I samarbeid med Universidad Iberoamericana i Mexico City er dette doktorgradsprogrammet registrert på National Registry of Quality Graduate Programs (PNPC) fra National Science and Technology Council (CONACYT).

Mål

Å trene dyktige fagfolk med ressurser til å drive forskning innen helse og sosiokulturell psykologi, som kan bidra med kunnskap som igjen fører til løsninger for landets problemer, selv når det gjelder å påvirke utformingen og implementeringen av offentlig politikk.

Grunner til å studere denne doktorgraden. program

ITESO, som heter et universitet for akademisk dyktighet, er det ledende private universitetet i det vestlige Mexico når det gjelder produksjon av kunnskap innen psykologi.

Denne doktorgraden programmet er basert på streng vitenskapelig dannelse og interinstitusjonell koordinering, i samarbeid med Universidad Iberoamericana i Mexico City, som har drevet programmet i over 10 år. Programmet er oppført på National Registry of Quality Graduate Programs of Conacyt (National Science and Technology Council) som et utviklingsprogram; den interinstitusjonelle versjonen er i ferd med å registrere seg.

Fakultetet vårt består av forskerprofessorer, noen av dem tilhører Conacyt's National System of Researchers, kjent for sine publikasjoner og bidrag til feltet både nasjonalt og internasjonalt.

ITESO har 60 års erfaring innen psykologi, ettersom det var det første meksikanske universitetet utenfor Mexico City som tilbyr en bachelorgrad i psykologi. På høyere nivå har den over 35 års erfaring på området.

Både meksikanske og utenlandske studenter forventes å melde seg inn i doktorgraden. program.

ITESO-programmer gir tilgang til kunnskapsnettverk der sakkyndige forskere samarbeider med studenter om faglige, profesjonelle, sosiale og kulturelle prosjekter. Ved å studere ved ITESO, vil du jobbe sammen med fremragende lærde som fortsetter sitt arbeid med en sterk følelse av samfunnsengasjement og interesse for å gi relevante bidrag til kunnskap og tilby levedyktige løsninger i form av offentlig politikk. På grunn av dette regnes ITESO som det ledende private universitetet i Vest-Mexico.

Professorene våre er eksperter på sine områder og leder prosjekter i samarbeid med akademikere fra ITESO og andre institusjoner. De tar aktiv del i forsknings- og samarbeidsprosjekter og er opptatt av verdiene og prinsippene i utdanningsprosjektet vårt.

Endelig har jesuittuniversitetssystemet, som vårt universitet tilhører, flere programmer som er oppført på National Registry of Quality Programs (PNPC) fra National Science and Technology Council enn noen annen privat institusjon. ITESO har også internasjonale samarbeidsavtaler med en rekke jesuittuniversiteter rundt om i verden.psychology, confidence, professional cvpericias / Pixabay

Kandidatprofil og retningslinjer for forprosjektet

Dette programmet er rettet mot studenter som er interessert i å utføre relevant forskning på psykososiokulturelle problemer ved å benytte fagområdets kvalitative og kvantitative metoder, teknikker og dataanalyseverktøy, med det formål å generere kunnskap og intervensjonsforslag.

Kandidatene må ha:

  • En mastergrad i psykologi eller lignende fagområder, for eksempel utdanning, antropologi eller sosiologi.
  • Forskningserfaring
  • Evne til å lese tekster på engelsk
  • Heltid tilgjengelighet

Kandidatene må oppgi navn og e-post når de sender inn sitt foreløpige forskningsprosjekt. Forskningsforslaget skal ikke overstige 10.000 ord.

I samsvar med linjene om generering og anvendelse av kunnskap og fakultetets temaer, må den også inneholde følgende:

Foreløpig forskningsprosjekt (maks. 15 sider) som inneholder:

  • Prosjekt tittel
  • Et tematisk felt innen ph.d. program som forskningen tilhører
  • Forskningsforslag: problem, spørsmål, mål og antagelse eller hypoteser
  • Teoretiske og kontekstuelle referanser
  • Foreslått metodikk
  • Bibliografiske referanser

Studieplan

Doktorgraden i psykologisk forskning er rettet mot å danne fagpersoner med kompetansen som trengs for å utforske dette kunnskapsområdet; den er basert på en læreplanstruktur som gir studentene nødvendig kunnskap og ferdigheter til å utføre grenseforskning om relevante og samtidige emner, i henhold til kandidatens interesser og linjene for generering og anvendelse av kunnskap om den grunnleggende akademiske kjernen i denne Ph.D. program. Studiet består av en kombinasjon av akademiske aktiviteter, seminarer, rådgivende sesjoner og dokumentarisk og empirisk forskning.

Studieplanen består av 12 kjernekurs og to valgfag, som studentene tar over fire semestre.

