ISTA PhD-program
Klosterneuburg, Østerrike
VARIGHET
5 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
08 Jan 2025
TIDLIGSTE STARTDATO
15 Sep 2025
STUDIEAVGIFT
Be om skolepenger
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
Introduksjon
Et av kjennetegnene til ISTA PhD-programmet er den delte forskerskoleopplevelsen.
En innledende fase av rotasjoner og tverrfaglige kurs oppmuntrer til bred eksponering for viktige vitenskapelige tilnærminger og problemer, slik at studentene kan legge et solid grunnlag for intensiv forskning i den andre fasen av PhD-programmet.
Oppbygging av Phd-programmet
Målet med ISTA PhD-programmet er å produsere intellektuelt brede, nysgjerrige, fordomsfrie forskere som er i stand til å nærme seg problemer fra ulike vinkler og kan samarbeide med ulike typer forskere. For dette formål fullfører studentene våre et innovativt tverrfaglig opplæringsprogram som består av både forsknings- og underviste elementer, og får tett veiledning av fakulteter i verdensklasse fra forskjellige disipliner.
Alle studenter hvis brede forskningsinteresser stemmer overens med fakultetet vårt, er kvalifisert til å bli med i ISTA PhD-programmet. Valg av oppgaveveileder skjer ved slutten av første år. I det første året fullfører studentene kurs og rotasjoner i tre forskjellige forskningsgrupper.
Etter å ha funnet et passende hjem innenfor en forskergruppe og dermed sikret en veileder for oppgaven, og viktigere etter bestått eksamen, jobber studentene med oppgaveforskningen, deltar på internasjonale konferanser og kollokvier og får opplæring i undervisning og andre overførbare ferdigheter. Forskningsgrupper er bevisst holdt små for å sikre tett veiledning, og alle studenter veiledes av flere fakultetsmedlemmer som utgjør deres oppgavekomité.
Studenter fullfører vanligvis studiene på 4,5–6 år. Studenter som jobber i teoretiske grupper er vanligvis raskere enn studenter som jobber i eksperimentelle grupper (øvre grense).
Alle studenter tilbys 5-årige arbeidskontrakter. Studenter kan fullføre programmet tidligere - om 4 eller 4,5 år - eller be om en år lang kontraktsforlengelse, avhengig av forskningens art. Alle studenter som gjør rimelig fremgang er fullt finansiert frem til tidspunktet for forsvaret av oppgaven.
Oversikt over ISTA PhD-programmet: Fase 1 består av turnus og kurs, og munner ut i en kvalifiserende eksamen. Fase 2 omfatter doktorgradsavhandlingsforskning, undervisning og regelmessige fremdriftsgjennomganger.
De tverrfaglige kjernekursene er utformet for å oppmuntre til utveksling av kunnskap mellom studenter fra svært ulike bakgrunner og fremme forholdene som tillater tverrfaglig forskning. Et bredt syn på emner presenteres for studentene for å oppmuntre dem til å tenke utover grensene for deres primære forskningsfokus.
I tillegg fyller kursene en fellesskapsbyggende funksjon når det gjelder å fremme utveksling mellom studenter med ulik fagbakgrunn.
I tillegg til de tverrfaglige kjernekursene, tar studentene også spesialiserte og avanserte kurs som en del av PhD-programmet.
Laboratorierotasjoner
Det er viktig at studentens forskningsinteresser stemmer overens med PhD-veilederens og gruppen de skal forske innenfor. For å lette dette gjennomfører studentene minst tre rotasjoner med tre ulike forskningsgrupper. En turnus er en periode på omtrent to måneder der studentene utfører forskning i et laboratorium på et forskningsprosjekt.
Det er på bakgrunn av denne erfaringen studentene finner forskningsgruppen de kan tilknytte seg: hvor forskningsfokuset til studenten og gruppen er i samspill, og hvor gruppelederen ønsker at studenten skal bli med i gruppen deres for å jobbe videre med fremtiden. prosjekter. Det er også en utmerket mulighet for studenter til å lære å tenke på tvers av disipliner og bygge opp tverrfaglige ferdigheter.
Kvalifiserende eksamen
I den kvalifiserende eksamen vurderes studentenes kunnskaper innenfor sitt foreslåtte forskningsområde, deres evne til å identifisere viktige forskningsproblemer og deres evne til å komme opp med måter å takle disse problemene på, av oppgaveutvalget.
Kvalifiseringseksamen har form av presentasjon og muntlig eksamen. Studentene må bestå den kvalifiserende eksamen for å fortsette på PhD-programmet og utføre avhandlingsforskning.
Avhandling Forskning
Etter å ha bestått den kvalifiserende eksamen, gjennomfører studentene oppgaveforskning i en forskergruppe. Det er halvårlige gjennomganger som evaluerer studentenes fremgang, og sikrer at de holder seg på sporet mot fullføring av doktorgraden.
Studentene oppfordres også til å presentere resultatene sine på vitenskapelige konferanser, og årlig presentere forskningen sin innen instituttet.
Galleri
Opptak
Stipend og finansiering
Innenfor alle forskningsfelt er finansiering av største betydning for å opprettholde ressursene forskerne trenger. ISTA er avhengig av ulike finansieringskilder for å støtte alle sine forskere.
