PhD i matematikk og applikasjoner
Universidade Santiago de Compostela
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Santiago de Compostela, Spania
Språk
Spansk, Galisisk, Portugisisk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
3 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 200 / per year
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Oct 2024
Introduksjon
Graden tar sikte på å gi en bred og solid opplæring i matematikk, da den inneholder et bredt spekter av forskningsemner som dekker mange relevante områder innen matematikk, så vel som dens anvendelser til fysikk, biologi, medisin, databehandling, økologi, bioteknologi, økonomi ...
Dette doktorgradsprogrammet er en del av University without Borders (UNISF)-prosjektet finansiert av INTERREG VA Spania-Portugal Cross-Border Program (POCTEP). Det er et doktorgradsprogram der universitetene i Galicia og Nord-Portugal deltar (University of Santiago de Compostela, University of Vigo, University of A Coruña, University of Porto, University of Minho, University of Trás-os-Montes e Alto Douro). Graden tar sikte på å gi en bred og solid opplæring i matematikk, da den inneholder et bredt spekter av forskningsemner som dekker mange relevante områder innen matematikk, så vel som dens anvendelser til fysikk, biologi, medisin, databehandling, økologi, bioteknologi, økonomi, ... Det er meningen at doktoranden skal tilegne seg forsknings-, overførings- og modelleringsferdigheter innen de nevnte områdene.
forskningsområder
- Algebra, logikk, kombinatorikk og applikasjoner
- Analyse og applikasjoner
- Geometri og applikasjoner
- Topologi, dynamiske systemer, global analyse, mangfoldig analyse og applikasjoner
- Statistikk, optimalisering og applikasjoner
Ideelle studenter
Mottakere av doktorgraden i matematikk og applikasjoner må ha en mastergrad i domenene matematikk, statistikk, fysikk eller informatikk; eller, alternativt, innehavere av en mastergrad i relaterte områder med en læreplan som viser tilstrekkelig forberedelse, med forbehold om godkjenning av programmets akademiske komité.
Programresultat
Ph.d.-programmet i matematikk og applikasjoner har som mål at ph.d.-studenten skal tilegne seg de mest relevante forsknings- og overføringskompetansene, som vil gi dem bedre muligheter til å knytte kontakter for fremtidige jobbutsikter. Faktisk gir et felles doktorgradsprogram studentene bredere og mer variert tilgang til ressursene til de ulike institusjonene, til professorene og forskerne, og til mulighetene som tilskrives et program som involverer en enkelt institusjon. Studenter av denne typen doktorgrad kan dra nytte av styrken til hver institusjon for å starte og utvikle sine vitenskapelige karrierer.
Det er også ment at studentene skal tilegne seg evnen til å tenke, prosjektere og utvikle forskningstemaer, uavhengig eller i samarbeid, med respekt for mønstre av akademisk kvalitet og integritet; som utfører forskningsarbeid med originale resultater som bidrar til å utvide kunnskapsgrensene innen de respektive forskningsområdene og som er publiseringsverdige i internasjonale spesialiserte tidsskrifter med voldgiftssystem; Til slutt er det meningen at de skal kunne kritisk analysere og syntetisere nye og komplekse ideer og kommunisere med det vitenskapelige miljøet og med samfunnet generelt.
I et mer generelt perspektiv skal doktorgrader kunne: tolke og modellere vitenskapelig-teknologiske problemer og oppfatte deres økonomiske og sosiale relevans, bygge en kritisk visjon om kunnskap og virkelighet.
Det skal bemerkes at et program av denne art prøver å forene potensial gjennom tematisk omgruppering for å unngå overdreven fragmentering og dermed oppnå flerfaglige programmer som er mer attraktive og som gjør det mulig å optimalisere PDI-ressurser, øke programmenes internasjonale karakter (ved å innlemme nettverk) og strategiske partnere, deltakelse av internasjonale professorer og studenter og/eller mobilitet av professorer og studenter), og til slutt innlemme relasjoner og allianser gjennom avtaler med andre nasjonale og utenlandske, offentlige og personlige institusjoner, i et miljø med vitenskapelig samarbeid og innovasjon.
Generelle ferdigheter
- Systematisk forståelse av et fagfelt og mestring av forskningsferdigheter og metoder knyttet til det feltet.
- Evne til å tenke, designe eller skape, sette ut i livet og vedta en betydelig prosess med forskning eller skapelse.
- Evne til å bidra til å utvide kunnskapens grenser gjennom original forskning.
- Evne til å gjennomføre en kritisk analyse og evaluering og syntese av nye og komplekse ideer.
- Evne til å kommunisere med det akademiske og vitenskapelige miljøet og med samfunnet generelt om deres kunnskapsfelt i modusene og språkene som vanligvis brukes i deres internasjonale vitenskapelige miljø.
- Evne til å fremme, i akademiske og profesjonelle sammenhenger, vitenskapelig, teknologisk, sosial, kunstnerisk eller kulturell fremgang innenfor et kunnskapsbasert samfunn.
Spesifikke ferdigheter
- Å fungere i sammenhenger der det er lite spesifikk informasjon.
- Finn nøkkelspørsmålene som må besvares for å løse et komplekst problem.
- Designe, skape, utvikle og gjennomføre nye og innovative prosjekter innen sitt kunnskapsfelt.
- Arbeid både i team og selvstendig i en internasjonal eller tverrfaglig sammenheng. Integrer kunnskap, takle kompleksitet og foreta vurderinger med begrenset informasjon.
- Kritikken og det intellektuelle forsvaret av løsninger.
Læreplan
opplæringsaktiviteter
- Algebraseminar E1131A01
- Analyseseminar E1131A02
- Geometriseminar E1131A03
- Seminar om topologi, dynamiske systemer, global analyse, analyse av varianter E1131A04
- Statistikk og optimaliseringsseminar E1131A05
- Verksted i matematikk 1 E1131A06
- Forskningsseminarer E1131A07
- Oppmøte på konferanser og/eller forskningsopphold E1131A08
- Verksted i matematikk 2 E1131A09
- Verksted i matematikk 3 E1131A10
- Verksted i matematikk 4 E1131A11
- Verksted i matematikk 5 E1131A12
- Verksted i matematikk 6 E1131A13