PhD i Bedriftsledelse og økonomi

Generelt

Programbeskrivelse

Bedriftsledelse og økonomi

Fakultet: FBM Forkortelse: DSP-CME / DSP-CME-KS

Acad. år: 2020/2021

Type studieprogram: Doktorgrad

Studieprogramkode: P0413D050007

Utdelt grad: Ph.D.

Undervisningsspråk: engelsk

Akkreditering: 28.5.2019 - 28.5.2029

Studiemåte Heltidsstudie / Kombinert studie

Standard studielengde

4 år

Programveileder

Studiens mål

Selskapets ledelse og økonomi doktorgradsprogram har som mål å utdanne eksperter som er høyt kvalifiserte for forskning innen selskapsledelse, for å undervise og drive forskning ved universiteter, og jobbe i internasjonale organisasjoner, nasjonale og globale selskaper.
Det legges vekt på å tilegne seg dyp og systematisk kunnskap og forståelse av teorier og mestre moderne metoder og prosedyrer som gjelder for økonomi som et vitenskapsfelt, neste gang å ta i bruk avanserte metoder for forskning innen økonomi, bedriftsledelse og å utvikle kompetanse innen økonometrikk.
Studentene konsentrerer seg om sin egen forskning, og finner løsninger på forskningsproblemer med fokus på forståelse og teoretisk bakgrunn av løsningene som er funnet. En integrert del av studentenes aktiviteter er å publisere forskningsresultatene, deres tolkning og påfølgende presentasjon i forskjellige former (presentasjon på forskningsfora, på vitenskapelige konferanser, skriveoppgave, tenke og presentere forskningsprosjekter, etc.), men fremfor alt, å skrive og forsvare en avhandling.

Graduate profil

En utdannet innen bedriftsledelse og økonomi har tilegnet seg høyspesialisert, systematisk kunnskap om teorier, konsepter og metoder innen bedriftsledelse og økonomi, som er blant de beste i internasjonal skala, og dermed forbedret ingeniørkompetansen og ferdighetene, i tillegg som dyp og systematisk kunnskap og forståelse av avanserte matematiske og statistiske metoder for kvantitativ og kvalitativ dataanalyse, inkludert dyp og systematisk kunnskap om metoder og prosedyrer for vitenskapelig arbeid.
Nyutdannede vil finne jobber av høyt kvalifiserte eksperter i forskningsorganisasjoner som ledere for forsknings- og utviklingsteam og kan også undervise og forske på universiteter, i internasjonale organisasjoner, hos nasjonale og globale selskaper.

