PhD i filosofi

Generelt

Les mer om dette programmet på skolens hjemmeside

Programbeskrivelse

McMasters doktorgradsprogram i filosofi tilbyr studiekurs som fører til graden doktorgrad. i filosofi. Programmet er designet slik at studentene raskt kan komme inn i spenningen ved egen forskning, samtidig som de bygger et solid grunnlag av omfattende kunnskap.

Adgang

Opptak til ph.d. studiet krever en MA i filosofi eller en tilsvarende grad. Det er også en mulighet for studenter som er registrert i McMasters MA-program i filosofi å bli akseptert i Ph.D. program uten å fullføre MA-graden, med forbehold om at de tilfredsstiller visse betingelser for utmerket fremgang i det første året. Valget er gjort av Ph.D. Programkomiteen ved Institutt for filosofi, og alle innlagte studenter kommer inn under de generelle forskriftene fra McMaster University.

Enhver søker som ikke har engelsk på førstespråket, og som ikke har fullført en grad innen et akkreditert universitet i et program der det primære språket på engelsk er engelsk, må fremlegge bevis på ferdighet i engelsk.

Ph.D. Program Tidslinje

Programmet er designet for å kunne gjennomføres innen fire år. Heltid Ph.D. studenter i programmet er garantert finansiering i fire år, forutsatt at de gjør tilfredsstillende fremgang. I løpet av de siste årene har avdelingen klart å utvide finansieringen av helt eller delvis til alle femtids- og seksårsstudenter på god tid. Avdelingen er opptatt av å fortsette denne praksisen, men den kan ikke garantere full finansiering til studenter utover det fjerde året. Følgende tidslinje oppsummerer programmets forventninger til studentens fremgang:

År ett

Første termin

  • Møt med doktorgraden Rådgiver før begynnelsen av semesteret, eller så snart som mulig etter at kursene begynner, for råd om kurs og møteområdet og for å få valg av kurs offisielt.
  • Ta to eller tre kurs.
  • Søk om eksterne stipend (SSHRC og OGS) ved hjelp av en enkelt felles søknad, hvis du er kvalifisert
  • I samråd med doktorgraden Rådgiver, ordne med en veileder for avhandlingen.
  • Bestem med din veileder om du vil måtte etablere kompetanse i logikk eller ett eller flere andre språk enn engelsk før kvalifiserende eksamen. Hvis du har tenkt å skrive en avhandling om en filosof som skrev på et annet språk enn engelsk, vil du sannsynligvis måtte demonstrere kompetanse på det språket. I så fall bør du vurdere om du bør begynne den formelle studien av det språket nå. Doktorgradsstudenter kan granske, eller ta kreditt, bachelor-språkkurs uten ekstra kostnad.
  • Med doktorgraden Rådgiver og din veileder, ordne med de to andre medlemmene av tilsynsutvalget.

Andre termin

  • Ta resten av de fem andre kursene dine enn Ph.D. Forskningsseminar (sørg for at du oppfyller områdekravene).
  • Tilsynsutvalget ditt skal være ferdig i slutten av februar.
  • Spør kursprofessorene eller veilederen din om noen papirer du har sendt inn for kurs vil være passende for omarbeiding for publisering.

