
PhD in
PhD i kunstnerisk forskning i scenekunst University of the Arts Helsinki

Introduksjon
Om studiene
Kunstner-forskere produserer praksisbasert kunnskap, kompetanse og forståelse som kan brukes og anvendes både i kunsten og i andre samfunnsfelt. Tutkes doktorgradsstudenter driver tverrfaglig kunstnerisk forskning. Kunstnerisk og pedagogisk praksis blir sett på som en måte å tenke og forstå på, ikke som noe som må forklares. Doktorgradsstudenter lærer å artikulere, konseptualisere og teoretisere sin praksisbaserte kunstneriske kunnskap og spørsmål som oppstår derfra.
Gradstruktur
Omfanget av doktorgradsprogrammet er 240 studiepoeng: doktorgradsforskningen er på 180 studiepoeng og støttestudier (som hovedsakelig gjennomføres i løpet av de to første studieårene) er på 60 studiepoeng. Doktorgradsstudenter skal være tilstede i de sju ukene undervisningen som avholdes ca hver fjerde uke. Undervisningen gis hovedsakelig på engelsk. De fleste kursene er organisert i samarbeid med doktorgradsutdanningen gitt av Uniarts Helsinkis kunstakademi.
Å fullføre doktorgraden krever fire års fulltidsstudier. Tutke har begrensede muligheter til å tilby økonomisk støtte til sine doktorgradsstudenter til kunstneriske produksjoner og konferansereiser. Tutke ansetter årlig doktorgradsstudenter i lønnede ansettelsesforhold, hvis søknadsperiode annonseres på Uniarts nettsider. Doktorgradsstudenter oppfordres til å søke selvstendig om ekstra midler fra ulike kilder.
Doktorgradsforskning
Doktorgradsavhandlingen er på 180 studiepoeng. Den inkluderer 1–3 kunstneriske komponenter (som vil bli forhåndsprøvet) og skriftlige kommentarer. Hver doktorgradsstudent tildeles vanligvis to veiledere med høyest kompetanse på sitt felt.
De kunstneriske komponentene kan være pedagogiske eller performanceprosjekter, workshops, demonstrasjoner eller øvelser. Doktorgradsstudenter må vise at de er i stand til å ta opp forskningsspørsmål ved hjelp av kunst og produsere ny informasjon.
Målet med kommentaren er å få doktorgradsstudenter til å tenke på observasjoner, erfaringer og problemer som oppstår fra de kunstneriske komponentene. Kommentaren kan ha mange former avhengig av avhandlingens karakter. Doktorgradsstudenter skal i sin kommentar angi emnet og metoden for forskningen, beskrive ny innsikt de har fått, og identifisere forskningstradisjonen for studiet.
Hver avhandling vurderes i forhold til doktorandens kompetanse og evne til å drive selvstendig forskning, produsere ny informasjon, kommunisere tydelig og delta i analytiske diskusjoner.
Lærere
Lærerne våre er noen av de beste ekspertene på sine respektive felt. I tillegg til det faste lærerstaben, ønsker programmet internasjonale toppeksperter velkommen som gjester med jevne mellomrom.
Læreplan
Gradstruktur
Nyutdannede fra doktorgradsprogrammet er kunstner-forskere med doktorgrad i kunst (teater og drama), doktorgrad i kunst (dans) eller doktorgrad i kunst (kunst og design). Doktorgradsutdanning er tilgjengelig i følgende programmer: skuespill på finsk, skuespill på svensk, koreografi, komparativ dramaturgi og performanceforskning, dansepedagogikk, danseforestilling, design for scenekunst, regi, dramaturgi og dramatikk, lysdesign, livekunst og performance Studier, lyddesign, teaterpedagogikk og skriving.
Omfanget av doktorgradsprogrammet er 240 studiepoeng: doktorgradsforskningen er på 180 studiepoeng og støttestudier (som hovedsakelig gjennomføres i løpet av de to første studieårene) er på 60 studiepoeng. Doktorgradskandidater må være tilstede i løpet av de syv undervisningsukene som avholdes cirka hver fjerde uke. Undervisningen gis hovedsakelig på engelsk. De fleste kursene er organisert i samarbeid med doktorgradsutdanningen gitt av Uniarts Helsinkis kunstakademi.
Å fullføre doktorgraden krever fire års fulltidsstudier. Tutke har begrensede muligheter til å tilby økonomisk støtte til sine doktorgradskandidater til kunstneriske produksjoner og konferansereiser. Tutke tilbyr doktorgradskandidatene sine en mulighet til å søke på lønnede stillinger, hvis søknadsperiode annonseres på Uniarts-nettstedet. Doktorgradskandidater oppfordres til å søke om ekstra midler uavhengig fra ulike kilder.
Doktorgradsforskning
Doktorgradsforskningen er på 180 studiepoeng. Den inkluderer 1–4 forskningselementer som kan være kunstneriske komponenter, en skriftlig kommentar eller kombinasjoner av disse. Hver doktorgradskandidat tildeles vanligvis to veiledere med høyest kompetanse innen sitt felt.
De kunstneriske komponentene kan være pedagogiske eller performanceprosjekter, workshops, demonstrasjoner eller øvelser. Doktorgradskandidater må vise at de er i stand til å ta opp forskningsspørsmål ved hjelp av kunst og produsere ny informasjon.
Målet med kommentaren er å få doktorgradsstudenter til å tenke på observasjoner, erfaringer og problemer som oppstår fra de kunstneriske komponentene. Kommentaren kan ha mange former avhengig av doktorgradsforskningens art. Doktorgradskandidater skal i sin kommentar angi emnet og metoden for forskningen, beskrive ny innsikt de har fått, og identifisere forskningstradisjonen for studien.
Hver doktorgradsforskning vurderes i forhold til doktorandens kompetanse og evne til å drive selvstendig forskning, produsere ny informasjon, kommunisere tydelig og delta i analytiske diskusjoner.