Oppfyllingskriterier

Studiekravene for studenter ved bedriftsledelses- og økonomiprogrammet finnes i individuelle læreplaner.
Det viktigste emnet som kreves er Methodology of Science and Research Work in Economics and Management, som tilbys i samarbeid med Academy of Sciences of the Czech Republic. Programmets hovedmål er å lære studentene å gjøre research, å forbedre deres kunnskap og praktiske ferdigheter som trengs for vitenskapelig arbeid, samt å lære dem å skrive en god avhandling.
Det første året inkluderer også økonomi III-kurset som tar sikte på å forbedre bruken av analyseverktøy som trengs i mikroøkonomi, særlig angående analyse av tilbudsdelen av markedsmekanismen med spesiell vekt på matematiske modeller, og også gjøre studentene kjent med alternative tilnærminger til etterspørsel og forsyningsdannelse. I makroøkonomidelen vil det bli lagt vekt på teorien om eksogen en endogen økonomisk vekst og teorien om statspolitikk, noe som forbedrer studentenes evner til å anvende den ervervede kunnskapen i sammenheng med bedriftsledelse. Det andre året inkluderer det nødvendige akademiske skrivekurs for å utvikle studentenes kommunikasjonsevner som er nødvendige for å beskrive deres forskning og generelle akademiske sjangre, mens de forbedrer deres stilistiske ferdigheter som er typiske for akademiske skrifter.
Det andre året er studentene pålagt å velge et av de nedenfor nevnte emnene for å øke deres kompetanse og ferdigheter som trengs for å skrive en kvalitetsavhandling.
• Teori om ledelse;
• Bærekraft og sirkulær økonomi;
• Informasjonshåndtering;
• Markedsføringsteori;
• Business Management Theory;
• Teori og praksis for økonomistyring;
• Metoder for økonomisk styring av foretak;
De obligatoriske emnene og det valgte valget fullføres deretter av en eksamen.
Siden en individuell læreplan må inkludere forskningsaktiviteter basert på avhandlingsfokuset, fra og med det første året, er følgende forskningsresultater nødvendig (Forskningsresultater I-IV):
• Det første året må en student ha minst en publikasjon (et bidrag til en nasjonal / internasjonal konferansesaksbehandling eller papir publisert i et gjennomgått tidsskrift) som tilsvarer avhandlingsfokuset, og ha strukturen i et forskningsoppgave med et medforfatterskap til minst 80%. Studenten vil motta en kreditt for å oppfylle denne betingelsen fra sin veileder.
• Det kreves minst en publikasjon også det andre året (papir i en Jimp- eller JSC-type tidsskrift eller et bidrag til Forsvarertypekonferanse) med et medforfatterskap på minst 80%. Studenten vil motta en kreditt for å oppfylle denne betingelsen fra sin veileder.
• Det kreves minst en publikasjon i det tredje året (forskningsoppgave i et tidsskrift av Jimp eller JSC) som tilsvarer avhandlingsemnet med et medforfatterskap på minst 80%. Studenten vil motta en kreditt for å oppfylle denne betingelsen fra sin veileder.
• Også på fjerde år forventes det at en doktorgradsstudent skal publisere minst ett forskningsoppgave i en Jimp-type tidsskrift relatert til avhandlingsfokus skrevet av doktoranden alene, eller flere artikler med et medforfatterskap på til sammen 100%. Studenten vil motta en kreditt for å oppfylle denne betingelsen fra sin veileder.
De nødvendige forskningsresultatene som definert ovenfor støtter sterkt internasjonaliseringselementet siden oppfyllelsen av publiseringskravene (spesielt i tredje og fjerde år) bare er mulig hvis de publiserte artiklene er skrevet på engelsk.
På grunn av den sterke aksenten fra doktorgradsstudien om forskning med resultater som reflekteres i avhandlingen, kreves det også en presentasjon av avhandlingsforskningsfokus for å bidra til å vurdere innstillingen for avhandlingsmålet, fremdriften i arbeidet med det valgte temaet, den forventede forskningen avhandlingens bidrag samt forskningsmetodikk. Studenten vil motta en kreditt for å oppfylle dette kravet fra sin veileder.
For å forbedre kvaliteten på avhandlingene må doktorgradsstudenter presentere et "lite forsvar for avhandlingen" ved veiledende avdeling. Dette forsvaret skal bidra til å vurdere avhandlingens vitenskapelige bidrag, forskningsmetodikken og oppfyllelsen av hoved- og delmålene for avhandlingen. Studenten vil motta en kreditt for en vellykket presentasjon fra sin veileder.
En integrert del av hver individuelle læreplan er forpliktelsen til å fullføre et utenlandsk praksisplass - studieopphold i det tredje eller fjerde året i utlandet ved et universitet eller forskningsorganisasjon hvis forskningsfokus er det samme som eller relatert til avhandlingen. Oppholdet skal bidra til utvikling av studentens kompetanse og ferdigheter på det gitte problemområdet, hjelpe ham eller henne å etablere internasjonale kontakter, utvide hans eller hennes erfaring og gi ham eller henne muligheter til å engasjere seg nærmere i det vitenskapelige miljøet som håndterer problemer relatert til avhandlingsfokuset. Lengden på oppholdet er ett semester. Studenten vil motta en kreditt for et fullstendig opphold fra sin veileder.
Hos studenter i kombinert studiemodus kan utenlandsoppholdet være i form av arbeidsopphold hos et selskap eller institusjon som jobber med problemer relatert til avhandlingsfokus.
Studenten vil motta en kreditt for et fullstendig opphold fra sin veileder.
Som en viktig del vil en individuell læreplan for en doktorgradsstudent på heltid inkludere undervisningspraksis som er nødvendig for å forbedre presentasjonsevnen. Som regel inkluderer denne undervisningspraksisen i de fire første semestrene i gjennomsnitt 4 leksjoner i uken. For studenter i den kombinerte studiemodusen erstattes slik praksis av publiseringsvirksomheten deres med minst en publikasjon (en artikkel i en type Jimp-tidsskrift eller et bidrag til en type D-konferansesaksbehandling med et medforfatterskap på 100% eller flere publikasjoner med medforfatterstipendene på totalt 100%. Studenten vil motta en kreditt for å oppfylle dette kravet fra sin veileder.
Doktorgradsstudenter i kombinert studiemodus kreves ikke regelmessig på veiledende avdeling, men de må delta på kursene som tilbys, konsultasjoner og andre arrangementer relatert til den individuelle læreplanen etter instruksjoner fra veilederen.

