PhD i utdannings- og skolepsykologi
Charles University Faculty of Education
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Prague, Tsjekkia
Språk
Engelsk
Studieformat
Blandet, På universitetsområdet
Varighet
4 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
CZK 2 000 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* online søknadsgebyr: 720 CZK
Introduksjon
Doktorgradsstudiet er utformet som en forberedelse av forskere innen utdannings- og skolepsykologi, som skal delta i utviklingen av psykologisk teori og forskning gjennom selvstendig skapende virksomhet. Doktorgradsstudiet vil utdype kunnskapen på feltet med anvendelse av tsjekkisk og utenlandsk kunnskap og forskningsresultater vil ytterligere utvide metodologiske og forskningsmessige ferdigheter og kompetanser til doktorgradsstudenter, samt presentasjonsferdigheter, med vekt på pedagogisk og skolepsykologi, andre psykologiske disipliner og samfunnsvitenskap. Fokus for doktorgradsstudiet er avhandlingen, som har karakter av det originale vitenskapelige arbeidet. Gjennom avhandlingen om den empirisk-teoretiske eller teoretiske forskningen får doktoranden ny kunnskap om det studerte emnet og beriker dermed sin vitenskapelige beskrivelse og konseptualisering. Avhandlingen er involvert i utviklingen av feltet i nasjonal og internasjonal sammenheng. Målet med studiet er å forberede forskere som ved en videre akademisk karriere ved universitetet engasjerer seg i pedagogisk, vitenskapelig og forskningsmessig virksomhet innen utdannings- og skolepsykologi, eventuelt også innen beslektede psykologiske disipliner og andre samfunnsvitenskapelige fag; i tilfelle av praktisk psykologisk aktivitet vil arbeiderne teoretisere det gitte feltet og inkludere det i en bredere faglig kontekst.
Det er et program uten spesialisering.
Opptak
Karrieremuligheter
En kandidat fra doktorgradsprogrammet i utdannings- og skolepsykologi er en ekspert på utdanningsfeltet som er i stand til å anvende den ervervede teoretiske, metodiske og forskningskunnskaper og ferdighetene på en selvstendig og kreativ måte. Den er utstyrt for individuelt og gruppevitenskapelig arbeid innen pedagogisk og skolepsykologi og relaterte disipliner. Han kan jobbe som lærer eller forsker ved et universitet, samt psykolog - en utøver i et utdanningsmiljø (rådgivningspsykolog, skolepsykolog, psykolog i sosialinstitusjoner) med høyere vitenskapelig kompetanse dersom doktorgradsstudiet følger bachelorstudium i psykologi.
Den ervervede kunnskapen, ferdighetene og kompetansene gjør ham i stand til å jobbe profesjonelt i et bredt spekter av yrker, hvor han vil anvende dyp faglig og metodisk kunnskap om psykologi, kritisk tenkning og faglig innsikt.