Det første semesteret inkluderer fire emner. Studentene melder seg på tre emner i både andre og tredje semester, og etterlater to emner for fjerde semester.

Hver student må jobbe med et forskningsprosjekt fra begynnelsen under veiledning av en akademisk rådgiver. På slutten av semesteret vil en rådgivende komité bestående av hovedrådgiver pluss to flere akademikere, hvorav den ene kan være fra en annen institusjon, gjennomføre en evaluering.

Studentene har opptil åtte semestre for å utføre sin empiriske undersøkelser og oppnå tilsvarende grad.

Studieplanen består av 76 studiepoeng: 48 studiepoeng tilsvarer kjernekurs, 12 til valgfrie emner og 16 til oppgaveseminar. Seminarer involverer studier av metodologiske og teoretiske tilnærminger, så vel som forskningsdesign som kjennetegner vitenskapelig psykologisk kunnskap, med vekt på passende bruk av måleinstrumenter og statistiske prosedyrer, samt implementering av kvalitative metoder for datainnsamling og analyse, i henhold til til temaene som tas opp og med en pågående prosess for refleksjon og begrunnelse av forskerens praksis.

I tillegg hjelper valgfagene studentene med å analysere utviklingen av moderne modeller og aktuelle trender i programmets linjer med generering og anvendelse av kunnskap, samt nye og fremste temaer innen psykologisk, sosiologisk og antropologisk forskning som studentene kan kreve. som forskningen utvikler seg. Forskningen som studentene har, blir høyt prioritert, og hvert semester inkluderer et forskningsseminar der de presenterer og analyserer fremskritt. Disse seminarene er gruppert i tre tematiske elementer eller kunnskapsområder:

Metoder og teknikker: dette området består av fem emner - ett introduksjonsseminar, to seminarer om kvalitativ forskning og to seminarer om spesialisert statistikk - som gjør det mulig for studentene å anvende forskjellige vitenskapelige forskningsdesign innen psykologfeltet. De gir også en solid formasjon i bruken av dataprogrammer for både statistisk og kvalitativ forskning, som skal brukes som ressurser for å organisere og tolke resultatene av forskningen. Nedenfor er sekvensen av seminarene som utgjør dette tematiske området:

  1. Metoder og teknikker: dette området består av fem emner - ett introduksjonsseminar, to seminarer om kvalitativ forskning og to seminarer om spesialisert statistikk - som gjør det mulig for studentene å anvende forskjellige vitenskapelige forskningsdesign innen psykologfeltet. De gir også en solid formasjon i bruken av dataprogrammer for både statistisk og kvalitativ forskning, som skal brukes som ressurser for å organisere og tolke resultatene av forskningen.
  2. Forskning: dette området består av fire påfølgende seminarer om prosjektevaluering, som lar studentene få kontinuerlig oppfølging av forskningsaktivitetene fra første semester, samt to seminarer om publisering, formidling og forsvar av oppgaven før fagmiljøet . Disse seminarene inneholder aktiviteter designet for studenter å analysere og reflektere over forskernes praksis, samt for å lære om teoretiske og metodiske verktøy de trenger.
  3. Teori: Dette området består av ett obligatorisk kurs og to valgfag. Studentene velger to alternativer som har nær tilknytning til forskningsemnet. De seks valgfagene som tilbys for å gjøre studentene i stand til å utdype sin kunnskap om spesifikke emner og innlemme dem i mer spesialiserte studier i henhold til en av de tre forskningslinjene som er utviklet innenfor programmets grunnleggende faglige kjerne. I tillegg, i samsvar med studieplanens fleksibilitet, kan studentene ta et valgfritt emne i form av et semestert langt akademisk opphold ved et annet universitet eller institusjon, i landet eller i utlandet, og gjøre et felles arbeid med andre forskere, for å utdype deres kunnskap om spesifikke temaer som har tilknytning til doktorgradsforskningen. Utvalget av valgfag vil bli veiledet av studentens rådgivende utvalg og vil bli akkreditert av en evaluering utført av vertsinstitusjonen under en interinstitusjonell avtale.

Program undervist i:
  • Spansk

Se 1 flere kurs fra ITESO - Universidad Jesuita de Guadalajara »

Sist oppdatert September 30, 2019
Dette kurset er Campusbasert
Startdato
jan. 20, 2020
Duration
6 semestre
Heltid studier
Pris
- Kontakt oss for å motta informasjon om semesteravgift for studiet du er interessert i
Frist
nov. 15, 2019
Etter sted
Etter dato
Startdato
jan. 20, 2020
Sluttdato
des. 5, 2022
Søknadsfrist
nov. 15, 2019

jan. 20, 2020

Location
Søknadsfrist
nov. 15, 2019
Sluttdato
des. 5, 2022