PhD i religionsfilosofi

Generelt

Programbeskrivelse

Formålet med doktorgradsstudier innen religionsfilosofi er at studentene på vanlig måte for avanserte studier skal dyrke deres evne til å undersøke, bruke filosofiske verktøy og tilnærminger, religiøse fenomener og problemstillinger knyttet til den religiøse dimensjonen av menneskelig kultur, inkludert teologisk tanke og dets tradisjoner. Studentene lærer å reflektere kritisk på disse tilnærmingene og deres resultater og tolke dem både i sin spesifikke sammenheng og innenfor rammen av dagens faglige kunnskaper. I direkte forbindelse med sin tverrfaglige karakter utvikler dette studiet de ferdigheter som er nødvendige for å analysere komplekse problemstillinger, og elevene lærer å kombinere ulike spesialperspektiv og diskurser ved evaluering av konkrete funn og test hypoteser, samtidig som man sikrer at metodene som brukes er hensiktsmessige , tenkningen er presis, og komplekse eller kontroversielle problemer uttrykkes tydelig. Studiet fører ikke bare til oppkjøp av ekspertvitenskap og ferdigheter, men utvikler også evnen til å forstå synspunkter, begreper, læresetninger og teorier som er ikke-tradisjonelle eller avviker fra ens egen, kultiverer argumentative tilnærminger til kritisk debatt og forfiner evne til å vurdere seg selv og å formulere sin egen mening eller stilling.


Beskrivelse av verifikasjon og evalueringskriterier

Beskrivelse av prosedyren og kriterier for evaluering

Opptak eksamen er muntlig og foregår i en runde.

Elementer, innhold og metode for evaluering av opptak eksamen:

  1. En vitenskapelig diskusjon om disposisjonsplanen for avhandlingen som har blitt fremlagt, hvor en vurdering av faktaplanens faktuelle og metodiske kvalitet, dets nyskapende potensial og evne til søkeren presenteres og forsvarer sitt forskningsmål, er vurdert. En del av diskusjonen foregår på et fremmedspråk valgt av søkeren (engelsk, tysk eller fransk). Avhengig av fokuset på oversiktsplanen, er søkerens kunnskap om relevante gamle og moderne språk verifisert (for eksempel latin, gresk, hebraisk, engelsk, tysk og fransk). Kommisjonen tildeler søkeren fra 0 til 60 poeng.
  2. En muntlig eksamen, hvor søkerens kunnskap og orientering i den aktuelle studietiden vurderes, i den utstrekning dekkes av statens avsluttende eksamen på masternivå. (Søkeren sender en liste over minst fem titler de har studert i litteraturen.) Kommisjonen utdeler søkeren fra 0 til 40 poeng.

Bonuspoeng: Dersom studenten har konsultert utkastet til avhandlingsprosjekt med sin potensielle veileder og fått veilederens anbefaling for prosjektet og deres skriftlige samtykke til å ta opp tilsynet med avhandlingen dersom søkeren godtas, mottar søkeren 10 bonuspoeng.

Minimum antall poeng kreves for godkjenning: 75

Søkeren skal på forhånd rådføre seg med sitt valgte tema og valg av planlagt veileder med formann i det aktuelle grenrådet.


Vilkår for godkjenning

Søkere kan bli akseptert for å studere om de i løpet av opptaksprøven har oppnådd minst 75 poeng og samtidig, basert på antall poeng de oppnådde, ferdig på en liste på søkere som svarer til antall søkere (fast i forhånd) for å bli akseptert for studieavdelingen. (Se kravene til opptaksprosedyren for de enkelte filialer.) Denne betingelsen er oppfylt av alle de søkerne som får samme antall poeng som søkeren som er ferdig sist på listen som kvalifiserer for aksept. Antall søkere som skal aksepteres, er fastsatt separat for heltids- og deltidsstudenter.


Betingelser for opptak

Opptak til doktorgradsstudier er betinget av vellykket gjennomføring av en masterstudium.

Verifikasjonsmetode:


Anbefalt litteratur, utvalgsspørsmål

Individuell, avhengig av arten av avhandlingsprosjektet.


Karrieremuligheter

Nyutdannede har kunnskap om de teoretiske grunnlagene for kritisk tenkning, spesielt med hensyn til den kristne filosofiske tradisjonen og den teologiske konteksten av filosofi, er godt informert om detaljer i filosofiens historie og filosofiske studier av religion, og er kjent med dagens trender i vitenskapelig forskning. De er språklig utstyrt for forskningsarbeid med kilder. De er dyktige i metodikken for spesialistarbeid og er kjent med reglene for kritisk analyse og tolkning. De er i stand til å presentere resultatene av deres faglige arbeid i sammenheng med en diskusjon blant spesialister. De er kvalifisert til å utføre forskningsarbeid uavhengig og å være aktiv i sitt fagområde i en akademisk undervisningskapasitet.

Sist oppdatert mars 2020

Om skolen

The Protestant Theological Faculty (originally known as the Hus Czechoslovak Protestant Theological Faculty) was founded in Prague on 28 April 1919. Before the First World War, there had been many res ... Les mer

The Protestant Theological Faculty (originally known as the Hus Czechoslovak Protestant Theological Faculty) was founded in Prague on 28 April 1919. Before the First World War, there had been many restrictions on Protestants in the Czech lands (which were part of Catholic Austria at the time) and candidates for the ministry had to go to Vienna to study. Minimér