Tilskuddskontoret er der for å støtte søkere som ønsker å søke om ekstern finansiering. Doktorgradsstudenter ved ISTA er intet unntak siden det er best å tilegne seg stipendskriveferdigheter tidlig i en vitenskapelig karriere. For akademiske jobbsøknader kan konkurransedyktige fagfellevurderte stipend være en kraftig indikator på at 1) du er en vitenskapsmann verdt å investere i, og 2) forskningsprosjektene dine er av høyeste kvalitet.
Stipendier som har blitt tildelt PhD-studenter og praktikanter ved ISTA inkluderer:
- DOC-stipend fra det østerrikske vitenskapsakademiet
- Böringer Ingelheim Foundation-stipend
- IBM PhD Fellowship
- FEMTech-stipend fra FFG, og
- ISTernships (internt finansiert).
Studentene kan også være del av større prosjekter innenfor sine forskningsgrupper. ISTA har vært spesielt vellykket med å motta et stort antall prestisjetunge stipend fra European Research Council (ERC) som belønner innovative prosjekter for deres fremragende forskning.
I tillegg kan studenter være involvert i prosjekter finansiert av flere lokale kilder som:
- Det østerrikske vitenskapsfondet (FWF)
- Land Niederösterreich (NFB)
Muligheten til å bygge nettverk med andre institusjoner er et av høydepunktene i samarbeidsbevilgningene som for tiden går på ISTA . Disse samler eminente forskere (og noen ganger selskaper) fra hele Europa og utover for å jobbe med utfordringer innen et spesifikt felt. De kan også være spesifikt rettet mot PhD-studentopplæring, slik tilfellet er med:
- Doktoratskolleger fra FWF
- Initial Training Networks (ITN) fra EU-kommisjonen
Alle forskere ved ISTA støttes av Grant Office i alle saker knyttet til ekstern finansiering : fra søknad og implementering til rapportering til relevante finansieringsorganisasjoner.
Læreplan
PhD-programmet består av to forskjellige faser:
- Fase I: Før kvalifiserende eksamen
- Fase II: Etter kvalifiserende eksamen
Fase I
Når studentene blir med i PhD-programmet til ISTA , er ikke studenter en del av noen spesifikk forskningsgruppe.
I den første fasen skal studentene:
- Gjør tre forskningsrotasjoner med tre forskjellige forskningsgrupper (varer ca. to måneder hver)
- Finn en PhD-veileder (en professor ved ISTA )
- Danne en avhandlingskomité, bestående av:
- Veilederen(e)
- To andre avhandlingskomitémedlemmer (hvorav den ene må være ekstern)
- Bestå en kvalifiserende eksamen, som består av
- En muntlig presentasjon av oppgaveforslaget, og
- Muntlig eksamen om oppgaveforslag og litteraturliste
- Oppfyll kurs- og studiepoengkrav (se nedenfor for detaljer)
Kort rute/lang rute Status
Ved opptak blir studentene tildelt en standard "lang rute; eller " kort rute; status avhengig av utdanningsbakgrunn. Normalt tildeles studenter med bachelorgrad den lange ruten og studenter med mastergrad tildeles kortveien. Studenter kan søke om å endre rute innen desember år 1.
Kjernekrav
- Kjerneprosjekt (høstsemesteret)
- Spor kjernekurs (våresemesteret)
- Essential Skills (workshop-serie)
Valgfrie krav
- Kvalifiserte kurs for kortveisstudenter: 12 stp
- Kvalifiserte kurs for langveisstudenter: 24 stp
Valgfrie kurs
Studenter på den lange ruten må oppnå totalt 30 studiepoeng med kurs; studenter på kortvei må kreve totalt 42 studiepoeng.
Fase II
Etter bestått kvalifiserende eksamen jobber studentene primært med forskning mot en doktorgradsavhandling . De eksakte kravene til oppgaven varierer etter disiplin, men studentene jobber alltid tett med veilederen og/eller resten av forskningsgruppen for å produsere original forskning av høyeste standard, og gi betydelige bidrag til forståelsen av et spesifikt emne av forskning.
Studenter i fase II forventes å tilby undervisningsassistanse (TA) i minst ett halvsemesterkurs før eksamen. De utfører også halvårlige fremdriftsgjennomganger sammen med veileder(e) og medlemmer av avhandlingskomiteen. Formålet med fremdriftsgjennomganger er å diskutere studentens prestasjoner og vurdere om det er rimelig fremgang mot doktorgraden. grad, samt komme med konstruktive forslag til hvordan studentene kan nå de fastsatte målene og gjennomføre oppgaveprosjektet i tide.
I tillegg holder studentene i fase II årlige presentasjoner om oppgaveforskningen sin . Disse presentasjonene er en mulighet for studentene til å presentere sine foreløpige forskningsresultater for det bredere instituttet, få tilbakemeldinger og finpusse presentasjonsferdighetene sine.
En avhandlingsforsvar er vanligvis planlagt innen tre til fire år etter bestått kvalifiserende eksamen. Den består av en offentlig muntlig presentasjon av oppgaveutkastet (normalt 40-50 minutter) i nærvær av oppgavekomiteen, etterfulgt av spørsmål og svar på oppgaven.
Når en avsluttende avhandling er levert og akseptert av avhandlingskomiteen, vil Ph.D. grad tildeles av instituttet.