere i et internasjonalt vitenskapelig miljø.

Hvordan søke
- Steg en
Søk på nettet
Kandidater må sende inn sine søknader og vedlegg online via eVŠ -nettportalen frem til 20. august 2021.
- Trinn to
Anerkjennelse av utenlandsk utdanning for påmelding
Kandidater med utenlandske kvalifikasjoner gjennomgår en prosedyre for anerkjennelse av utenlandske høyere utdanningskvalifikasjoner når de søker om studier. Prosedyren starter med kandidatens søknad om studier i Republikken Slovenia, som sendes inn i elektronisk form på eVŠ-portalen . Siden anerkjennelsesprosedyren kan vare opptil 2 måneder, anbefaler vi at kandidatene søker så snart som mulig. Mer informasjon her .
- Trinn tre
Hvis søknadsdokumentasjonen er ufullstendig, vil kandidater bli kontaktet via eVŠ-nettportalen eller e-postadressen som er oppgitt i søknaden.
- Trinn fire
Utvelgelsesprosedyren vil bli utført av Programrådets statistikk på sesjonen som er planlagt til 2. september 2021. Søkere vil bli varslet om beslutningene via e-post eller via eVŠ-systemet etter programrådets sesjon.
Mer informasjon
Mer informasjon om programmet finner du i informasjonsbrosjyren og på programmets hjemmeside .

Galleri
Opptak
Læreplan
År 1
- Obligatorisk kurs Nye utviklinger i statistikk
- Obligatorisk kurs Metode for statistisk forskning
- Valgfag 1
- Valgfag 2
- Valgfag 3
- Uavhengig forskningsarbeid 1
År 2
- Obligatorisk modulkurs Valgte emner i respektive modul
- Presentasjon av doktorgradsavhandlingsforslag
- Uavhengig forskningsarbeid 2
År 3
- Uavhengig forskningsarbeid 3
År 4
- Uavhengig forskningsarbeid 4
- Presentasjon av resultater av forskningsarbeid før ferdigstillelse av doktorgradsavhandlingen
- Ph.D. viva
Vilkår for å fullføre programmet og oppnå doktorgraden er vellykket gjennomføring av alle studiekrav definert av programmet og vellykket forsvar av doktoravhandlingen. Doktoranden skal publisere minst én vitenskapelig artikkel basert på forskningen presentert i doktoravhandlingen i et vitenskapelig tidsskrift indeksert av SCI eller SSCI. Den vitenskapelige artikkelen med studentens navn oppført som førsteforfatter skal være publisert eller akseptert for publisering før kandidaten leverer doktoravhandlingen til bedømmelse.
Listen over kurs publiseres her.
Programresultat
Hovedmålet med det tverrfaglige doktorgradsprogrammet i statistikk er å videreutdanne eksperter som har noen grunnleggende kunnskaper om statistisk teori, noe erfaring innen statistikk, eller noen generell statistisk kunnskap, spesifikk for en individuell vitenskapelig disiplin. Doktorgradskandidater bør få evnen til vitenskapelig tenkning og løse nye problemer innen ulike vitenskapelige felt.
Etter fullførte studier vil de doktorgradsutdannede være kvalifisert for kreativt og selvstendig forskningsarbeid og til å løse statistiske problemer for fremtidige arbeidsgivere. I det spesifikke vitenskapelige feltet vil de kunne danne definisjoner av forskningsproblemer og finne optimale løsninger. De skal kunne knytte sammen eksisterende metoder, og utvikle nye metoder med kritiske tilnærminger og klart definerte kriterier basert på statistisk teori. De skal være i stand til å kritisk vurdere forskningsresultater og i stand til å overføre ny kunnskap til praksis. På grunn av den distinkte internasjonale orienteringen til programmet, vil de tilegne seg evnen til å kommunisere i et internasjonalt vitenskapelig miljø.