Read the Official Description

QBM søker å trene en kohorte av unge forskere som, mens de er fast forankret i deres hjemdisiplin, er velbevandste i flere tilnærminger og tankestiler. Målet er at studentene skal bli komfortabel i å kommunisere på tvers av tradisjonelle grenser, spesielt på tvers av skillet mellom eksperiment og kvantitativ teori - å bli i praksis vitenskapelig bi- eller flerspråklig. For dette formål tilbyr skolen en integrert tverrfaglig Ph.D. Program som består av tre hovedkomponenter:

  1. Et tverrfaglig forskningsprosjekt som kombinerer konsepter og metoder fra ulike felt.
  2. Et betydelig program med formell kurs arbeider med en generell og en individuell komponent sentrert rundt et tverrfaglig kjernekurs som dekker viktige problemer innen biovitenskap fra flere perspektiver.
  3. Ytterligere aktiviteter for å styrke studenters andre overførbare ferdigheter for å lykkes i vitenskap som et konkurransedyktig yrke.

QBM doktorgradsprogrammet er fullt Bologna-kompatibelt og fører til Dr. Rer. nat. eller ph.d. grad. Studentene sender sin skriftlige avhandling til fakultetet for deres PI og forsvarer i henhold til forskriftene fra samme fakultet.

Tverrfaglig forskning

Studentforskningsprosjektene ligger i grensesnittet mellom to disipliner og er vanligvis en del av et løpende samarbeid mellom to PIs av QBM, som skulle tjene som rådgiver og medrådgiver. Prosjektet er forankret i studentens primære opplæringsområde, som vanligvis også er hovedrådgiverens fagfelt, men krever nært samspill med en andre disiplin, som vanligvis representeres av medrådgiveren. Selv om elevene er stiftet i rådgiverens laboratorium, utvikler de også sterke bånd, både profesjonelle og personlige, med medrådgiver og hans / hennes gruppe når det er aktuelt.

Studenten har en avhandling rådgivende komité (TAC) og vil rapportere om det på hans / hennes fremgang årlig. TAC består ideelt av minst tre medlemmer (rådgiver, medrådgiver / 2. medlem av QBM, 3. medlem av QBM) og når det er nødvendig eller ønsket ytterligere eksterne medlemmer.

Kursarbeid

QBM kurset arbeidet har til formål å gi studentene tverrfaglig og tverrfaglig opplæring for å bygge bro over gapet mellom kvantitative og kvalitative tilnærminger i biovitenskap.

  • Primerkurs: For å bygge et sterkere fundament i fagområdene utenfor studentens primære opplæringsområde, tilbyr vi målrettede materkurs som er spesielt utviklet for å undervise relevant grunnleggende for ikke-spesialister. Avhengig av deres bakgrunn og behov, life science studenter ta primere i biofysikk og s tatistics / bioinformatikk og programmering (Matlab og R). Math / fysikk studenter ta primere i biovitenskap og eventuelt bioinformatikk. Studenter fra bioinformatikkfeltet tar primere i biofysikk og eventuelt statistikk .
  • Forelesningsserie: QBM-studenter foreslår, inviter og vert for eksterne høyttalere på denne månedlige hendelsen. Forelesningene om QBM-relevante emner suppleres med en journalklubb med gjestens høyttaler. Hver QBM-student skal være vert for en høyttaler minst én gang i løpet av Ph.D. og burde ha besøkt minst ti forelesningsserier.
  • Gjestelesninger: To QBM PIs introduserer sitt tverrfaglige prosjekt som foredrag kombinert med en påfølgende Journal Club. Dette gir studentene mulighet til å få inntrykk og oversikt over QBM-relatert forskning. Hver QBM-student skal delta på minst ti gjestelesninger.
  • Soft Skill Courses: Selv de beste forskningsresultatene vil ikke bli godt anerkjent av samfunnet hvis de ikke presenteres på en klar og sammenhengende måte. For å lære det, tilbyr vi Soft Skill Kurs som Scientific Writing, Presentasjonsferdigheter og God Vitenskapelig Practice.
  • QBM retrett: Dette årlige arrangementet bringer alle QBM-studenter sammen i et uformelt vitenskapsmiljø der de presenterer sin forskning i korte samtaler og plakater, og deltar forelesninger av inviterte høyttalere.

Eksterne hendelser:

Vi oppfordrer også elevene til å delta på internasjonale konferanser, workshops, sommerskoler ved LMU eller andre institusjoner, samt avanserte kurs som er relevante for deres forskningsarbeid. I tillegg har studentene ulike muligheter til å delta i hendelser i museets vitenskapelige samfunn, etter eget forskningsinteresser. Disse hendelsene inkluderer forelesningsserier, symposier og workshops som tilbys av fem samarbeidsforskningsentre (SFB) representert i QBM, Center for NanoScience (CeNS), og Excellence Clusters Nanosystems Initiative Munich (NIM) og Senter for Integrert Protein Science Munich (NIM) CIPSM), Max-Planck-instituttet for biokjemi og Helmholtz-senteret München.

Krav

Vi inviterer til søknad av MSc-kandidater fra enhver relevant disiplin (biokjemi, biofysikk, (fysisk) kjemi, teoretisk fysikk, matematikk, statistikk, (bio) informatikk) og ethvert land som er interessert i tverrfaglig forskning; Vi oppfordrer spesielt til bruk av kvinner.

Vær oppmerksom på at du må ha fullført masteroppgaven din når du starter QBM-programmet, men ikke nødvendigvis på tidspunktet for søknaden.

For å kvalifisere for programmet må du fullføre MSc-graden din med en viss minimumsklasse / poengsum: i tysk gradersystemet er dette en poengsum på 2,5; Mer generelt er minimumskursen halvveis mellom best mulig karakter som kan oppnås ved universitetet og lavest bestått karakter.

Søkere må sende inn:

  • akademisk rekord (videregående skole, bachelor og mastergrad og transkripsjoner)
  • 2 anbefalingsbrev
  • 2 korte essays - en som beskriver studentens tidligere forskningserfaring, den andre beskriver årsakene til deres interesse for QBM-programmet og forskningsmålene
  • en indikasjon på deres spesifikke forskningsinteresser

Utvalgsprosedyre

Basert på deres skriftlige søknad, vil utvalgte kandidater bli invitert til et intervju til München for å utforske gjensidig interesse med vertslaboratoriet og utdanningsskolen. Kandidater som har møtt våre kriterier og er i samsvar med en PI og vertslab vil bli invitert til å delta i programmet.

Reisekostnader og overnatting for intervjuugen vil bli dekket av QBM.

Program taught in:
Engelsk
Graduate School of Biosciences Munich
Last updated March 14, 2019
Dette kurset er Campus based
Startdato
Mars 2020
Duration
3 år
Heltid studier
Deadline
Aug. 1, 2019
Exact date TBA
By locations
By date
Startdato
Mars 2020
Sluttdato
Application deadline
Aug. 1, 2019
Exact date TBA

Mars 2020

Location
Application deadline
Aug. 1, 2019
Exact date TBA
Sluttdato