
PhD in
Praktisk teologi, doktor i filosofi
Boston University School of Theology

Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Boston, USA
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
5 - 7 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Sep 2023
Stipend
Introduksjon
Formålet med doktorgradsstudiet i praktisk teologi er å oppdage og utvide kunnskap og styrke undervisningskompetansen i praktisk teologi. Praktisk teologi er den teologisk posisjonerte tverrfaglige studien av trossamfunnets praksis og tradisjonene og sosiale sammenhenger som former og utfordrer denne praksisen. Ethvert trossamfunns praksis opprettholder og forvandler samfunnet ved å legemliggjøre dets delte verdier og vedta dets grunnleggende fortellinger. Eksempler på slik praksis inkluderer liturgiske ritualer; handlinger av tjeneste, rettferdighet og medfølelse; praksis for pleie, utdannelse og dannelse, og overføring av fellesskapets tradisjon til andre innen nye kulturelle og sosiale sammenhenger. Religiøs praksis opptrer i alle trostradisjoner, men med sin unike historie og institusjonelle omgivelser og deres særegne hellige tekster, ritualer, symboler og teologiske forståelser.
Doktorgradsprogrammet i praktisk teologi ved Boston University School of Theology , mens den er posisjonert som en teologisk studie av kristen praksis angående tekstene, ideene, historien og institusjonene til den spesielle tradisjonen i dens forskjellige manifestasjoner, oppmuntrer til den sammenlignende studien av denne praksisen med andre religiøse tradisjoner og fra synspunkt av tilhørende fagdisipliner og metoder som historie, sosiologi, psykologi, kulturell antropologi, rituell teori, filosofi og etikk. Som med alle studieprogrammer ved Boston University, trenger ikke studentene å identifisere seg selv som tilhenger av kristendommen eller noen religiøs tradisjon for å delta i denne studien.
I studiet av trossamfunnets praksis er doktorgradsprogrammet i praktisk teologi designet for å forberede studentene til å forstå og vurdere den moderne situasjonen, reflektere historisk og systematisk over kirkens legemliggjorte vitne om tro, og utvikle trofaste og effektive strategier for kristen praksis. Selv om den har en felles struktur og et kirkelig senter, understreker denne forberedelsen kontekstens egenart. Det krever et mangfold i fokus som krever solide tverrfaglige ferdigheter og et svært integrerende innblikk. De primære tverrfaglige partnerne og metodiske tilnærmingen i studiet av religiøs praksis må velges i forhold til det spesielle ved den aktuelle praksisen og adressere spesifikke problemer. Samtidig er det delte oppgaver som PhD-programmet forbereder hver student på.
For det første må studentene kunne gi en tykk beskrivelse, analyse og tolkning av praksis. Den enkelte student vil vanligvis nærme seg denne beskrivelsen først og fremst innen en enkelt fagdisiplin (for eksempel som historiker eller som sosiolog). Derfor må studenten bli kjent med et bestemt språk og forskningsmetode. Likevel krever studiet av praktisk teologi sterke tverrfaglige ferdigheter og en svært integrert skarpsindighet. En teologisk forståelse av praksis innenfor deres kontekst er aldri bare en empirisk eller historisk vitenskap, men starter fra en hermeneutisk definert situasjon og benytter tolkningsferdigheter som fremhever betydningen av menneskelige handlinger, noe som muliggjør rikt teksturerte 'avlesninger' av dem.
For det andre må studenter i praktisk teologi engasjere seg i kritisk og komparativ teologisk refleksjon. Disiplinen med praktisk teologi beveger seg utover et innledende og mer beskrivende øyeblikk mot den pågående kreative oppgaven med å forestille seg og transformere praksis. Ved å gjøre dette krever disiplinen at alle doktorgradsstudenter har en evne til å tenke systematisk og historisk om troen og praksis i den kristne troen, og å stille spørsmål og danne dommer om de delte visjonene om godhet, skjønnhet og sannhet i de hellige tekstene. , ritualer og mønstre i fellesskapet av den tradisjonen, alltid i samtale med andre religiøse og sekulære tradisjoner. På denne måten blir praktisk teologisk forskning aldri redusert til bare beskrivelse, på den ene siden, eller en kapitulasjon til praktiske hensyn, institusjonell treghet og kontekstuelle krefter, på den annen side.
For det tredje vil doktorgradsstudiet i praktisk teologi forberede studentene på å utvikle kontekstualiserte strategier for å opprettholde og transformere praksis i nær tilknytning til de institusjonelle behovene til trossamfunn og menneskers levde religiøse opplevelse i deres sosiale, politiske og kulturelle omgivelser. I denne oppgaven vil studentene også måtte gå i dialog med en rekke disiplinære partnere, for eksempel kunst- og retorikkunst eller vitenskapen om utdanning, organisasjonsledelse og kommunikasjon. Denne tilnærmingen til praktisk teologi skiller seg fra de som tar den som en læreplan designet for å forberede kristne prester eller som en samling fagkunnskaper ved å fokusere på den integrerte tolkningen av en religiøs tradisjon, av problemene den tradisjonen står overfor og av rollene spilt av alle fagområdene for teologisk utdanning, så vel som de forskjellige kunst og naturvitenskapene for å løse disse problemene. For det andre skiller denne tilnærmingen seg fra teologiske utdanningsoppfatninger som deler opp fagene i klassiske som danner en essensiell kjerne, og deretter praktiske fagområder som bare å "anvende" kjernen. I doktorgradsprogrammet ved Boston University School of Theology er praksis anvendelse og generering av kilde til teologiske normer. For det tredje, mens denne tilnærmingen til praktisk teologi vil omfatte studier av praksis som tradisjonelt kalles 'pastoral teologi' (fokusert på ledelse av liturgi og ritualer, forkynnelse, evangelisering, religiøs utdannelse og dannelse, sosial handling og oppsøkende, samfunnsbygging og organisering ), her er praksisens agent trossamfunnet selv, ikke bare eller først og fremst et prestedømme eller presteskap. Det foreslåtte programmet utvider derfor det eldre 'geistlige' paradigmet for praktisk teologi.