Opprettelse av studieplan

Bedriftsledelse og økonomi doktorgradsprogram tilbys på grunnlag av individuelle læreplaner satt opp av veiledere i samarbeid med studentene. En individuell læreplan dekker fire studieår som gir studenten den kompetansen og ferdighetene som er nødvendig for å gjøre research. Et utkast til hver enkelt læreplan må drøftes og godkjennes av doktorgradsutvalget. Ved unnfangelse av en doktorgradsstudie legges det vekt på:
• læreplan / studie;
• uavhengige vitenskapelige og forskningsaktiviteter relatert til avhandlingsfokus;
• internasjonalisering støttet av utenlandsopphold;
• undervisningspraksis;
Den sentrale delen av en individuell læreplan er inndelingen av studiet og gjennomføringen av de nødvendige teoretiske og valgfrie emnene. Det første året inkluderer to obligatoriske kurs:
• Metodikk for vitenskap og forskningsarbeid i økonomi og ledelse (prof. Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBA)
• Økonomi III (dok. Ing. Og Ing. Stanislav Škapa, doktorgradsansvarlig og lærer 60%, doktor Ing. Zinecker Marek, doktorgrad, lærer 40%,)
Et obligatorisk spesialisert kurs blir undervist i det andre året:
• Akademisk skriving (doktorgradsdipl. Milena Krhutova, doktorgrad)
Deretter kan studentene velge et nødvendig valgfritt emne som forbedrer kompetansen og ferdighetene som er nødvendige for å skrive en god avhandling. Dette er kursene nedenfor:
• Theory of Management (dok. RNDr. Anna Putnová, Ph.D., MBA);
• Bærekraft og sirkulær økonomi (prof. Ing. Alena Kocmanová, Ph.D.);
• Informasjonsadministrasjon (dok. Ing. Miloš Koch, CSc.);
• Markedsføringsteori (dok. Ing. Vladimír Chalupský, CSc., MBA, ansvarlig person og lærer 50%, doktor Ing. Vít Chlebovský, doktorgradslærer 50%);
• Business Management Theory (doktor PhDr. Iveta Šimberová, Ph.D.);
• Teori og praksis for økonomistyring (prof. Ing. Mária Režňáková, CSc.);
• Metoder for økonomisk styring av foretak (dok. Ing. Tomáš Meluzín, doktorgrad);
Hvert nødvendig teoretisk eller valgfritt emne blir avsluttet med en eksamen.
Siden en individuell læreplan må omfatte forskningsaktiviteter basert på avhandlingsfokuset, fra det første året, er det behov for forskningsresultater.
På grunn av den sterke aksenten fra doktorgradsstudien om forskning med resultater reflektert i avhandlingen, kreves det også en presentasjon av avhandlingsforskningsplanen for å hjelpe til med å vurdere innstillingen for avhandlingsmålet, fremdriften i arbeidet med det valgte temaet, den forventede forskningen avhandlingens bidrag samt forskningsmetodikk.
For å forbedre kvaliteten på avhandlingene må doktorgradsstudenter presentere et "lite forsvar for avhandlingen" ved veiledende avdeling. Dette forsvaret skal bidra til å vurdere avhandlingens vitenskapelige bidrag, forskningsmetodikken og oppfyllelsen av hoved- og delmålene for avhandlingen.
En integrert del av hver individuelle læreplan er forpliktelsen til å fullføre et utenlandsk praksisplass - studieopphold i det tredje eller fjerde året i utlandet ved et universitet eller forskningsorganisasjon hvis forskningsfokus er det samme som eller relatert til avhandlingen. Oppholdet skal bidra til utvikling av studentens kompetanse og ferdigheter på det gitte problemområdet, hjelpe ham eller henne å etablere internasjonale kontakter, utvide hans eller hennes erfaring og gi ham eller henne muligheter til å engasjere seg nærmere i det vitenskapelige samfunnet som håndterer problemer relatert. til avhandlingsfokuset. Lengden på oppholdet er ett semester.
I kombinert studiemodus kan oppholdet ha form av et arbeidsopphold i et selskap eller institusjon med en student som jobber med problemer relatert til avhandlingsfokus. Studenter som bor i utlandet må også bevise sine språkkunnskaper. Studenten vil motta en kreditt for et fullstendig opphold fra sin veileder.
Som en viktig del vil en individuell læreplan for en doktorgradsstudent på heltid inkludere undervisningspraksis som er nødvendig for å forbedre presentasjonsevnen. Som regel inkluderer denne praksisen i de fire første semestrene i gjennomsnitt 4 leksjoner i uken. For studenter i kombinert studiemodus erstattes slik praksis av publiseringsaktivitetene deres.
Deretter inkluderer en individuell læreplan andre, ikke mindre viktige, aktiviteter som forbedrer en students forskningsprofil. Dette er særlig søknader om tilskudd (for eksempel juniorprosjekter som en del av spesifikk forskning), deltakelse på nasjonale og internasjonale konferanser.
Strukturen og innholdet i en doktorgradsstudents læreplan er en del av MEN Apollo informasjonssystem.

