Doktorgradsstudie på kjemi fagdidaktikk er kulminasjonen av tre-lags universitetsutdanning. Er en målrettet forankring i forskningsaktiviteter med fokus på undervisning og læring kjemi, som er basert på dypere kunnskap om kjemi didaktikk og av det aktuelle området i kjemi, pedagogikk, psykologi, informatikk og andre disipliner, for å lære metoder for vitenskapelig arbeid i de nevnte feltene, og vil bidra vesentlig til en omfattende forbedring av arbeidet med kjemi lærere på ulike nivåer i utdanningssystemet, eksperter på pensum etablering og sin vurdering i samsvar med gjeldende vitenskapelig kunnskap og forskning. Branch omfatter en rekke emner, for eksempel transformasjon av vitenskapelig kunnskap om kjemi prosesser i kjemi undervisning og læring, forskning og utvikling av skolen kjemiske eksperimenter, IKT-applikasjoner i kjemisk utdanning, miljømessige og toksikologiske aspekter av kjemi utdannelse etc. Obligatorisk del av studiet er knyttet til oppkjøpet av dyp kunnskap om kjemi didaktikk (pedagogisk teori og praksis i kjemi), utvalgte områder av spesialiserte kjemi og pedagogisk metodikk og spesielt kjemi didaktisk forskning. Individuell studieplan kan få mer spesifikk kunnskap og ferdigheter, særlig gjennom valgfag.

søkerens profil

Nyutdannede av masterprogrammene kjemi lærerutdanning for grunnskolen og i videregående skole, eller Nyutdannede av Master studiet kjemi og programmer slektninger som har fullført flere pedagogiske studier eller annen måte få undervisningskompetanse i henhold til gjeldende regelverk.

Inntakseksamen

Ved intervjuet er bekreftet søkerens kunnskapsnivå, dybden av hans teoretiske kunnskaper, forutsetninger for selvstendig skapende vitenskapelig arbeid innen kjemi fagdidaktikk. Søkeren skal sende inn en kortfattet plan for sin avhandling prosjektet og gir bevis på tidligere yrkeserfaring og publikasjoner. Inntak intervju vil bekrefte kjennskap til et fremmed språk (engelsk, tysk eller russisk).

Absolutt Profil

Nyutdannede av doktorgradsstudie kjemi fagdidaktikk har omfattende kunnskap om komplekse brukbare i undervisning, forskning og forvaltning innen generell og yrkes kjemisk utdanning. De er i stand til å kreativt løse problemer i utdanning; de er i stand til å designe og implementere forskning, spesielt innen kjemisk utdanning. Graduert kan fungere som høyt kvalifiserte universitetsavdelinger engasjerer seg med profesjonell opplæring av kjemi lærere (og andre fagfag), dvs. ved avdelinger for kjemi og avdelinger for kjemisk utdanning (naturvitenskapelig utdanning), forskningsinstitutter og organisasjons-administrative institusjoner som arbeider med generell og spesialisert kjemisk utdanning, tilstrekkelig arbeidsplass ved beslutningssfære (metodikk videreutdanning kjemi lærere, ansatte, skole inspeksjon, ledere på ulike utdanningsnivåer), nasjonale og internasjonale institusjoner og organisasjoner fokusert på forskning generelt og spesialisert kjemisk (vitenskap) utdanning. Nyutdannede kan også arbeide i publisering, med fokus på produksjon av lærebøker og selskaper orientert mot utvikling og læremidler. Doktorgradsstudier representerer en betydelig endring i kvalifisering av lærere i videregående skoler, der undervisningen i kjemi er en generell utdanning kurs, men også i yrkesfaglige skoler, der undervisningen i kjemi som profesjonelle kurs. Innhenting forskning og pedagogiske kvalifikasjoner Ph.D. blir standard posisjon for videre faglig vekst (f.eks tilkn. professor og professor prosedyrer).

Anbefalt studere litteratur

BARKE, H.-D., HAZARI, A., YITBAREK, S. Misforståelser i kjemi. Berlin, Heidelberg, New York: Springer, 2009
BORG, WR, GALL, MD Pedagogisk forskning. New York: Longman, 1989
ABELL, SK, LEDERMAN, NG (Red.) Handbook of Research on Science Education. Oxford: Routledge Taylor & Francis Group, 2007
BILEK, M. (Red.) Forskning, teori og praksis i kjemi fagdidaktikk. Forskning og forskningsorienterte studier. Proceedings of the 23. internasjonale konferansen om kjemi utdanning. Hradec Kralove: Gaudeamus 2014. [Online] http://edu.uhk.cz/didchem/pdf/chemie.pdf [cit.15.10.2012]

OPPLYSNINGSPROSEDYRE:

Søknadsfrist: 30. juni (for å starte studier i september)
Søkere må sende

  • utfylt søknadsskjema
  • en kopi av universitetsbeviset som bekrefter at søkeren har fullført masterstudiet (dette dokumentet må oversettes til engelsk og verifiseres av en notarius publicus)

Omfanget og innholdet av opptaksprøven:
Inngangsintervju.

Alle dokumenter må sendes til:
International Relations Office
Universitetet i Hradec Králové
Fakultet for naturvitenskap
Rokitanskeho 62
500 03 Hradec Kralove
Tsjekkia

og til e-posten: study@uhk.cz

Program undervist i:
Engelsk
Dette kurset er Campusbasert
Startdato
sep. 2019
Duration
Kontakt skolen
Heltid studier
Deadline
Etter sted
Etter dato
Startdato
sep. 2019
Sluttdato
Søknadsfrist

sep. 2019