Sommerterm

  • Planlegg ditt årlige møte med tilsynsutvalget, som skal finne sted i mai, med tilsynsutvalget, Ph.D. Programansvarlig og kandidatadministratoren. Her vil du bli fortalt om du trenger å demonstrere spesielle kompetanser. Du vil også ha en sjanse til å diskutere planene dine for sommeren og hva du foreslår å gjøre i avhandlingen.
  • Begynn eller fortsett å studere til språk- eller logikkeksamen din, hvis du trenger det.
  • Begynn med å forberede avhandlingsforslaget.
År to
  • Ta doktorgraden Forskningsseminar (september til april).
  • Fullfør andre gjenværende kurs (du trenger totalt seks kurs, inkludert doktorgradsforskningsseminaret).
  • Søk om eksterne stipend (SSHRC og OGS) ved hjelp av en enkelt felles søknad, hvis du er kvalifisert.
  • Fortsett studiet for språket eller logikkeksamen din, hvis en er nødvendig.
  • Skriv ditt kvalifiserende eksamensdokument (QE-dokument). Send inn et utkast til QE-dokumentet ditt til din veileder innen slutten av den 17. måneden i programmet (vanligvis januar det andre året). Forvent å utarbeide flere utkast og å kjøre dem forbi din veileder før forslaget ditt blir godtatt til den kvalifiserende eksamenen.
  • Ta språk- eller logikkeksamen din om nødvendig. Doktorgraden Programleder vil ordne dette på forespørsel.
  • Planlegg ditt årlige møte med tilsynsutvalget, som skal finne sted i mai.
  • Ta din kvalifiserende eksamen (QE), der du vil forsvare ditt avhandlingsforslag (se avsnittet ovenfor med tittelen "Kvalifiserende eksamen" for detaljer). Dette skjer normalt i mai. Du kan ta eksamen igjen. Imidlertid, fraværende spesielle omstendigheter, må du bestå QE-en din innen utgangen av august for å forbli i programmet.
  • Begynn å skrive oppgaven din når du har bestått QE.
År tre
  • Søk om eksterne stipend (SSHRC og OGS) ved hjelp av en enkelt felles søknad, hvis du er kvalifisert.
  • Arbeid med oppgaven din. Den vanlige prosedyren er å sende inn et kapittel om gangen til din veileder for kommentarer, som du har plass til i en revidert versjon. Forvent flere sykluser med kommentarer og revisjoner. Vanligvis ser ikke de andre medlemmene av tilsynsutvalget et kapittel før veilederen har godtatt det. Dette mønsteret varierer og bør forhandles på forhånd med tilsynsutvalget.
  • Arranger et årlig møte i mai med tilsynsutvalget.
År fire
  • Søk om SSHRC og OGS hvis du er kvalifisert og forventer å være tilbake for femte år.
  • Fullfør oppgaven. Et godt mål er å ha et ferdig utkast innen januar året fire. Dette gir tid til revisjoner, for nominasjon av din tilsynsutvalg av en ekstern sensor, og for ekstern sensor å lese og utarbeide en rapport.
  • Forsvare oppgaven din. (Hvis du gjør det snart nok, trenger du ikke et årsmøte i mai med tilsynsutvalget.)
  • Gjennomgående bør du prøve å produsere arbeid som fortjener publisering i et respektabelt tidsskrift. Publikasjonen hjelper dine ansettelsesmuligheter og starter din forskningskarriere. Når du har arbeid som du mener er av tilstrekkelig kvalitet, må du vise det til din veileder (eller et annet fakultet) og få deres mening om publikasjonens egnethet. Veilederen din eller andre fakultetsmedlemmer skal kunne gi deg råd om passende steder å sende den.

124264_photo-1505664194779-8beaceb93744.jpgGiammarco Boscaro / Unsplash

Arealkrav

Ph.D. kandidatene pålegges å demonstrere en omfattende kunnskap om de sentrale filosofiområdene ved å demonstrere kompetanse innen 5 filosofiområder fra de to listene nedenfor. Ikke mer enn tre områder kan velges fra en liste:

historisk
  • Antikk og middelaldersfilosofi.
  • Moderne filosofi 1600 til 1800.
  • Kontinentalfilosofi fra 1800.
  • Britisk og amerikansk filosofi fra 1800.
Systematisk
  • Etikk og verdi teori.
  • Metafysikk og epistemologi.
  • Sosial, politisk og juridisk filosofi.
  • Logikk, språkfilosofi og vitenskapsfilosofi.

