
Research Degrees (MPhil/PhD) in Cultural, Literary and Postcolonial Studies
London, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland
VARIGHET
3 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid, Deltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Sep 2025
STUDIEAVGIFT
GBP 22 490 / per year *
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
* for overseas student full-time | GBP 4,860 home student full-time | overseas student part-time: GBP 11,245 per year | home student part-time: GBP 2,430 per year
Galleri
Opptak
Læreplan
Struktur
I det første året forbereder studentene seg på forskning ved å følge et MPhil-opplæringsprogram sammenkalt av lederen av Senter for kultur-, litteratur- og postkoloniale studier. Studentene vil også bli sterkt oppfordret til å delta på kjerneteorikursene i de tre disiplinene, de andre elementene avtales mellom studenten, forskningsveilederen (medlem av CCLPS Steering Committee) og veilederen(e). Valgfrie elementer kan bestå av spesialiserte fag-, språk- eller regionale kulturkurs, hvor oppmøte kan avtales mellom studenten og veilederutvalget.
MPhil-studenter er pålagt å delta på CCLPS Weekly Research Training Seminar og et generisk forskningsmetodekurs som tilbys innen Fakultet for språk og kulturer, sammenkalt av assisterende dekan for forskning. Opplæringen i generiske forskningsmetoder inkluderer kurs som tilbys av Academic Development Directorate (ADD) og SOAS -biblioteket.
Doctoral School-nettstedet tilbyr også informasjon om forskeropplæring på tvers av institusjoner for høyere utdanning i London.
MPhil/PhD-studenter forventes i tillegg å delta på senterets seminarserier, forelesninger, konferanser og CCLPS Postgraduate Annual Conference som startet i juni 2012 og arrangeres årlig av CCLPS PhD-fellesskap. Alle detaljer om CCLPS-arrangementer vil være tilgjengelig på SOAS CCLPS-nettstedet. Tredje og siste års CCLPS PhD-studenter blir bedt om å presentere forskningsprosjektene sine i CCLPS-seminarene og forelesningsseriene, da det utgjør et viktig element i deres profesjonelle opplæring.
Oppgraderingsprosedyre
MPhil-studenter sender inn et oppgraderingskapittel (på omtrent 10 000-12 000 ord unntatt bibliografi), som vanligvis inkluderer følgende elementer:
- forskningsrasjonal og kontekst for den foreslåtte forskningen
- litteraturgjennomgang
- hovedforskningsspørsmål
- teoretiske og metodiske rammeverk og betraktninger
- foreslåtte forskningsmetoder
- etiske spørsmål (der det er aktuelt)
- skissere strukturen til doktorgradsavhandlingen
- tidsplan for forskning og skriving
- bibliografi
Justeringer av en eller flere av disse delene, inkludert tillegg eller slettinger der det er hensiktsmessig, er mulig etter forhåndsavtale mellom studentene og hovedveiledere.
Dette oppgraderingsforslaget vurderes av studentens forskningsutvalg, basert på en 20-30 minutters muntlig presentasjon, etterfulgt av en diskusjon, også åpen for andre ansatte og studentmedlemmer ved Senter for kultur-, litteratur- og postkoloniale studier. Etter vellykket gjennomføring av oppgraderingskapittelet blir studentene formelt oppgradert til PhD og fortsetter til det andre året. (Dersom bedømmerne mener det er mangler ved oppgraderingsforslaget, vil studentene bli bedt om å revidere det til deres tilfredshet før oppgraderingen til PhD-status kan bekreftes.) Studenter har normalt ikke lov til å gå videre til andre år før oppgraderingsprosessen er ferdig. har blitt fullført.
Studenter som studerer deltid tar MPhil-treningsseminaret det første året og skriver den oppgraderte oppgaven i det andre året. Tidslengden for felt- eller forskning og materialinnsamling, og oppskriving, justeres deretter.
Grader tildeles av SOAS University of London og er underlagt SOAS University of London -bestemmelser.
CCLPS ukentlig forskeropplæringsseminar
I tillegg til generisk metodeopplæring, er MPhil/PhD-studenter i CCLPS pålagt å delta på et ukentlig forskningsopplæringsseminar i disiplinene komparativ litteratur, kulturstudier og postkoloniale studier, samt i tverrfaglige metoder og metoder i termin 1 og 2. Målet med opplæringsprogrammet er å gi en grundig forankring i teori, metoder, regional, kulturell, språklig og eventuell spesiell fagkompetanse som måtte kreves for forskningen.
Fokuset til CCLPS MPhil/PhD Research Training Seminar vil være på disiplinene komparativ litteratur, kulturstudier og postkoloniale studier, og i forhold til den litterære, kritiske og kulturelle praksisen til asiatiske og afrikanske tradisjoner. Opplæringsprogrammet vil også bli støttet av vanlige CCLPS-forelesnings- og seminarserier, konferanser og workshops og CCLPS Annual Postgraduate Conference.
CCLPS treningsøkter
CCLPS-treningsøktene er designet for å tilby:
- analyse av og forankring i teoretiske premisser og kritiske paradigmer som ligger til grunn for de tre disiplinene og deres sammenvevde baner og tverrfaglighet
- en kritisk utforskning av europeiske og ikke-europeiske kritiske tradisjoner
- en kritisk forankring i kryssingen av humaniora og samfunnsvitenskapelige kritiske metoder og metoder
- praktiske analytiske øvelser og selektiv dybdeanalyse av visse tekster så vel som kulturelle fenomener og institusjoner, spesielt i forhold til feltet Kulturstudier
- metoder for engasjement med kritisk vitenskap og måter å konstruere teoretiske rammer
- en kritisk forankring i de nye teoriene om 'verdenslitteratur'
- kritiske kontekster der elevene er i stand til å identifisere og forfølge figurer, skoler, teorier de anser som relevante for arbeidet deres - treningsøktene er ikke laget for å tilby generelle undersøkelser
- øvelser i bruk av visse analytiske verktøy og kritiske metoder, spesielt i forhold til å ta i bruk en komparativ studiemetode, en postkolonial tilnærming til forskning og kulturstudier strategisk tverrfaglighet
- opplæring i feltarbeid og innsamling og analyse av data
- opplæring i metoder brukt for medie- og filmvitenskap
- opplæring i praksis for lesing av oppgavens korpus eller hovedmaterialet
- opplæring i presentasjon, formidling, formidling av forskning og måter å bruke tilbakemeldinger på sitt prosjekt på da studentene blir bedt om å presentere på sin 'litteraturgjennomgang' i termin 1 og om 'måter å lese korpus på' i termin 2
- CCLPS Research Training Seminar tilbyr også muligheten for førsteårsstudenter til å møte og hilse på sine senior CCLPS PhD-studenter og utveksle synspunkter og erfaringer fra CCLPS postgraduate community.
CCLPS ukentlige forskningsopplæringsseminar tar sikte på å forankre våre nye MPhil/PhD-studenter i ulike teori- og praksisbaserte metoder, slik at byrået for ikke-europeiske tradisjoner kan identifiseres og utøves, styrket av det unike spekteret av forskningsaktiviteter og regional ekspertise som tilbys kl. SOAS . Dette er også den forestilte veien der studentene kan være i stand til ikke bare å plassere arbeidet sitt i en disiplin, men også å planlegge fremtidige bidrag i denne disiplinen mens de utvider sfærene til sine respektive felt.
Viktig varsel
Informasjonen på programsiden gjenspeiler den tiltenkte programstrukturen mot den gitte akademiske økten