PhD i samtidshistorie
Universidade Santiago de Compostela
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Santiago de Compostela, Spania
Språk
Spansk, Galisisk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
3 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 200 / per year
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Oct 2024
Introduksjon
Samtidshistorie er et fullstendig konsolidert område innen universitetsundervisning og forskning. Utover humanitærens grenser har den også en økende anerkjennelse og beryktet interesse blant forskere og fagpersoner innen det makrovitenskapelige-sosiale området. Dette er på grunn av dets evne til å forklare nyere tid og følgelig gi det et lager av viktige erfaringer for å kunne forstå nåtiden og møte beslutningsprosesser, samt å bidra til å smi kollektivt minne, en viktig ingrediens i sosial samhørighet. Derfor er betydningen av samtidshistorie i artikulasjonen av dagens samfunn hevet over tvil.
Leger i samtidshistorie som er opplært i dette programmet, kan integreres, blant andre sosio-profesjonelle sektorer, i universitetsutdanning, i offentlige og private forskningssentre, i selskaper i kulturindustrien, i selskaper eller offentlige organer som har ansvar for kulturforvaltning, i selskaper og institusjoner for sosial og potensiell analyse eller i media. I alle disse sektorene vil de i det minste kunne utføre funksjoner på høyeste nivå.
forskningsområder
- Staten og det offentlige rom
- Identiteter, nasjon og nasjonalisme
- Landlige samfunn, bysamfunn
- Kulturhistorie og politiske idéhistorie
- Historie om internasjonale relasjoner
- Sosial endring og sosioøkonomiske transformasjoner
- Historiografi og minnepolitikk
Galleri
Ideelle studenter
Den anbefalte inngangsprofilen er den for studenter med følgende ferdigheter og kunnskaper:
1) I forhold til historiografiske og samfunnsvitenskapelige teknikker og metoder:
- Håndtere human- og samfunnsvitenskapens teoretiske verktøy
- Forstå i dybden og kritisk analysere historiografiske og teoretiske tekster.
- Kjenne til debattene og trendene i aktuell historiografisk forskning
- Skille metoder og gjenstander for forskning i de ulike grenene av historieskriving
- Håndtere primærkildeanalyseteknikker
- Kjenne til å gjennomføre en kritisk lesning av sekundærkilder
- Anvend det historiske perspektivet på flerfaglige sammenhenger eller på ulike studieområder.
2) I forhold til egenlæring og informasjonshåndtering:
- Evne til å tilegne seg informasjon autonomt og integrere kunnskap fra ulike disipliner om et spesifikt studieobjekt.
- Evne til å søke, filtrere og syntetisere historiografisk kunnskap i bibliografisk støtte og i periodiske publikasjoner
- Vet hvordan du bruker de digitale ressursene som er tilgjengelige på Internett for å samle informasjon, samt bruke spesifikke prosedyrer for å rense den
- Evne til å utsette informasjon for kritikk, forberede den og analysere den ved bruk av teknikker som er akseptert blant historikere
- Forberede muntlige, skriftlige og audiovisuelle presentasjoner om historiografiske emner
- Skriv akademiske essays og faglige rapporter om historiske spørsmål
3) I forhold til igangsetting av historisk forskning:
- Evne til å gjennomføre analyser av komplekse historiske situasjoner og vite hvordan man differensierer og integrerer de ulike dimensjonene til et sosialt problem.
- Teoretisk disposisjon for definisjon av forskningstemaer relevante for kunnskapsutvikling.
- Evne til å utføre state-of-the-art historiografiske problemer og identifisere forskningslinjer.
- Evne til historisk kontekstualisering av samtidens fenomener og hendelser.
- Evne til å formidle resultatene av en analyse eller forskningsarbeid til spesialiserte og ikke-spesialiserte målgrupper, på en klar og streng måte.
- Kunne avgrense et analyseobjekt og utforme empiriske forskningsstrategier på historiske problemer.
- Evne til å designe forskningsprosjekter for å presentere dem i konkurranseutlysninger.
4) I forhold til språkkunnskap:
- Kunnskaper i spansk på nivå B2 i Common European Framework of Reference for Languages.
- Kunnskaper i engelsk på nivå B2 i Common European Framework of Reference for Languages.
Opptak
Læreplan
opplæringsaktiviteter
- Spesifikk opplæring: forskningsseminar E5051A01
- Spesifikk opplæring: interuniversitetskonferanser for doktorgradsstudenter i samtidshistorie E5051A02
- Spesifikk opplæring: nasjonale og internasjonale konferanser, symposier og workshops innen historiografi E5051A03
- Spesifikk opplæring: mobilitetsplan E5051A04
Trening utfyller
- Teknologisk innovasjon og bærekraft i landlige Europa i det 20. århundre P5012230
- Konfliktformer og vold på landsbygda i det moderne Europa P5012231
- Skogbruks-, hydraulikk- og koloniseringspolitikk i det moderne Spania P5012234
- Sosiokulturell krigshistorie i Europa, 1900-tallet: Spania (1936-1939) P5012246
Programresultat
Samtidshistorie er et fullstendig konsolidert område innen universitetsundervisning og forskning. Utover grensene for humaniora nyter den også økende anerkjennelse og bemerkelsesverdig interesse blant forskere og fagfolk innen det samfunnsvitenskapelige makroområdet. Dette er på grunn av dens evne til å forklare nyere tid og, følgelig, gi den deponeringen av essensielle erfaringer for å kunne forstå nåtiden og møte beslutningstaking, samt å bidra til å forme kollektiv hukommelse, en essensiell ingrediens i sosial samhørighet.