Kompetanse på et gitt felt kan demonstreres ved å gjennomføre to kandidatkurs (ett semester) med minst en B (eller tilsvarende) på hvert kurs. Graduate kurs fullført før ph.d.-studiet begynte. programmet kan telles mot å tilfredsstille områdekravene. Doktorgraden Rådgiver vil bestemme hvilke av disse filosofiområdene hvert kurs faller. Normalt blir følgende anerkjent som ekvivalenter av to ett-terminers kurs:

  • En tre timers skriftlig eksamen på utvalgte primærtekster i feltet. Undersøkelsen kan bare gjentas en gang.
  • Et vellykket forsvar fra MA.
  • En vellykket doktorgrad Kvalifiserende eksamen.
  • Et publisert papir, med forbehold om godkjenning av programkomiteen, forutsatt at det vises i et fagfellevurdert fagblad i filosofi (forskerutdannede redigerte tidsskrifter er spesielt ekskludert).

kurs

Ph.D. studenter tar totalt seks emner: fem ett-kurs, pluss doktorgraden. Forskningsseminar på sitt andre år. Under spesielle omstendigheter kan denne belastningen reduseres, men alle kandidater må ta minst fire kurs. Doktorgradsstudenter kan velge mellom Philosophy-kurs ved McMaster, Wilfrid Laurier University og University of Guelph.

Tilfredsstillende resultater i kursarbeid krever ingen karakter lavere enn B-minus (eller tilsvarende). En student som får en karakter som er lavere enn B-minus (eller tilsvarende), skal anses å gjøre utilfredsstillende fremgang.

Ph.D. Forskningsseminar

Et av kandidatens seks kurs er Ph.D. Forskningsseminar. Målene er å fremme konstruktiv dialog mellom studenter og fakultet og å oppmuntre studentene til å formulere sin forskning på en filosofisk forsvarlig måte. Seminaret tilbys under ledelse av ett fakultetsmedlem, selv om alle interesserte fakulteter og studenter blir informert om timeplanen og invitert til å delta. Det forventes at veiledere vil delta når deres tilsynsfører presenterer.

Sluttkarakteren for seminaret er bestått / ikke bestått. (NB: Svikt i doktorgradsforskningsseminaret utgjør utilfredsstillende fremgang og kan føre til utmelding fra programmet).

Demonstrasjon av kompetanse

Studenter i Ph.D. Programmet kan være påkrevd for å demonstrere kompetanse i en eller flere ferdigheter som deres tilsynsutvalg bestemmer, i samråd med ph.d. Rådgiver, for å være nødvendig for oppgaven deres (f.eks. Logikk eller et annet språk enn engelsk). Tilsynsutvalget vil normalt bestemme hvilken type kompetanse som er nødvendig formelt, på sitt første årsmøte med studenten. Studenten skal imidlertid møte med sin veileder så snart som mulig etter den første registreringen for å bestemme hvilke kompetanser, om noen, studenten vil sannsynligvis bli bedt om å demonstrere. Normalt vil studenten demonstrere den nødvendige kompetansen før han får lov til å gå videre til en kvalifiserende eksamen.

Kvalifiserende eksamen

Hensikten med kvalifiseringseksamen (QE) er å sikre at kandidaten har et levedyktig avhandlingsforslag og bakgrunnen for å gjennomføre det med hell. For å være kvalifisert til å ta QE, må studenten ha oppnådd (innen slutten av den 20. måneden i studiet) en GPA på kurs tatt mot ph.d. på minst 9,5. QE er en muntlig undersøkelse av QE-dokumentet som studenten forbereder i samråd med veilederen og de andre medlemmene av hennes veiledningsutvalg. Dette dokumentet må inneholde følgende:

Forberedelseserklæring: Et 250-500 ord skrev en uttalelse som forklarer hvordan kursene deres, områdevalg, språkferdigheter og annen relevant kunnskap (for eksempel i logikk eller andre faglige felt som er relevante for den foreslåtte forskningen) har forberedt dem til oppgavene sine. Denne uttalelsen bør legges ved i oppgaveforslaget.

