PhD i medie- og kommunikasjonsstudier
Faculty of Social Sciences, Charles University (FSV UK)
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Prague, Tsjekkia
Språk
Engelsk
Studieformat
Blandet, På universitetsområdet
Varighet
4 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 500 / per year
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
Introduksjon
Doktorgradsstudiet Medie- og kommunikasjonsstudier er designet for kandidater som er dypt interessert i følgende eller beslektede emner:
- Mediestudier
- Journalistikkstudier
- Politisk kommunikasjon
- Den sosiale konstruksjonen av virkeligheten
- Diskursstudier
- Visuell journalistikk
- Sportsjournalistikk
- Mediehistorie
- Strategisk kommunikasjon, markedsføring og PR
- Kunstig intelligens og medier, Big Data, algoritmer
- Kulturelle studier
- Målgruppestudier
- Deltakende studier
Studiet forbereder studentene til uavhengig akademisk arbeid innen kommunikasjon, media og markedsføring ved universiteter, med betydelig kunnskap om kommunikasjon og medieteorier og metodikker.
Hvorfor studere?
Studien bidrar til kritisk tenkning om naturen til moderne og senmoderne samfunn, om mulighetenes natur og risiko ved samfunnsdekkende kommunikasjonsprosesser og endringer i deres institusjonalisering i fortid og i nåtid.
Vårt institutt er det eneste i Tsjekkia som tilbyr et doktorgradsstudiefelt spesialisert utelukkende på medievitenskap. Hver doktorgradsstudent blir automatisk medlem av ECREA, en av verdens viktigste faglige organisasjoner på området. Vårt institutt bygger systematisk et kontaktnettverk med utenlandske universiteter, som doktorgradsstudenter kan gjøre omfattende bruk av
Forskningsaktiviteter ved ICSJ fokuserer blant annet på følgende områder:
- Utvikling av medier, deres posisjon i samfunnet og deres forhold til andre sosiale institusjoner, fra et historisk perspektiv (med fokus på perioden 1918-1989) og fra et samtidsperspektiv;
- Journalistikkens tilstand og rolle og journalistisk dekning av sosiale realiteter, inkludert alternative former for journalistikk (og media);
- Statens og rollen til strategisk kommunikasjon og politisk kommunikasjon/markedsføring;
- Den diskursiv-ideologiske og formidlede konstruksjonen av sosiale realiteter, som miljø og natur, migrasjon, nasjon og polis, hjem og hverdagsliv, historie og minne og teknologi;
- Publikkadferd og publikumstolkninger av medieinnhold.
Studierådet
Studierådet overvåker og evaluerer doktorgradsstudier, koordinerer innholdsplanlegging av studier og evaluerer gjennomføringen av doktorgradsstudiet.
- godkjenner studentens individuelle studieplan, avhandlingstemaer og foreslår for dekan utnevnelse eller fjerning av veileder
- vurderer studiet av enkeltstudenter, spesielt gjennom godkjenning av studentvurderinger og endringer i studentens individuelle studieplan
- legger frem for dekan forslag til motstandere av doktorgradsoppgaver og sammensetning av komiteen for statlige doktorgradsundersøkelser og forsvar av doktorgradsoppgaver
Galleri
Opptak
Karrieremuligheter
Kandidaten fra doktorgradsprogrammet Medie- og kommunikasjonsvitenskap forstår og kan bruke et bredt spekter av analytiske metoder for å studere kommunikasjon og medier, inkludert medieproduksjon, medieprodukter og innhold, publikum og brukere. De er eksperter som kan kontekstualisere kommunikasjons- og formidlingsprosesser, historisk, sosialt, politisk og kulturelt. De er også i stand til å syntetisere kunnskap innen samfunnsvitenskap og humaniora og tolke aktuelle trender innen kommunikasjon og medieutvikling.
Doktorgradsutdannede er forberedt på akademiske karrierer i Tsjekkia og i utlandet, og for ansettelse som kommunikasjons- og medieanalytikere i anvendte forskningssentre, studiesentre og avdelinger. Som samfunnsvitere kan de jobbe i institutter ved Vitenskapsakademiet i Tsjekkia eller andre vitenskapelige arbeidsplasser. De kan også fungere som analytikere av kommunikasjonsprosesser i den politiske eller kommersielle sfæren.