PhD i spesialundervisning

Generelt

Programbeskrivelse

Egenskaper av studiene

Innholdet i doktorgradsstudier fokuserer hovedsakelig på økt deltagelse av funksjonshemmede i samfunnet, samt forbedring av livskvaliteten. Spesiell oppmerksomhet er gitt på sosiale aspekter.

Ph.D. Studieprogrammet tilbyr utdanning i et bredt spekter av spesialopplæringsdisipliner. Studenten av programmet er forberedt på å utvikle den vitenskapelige disiplinen for spesialopplæring i det ovennevnte nye perspektivet og å løse oppdaterte problemer knyttet til livskvaliteten for funksjonshemmede.

Individuelle kurs omfatter også aktuelle aspekter av spesialopplæring i internasjonal sammenheng.

Forskningsaktiviteter bør fortrinnsvis omfatte:

  • Tidlig alder inkludert spesialpedagogisk diagnostikk og intervensjon;
  • Familie med et funksjonshemmet barn og dets stilling i samfunnet;
  • Sosial, kulturell og yrkesrettet integrasjon av funksjonshemmede, inkludert integrering av elever og elever med spesielle behov i grunnskolen;
  • Utvikling av spesielle pedagogiske og sosiale rehabiliteringsmetoder, teknikker og prosedyrer;
  • Endringer i tilnærming til allmennheten til funksjonshemmede;
  • Utvikling av spesialundervisningssystemet, dets viktigste strukturelle deler, herunder utvikling av teori om livskvalitet for funksjonshemmede.


Beskrivelse av verifikasjon og evalueringskriterier

Opptaksprøve

Diskusjon om prosjektforslaget. Forskningsprosjektet skal sendes sammen med søknaden til Institutt for naturvitenskap, Utdanningsfakultet, Karlsuniversitetet. Prosjektet (inkludert bibliografi) på opptil 10 sider på kandidatens valgte spesialiserte tema bør inneholde karakteristikkene til forskningsproblemet, grunnleggende ideen om problemets mål og struktur og metodene som brukes i teoretisk forskning og faglig litteratur.

Evalueringskriterier: Søkeren kan få maksimalt ti poeng, antall poeng for opptak til studie har minst syv poeng.


Betingelser for opptak

Opptak til doktorgradsstudier er betinget av vellykket gjennomføring av en masterstudium.

Verifikasjonsmetode:


Karrieremuligheter

Utdannet til doktorgradsstudiet "Spesialutdanning" er utstyrt med teoretisk kunnskap og forskningsmessig kompetanse innen spesialopplæring. Den utdannede er forberedt på å jobbe innen vitenskapelig forskning og delta i utdanning av universitetsstudenter. Hans faglige karriere er mulig på universiteter og lignende institusjoner, i vitenskapelige forskningsinstitutter og i ledende stillinger av gjeldende myndigheter.

Sist oppdatert mars 2020

Om skolen

The Faculty of Education is one of seventeen faculties associated under the umbrella of the Charles University in Prague. Its primary goal is to train teachers and other pedagogical personnel for all ... Les mer

The Faculty of Education is one of seventeen faculties associated under the umbrella of the Charles University in Prague. Its primary goal is to train teachers and other pedagogical personnel for all types of schools and school systems, at various levels of study (Bachelors and Masters) and forms. Minimér