Avhandlingsforslag: Et skriftlig forslag til avhandling på maksimalt 3000-5000 ord (ikke bibliografi inkludert) som tar for seg følgende punkter:

  • Den filosofiske betydningen av forskningen og kandidatens forventede bidrag til emnet.
  • En beskrivelse av mangelen på alternative stillinger i dagens litteratur.
  • En tydelig redegjørelse for problemet som avhandlingen foreslår å behandle og den foreslåtte strategien for å ta det opp (der det er mulig, bør studentene tegne oppgavens argument).
  • En arbeidsinnholdsfortegnelse med en skisse av hva hvert kapittel bidrar til avhandlingens samlede argumentasjon.
  • En fungerende bibliografi over primær og sekundær litteratur

QE tidslinje

Doktorgradsstudenter forventes å sende inn et utkast til QE-dokument til veilederen deres senest den 17. måneden med påmelding til programmet (vanligvis slutten av januar på det andre året). Studenter som ikke er i stand til å innfri denne forventningen, må gi beskjed til ph.d. Rådgiver via e-post. Å forbli i doktorgraden Program, må studenten bestå QE innen slutten av den 24. påmeldingsmåneden (vanligvis slutten av august det andre året). Enhver student som ikke kan oppfylle denne fristen på grunn av medisinske eller personlige nødsituasjoner, anbefales å konsultere doktorgraden. Rådgiver for å diskutere muligheten for å begjære School of Graduate Studies (SGS) for en utvidelse. Merk at SGSs skjønn til å innvilge slike forespørsler er strengt begrenset til presserende omstendigheter.

En student som mislykkes i sin første QE, kan prøve QE en gang, men bare hvis det er tilstrekkelig tid til å gjøre det før slutten av 24-månedersfristen for å bestå QE. For å sikre tilstrekkelig tid til et nytt forsøk, blir studenten anbefalt å planlegge sin første QE innen slutten av den 21. måneden påmelding (vanligvis mai det andre året). Studenter som mislykkes i det andre forsøket, vil ikke få være med i programmet.

Kriterier for eksaminatorer

Tilsynsutvalgets oppgave ved QE er å vurdere levedyktigheten til avhandlingsprosjektet og om studenten er tilstrekkelig forberedt på å påta seg det. Spesifikt bør sensorene bestemme:

  • Om kandidaten er tilstrekkelig forberedt, inkludert kjent med grunnleggende og nåværende forskningstrender.
  • Hvorvidt den foreslåtte avhandlingen sannsynligvis vil gi et betydelig bidrag til litteraturen på sitt område.
  • Om oppgaven som foreslått vil være av passende lengde, kompleksitet og vanskelighetsgrad.
  • Hvorvidt den foreslåtte strategien stemmer overens.

Sensorene vil avgjøre bedømmelsen om suksessen til eksamen på grunnlag av både det skriftlige dokumentet og kandidatens resultat i den muntlige eksamen. Utfallet av QE rapporteres til School of Graduate Studies som "Pass with Distinction", "Pass" eller "Fail"

Oppgave og forsvar

Studenten forbereder oppgaven i samråd med veilederen og de øvrige medlemmene av veiledningsutvalget. Med godkjenning fra tilsynsutvalget, legges det ferdige arbeidet til en ekstern sensor. Etter godkjenning fra ekstern sensor forsvares avhandlingen før medlemmer av tilsynsutvalget og en ekstra sensor, som enten er ekstern sensor eller en "intern-ekstern" sensor fra en annen avdeling fra McMaster University. En avhandling som overstiger 90 000 ord (inkludert vedlegg, bibliografi og notater) vil ikke bli akseptert med mindre tillatelse er gitt av ph.d.-programkomiteen etter anbefaling fra tilsynsutvalget.For mer informasjon, se lenken nedenfor til McMasters 2019-2020 Graduate Academic Calendar:

https://academiccalendars.romcmaster.ca/preview_program.php?catoid=39

Sist oppdatert mars 2020

Keystone-stipend

Se hvilke muligheter du kan få med et stipend fra oss

Om skolen

McMaster University is located in the city of Hamilton, in the province of Ontario, Canada. We are one of the top 75 universities in the world (Times Higher Education World Rankings 2019), ranked 2nd ... Les mer

McMaster University is located in the city of Hamilton, in the province of Ontario, Canada. We are one of the top 75 universities in the world (Times Higher Education World Rankings 2019), ranked 2nd in the world for global impact (Times Higher Education Impact ranking, based on the Sustainable Development Goals (SDGs) adopted by the United Nations), and we are the #1 research intensive university in Canada. McMaster is known for our teaching model: a student-centered, problem-based, interdisciplinary approach to learning, a model that has been adopted world-wide. Minimér