Hvilke typer studietyper kan ha gått foran

Bedriftsledelse og økonomi doktorgradsprogrammet er beregnet på nyutdannede i økonomiske masterprogrammer.

Utstedte emner for doktorgradsstudiet

  1. Alternativ selskapsteori som et middel for bedriftsledelse

    Forskningen vil fokusere på analysen av den nåværende tilstanden til alternative teorier om selskapet og deres anvendelse i ledelsen av selskapet og utforming av modeller og teorier som følger av disse alternative teoriene, forklare tilnærmingene til toppledelses beslutningstaking i reell miljø.

    Veileder: Škapa Stanislav, dok. Ing. et Ing., Ph.D.

  2. Forretningsmodeller Bærekraftig innovasjon

    Mange forfattere definerer innovasjonsmodeller fra forretningsmodeller fra bærekraftssynspunkt, men det sentrale aspektet ved alle ekspertuttalelsene er at forretningsmodellen forstås som å strekke seg utenfor selskapets enhet, dets kunder og aksjonærer, og inkluderer også verdifangst for viktige interessenter . Målet er å designe metodikk for bærekraftig innovasjon av forretningsmodellen gjennom prototypdesign av en passende modell for bærekraftig innovasjon i utvalgte markeder.

    Veileder: Šimberová Iveta, doc. PhDr., Ph.D.

  3. Digital transformasjon av forretningsmodeller

    Virksomheters oppførsel i målmarkeder påvirker mer og mer av utviklingen av digitale trender og markeder. Arbeidet skal kartlegge den nyeste teoretiske kunnskapen på dette feltet og kartlegge viktigheten og hindringene i virksomhetsstyring for å utvikle mulige tilnærminger til den såkalte digitale transformasjonen av forretningsmodeller.

    Veileder: Šimberová Iveta, doc. PhDr., Ph.D.

  4. Markedsføring innen digital transformasjonstid

    Forskning fokuserte på markedsføringskonsepter endringer relatert til digitalisering av forretningstrender. Primært fokus på produksjonsbedrifter på både B2B- og B2C-markedet. Forskning fokusert på konsepter ved bruk av produkttilpasninger.

    Veileder: Chlebovský Vít, doc. Ing., Ph.D.

  5. Optimal styring av en dynamisk økonomisk modell med forsinkelser

    Anvendelse av en ny global metode for konstruksjon av marginale problemer for systemer med ordinære differensialligninger med forsinkede argumenter på valgt økonomisk dynamisk modell, analyse av modellatferd i avhengighet av endringer i inputdata, optimalisering av kontroll

    Veileder: Půža Bedřich, doc. RNDr., CSc.

  6. Kvantitative metoder i ledelsesbeslutninger

    Forskningen vil fokusere på analysen av nåværende tilstand av kvantitativ tilnærmingsapplikasjon i bedriftsledelse og på utforming av modeller som brukes som et verktøy for å støtte ledelsesmessige beslutninger.

    Veileder: Doskočil Radek, dok. Ing., Doktorgrad, MSc

  7. The Political Economy of Disintegration: Evaluering av økonomiske konsekvenser med tanke på små og mellomstore entreprenørskap

    Denne forskningen tar sikte på å identifisere viktige faktorer, som kan være kritiske når man vurderer de nåværende tendensene til oppløsning fra perspektivet til små og mellomstore bedrifter basert på Tsjekkia.

    Veileder: Zinecker Marek, dok. Ing., Ph.D.

  8. Bruk av myke databehandlingsmetoder som en støtte for beslutningsprosesser i Enterprise Control

    Bruken av myke datametoder og dens applikasjoner som støtte for beslutningsprosesser i foretakskontroller for å øke kvaliteten og hastigheten på beslutningen.

    Veileder: Dostál Petr, prof. Ing., CSc.

  9. Verktøy og metoder for prising av naturlige monopoler

    Temaet fokuserer på henholdsvis kritiske analyseverktøy og spesielt monopolistiske prisstrategier. oligopolistiske firmaer som opererer i sektorer som er naturlige eller høye inngangsbarrierer.

    Veileder: Škapa Stanislav, dok. Ing. et Ing., Ph.D.

Sist oppdatert mars 2020

Om skolen

Brno University of Technology (BUT) is the largest technical/engineering university in the Czech Republic (21 000 students, 8 faculties, 3 university institutes) and one of the leading teaching and re ... Les mer

Brno University of Technology (BUT) is the largest technical/engineering university in the Czech Republic (21 000 students, 8 faculties, 3 university institutes) and one of the leading teaching and research universities in central Europe. Minimér