Read the Official Description

For tiden er kjønn et innovasjonsfelt innen vitenskap og teknologi. Doktorgrad i tverrfaglige studier av kjønn utgjør en ny innsats i det spanske universitetspanorama, siden det mangler fremgang i det spanske universitetet. Det er et forslag som reagerer på og imøtekommer etterspørselen generert av den utviklede vitenskapelige politikken, for mer enn ti år siden, av EU og av spansk lovgivning som krever, snarest og raskt, tilstrekkelig opplæring i de fleste høyt faglig nivå. Det er en interuniversitet doktorgrad der, bortsett fra Universidad de La Laguna , Universitetet i Alicante, Universitetet i Alcalá, Universitetet på Balearene, Universitetet i Huelva, Jaume I-universitetet i Castellón, Universitetet Rey Juan Carlos og det autonome universitetet i Madrid, som er universitetet som koordinerer doktorgradsprogrammet.

Den nyeste forskning har vist hvordan i mange felt av vitenskapelig kunnskap, fra humaniora til medisin, samfunnsfag og engineering, blir variablene kjønn og kjønns utilstrekkelig vurdert. Perviven stereotypier og fordommer i forskning og teknologisk utvikling, ofte konstruert som en universell standard som er realitetene, erfaringer og forventninger til en gruppe mennesker, for det meste menn, for det meste hvite og av en viss økonomisk nivå, og de regnes som avvik fra normen realitetene i andre. Science, som alle andre felt av menneskelig aktivitet er ikke fri for kulturelle og sosiale forhold i sin tid. Kjønnsstereotypier, og lavere sosial vurdering som er gjenstand kvinner ofte flytte til en stereotyp og mindre hensyn til deres spesifikke realiteter, enten sosialt eller biologisk, for forskning.

I de siste tiårene kjønnsstudier har bidratt til å avdekke og lære områder av virkeligheten hittil uutforsket og også redusere skjevheter og feil i begreper og teorier. I noen tilfeller, spesielt i samfunnsfag og humaniora, har de bidratt til betydelige reformulations av disiplinære grunnlaget for enkelte felt av kunnskap. På andre områder er det fortsatt mye som må gjøres, og å gå videre, er det nødvendig å fremme en fruktbar krysning mellom kjønnsforskning og andre felt av kunnskap. Kjønn er derfor et klart felt av innovasjon innen vitenskap og teknologi.

Etter signeringen av Amsterdam-traktaten i 1959, som etablerte likestilling mellom menn og kvinner som en spesifikk oppgave av EU og som en horisontal mål som berører alle fellesskapsoppgaver, formalisert EU-kommisjonen sitt engasjement for å fremme likestilling kjønnsforskning (European Commission (1999) kvinner og vitenskap. mobiliserer kvinner til å berike europeisk forskning Kommunikasjon fra Europakommisjonen, Brussel). Herfra har EU blitt en prioritet innføringen av kjønn i innholdet i etterforskningen, i sin dual-versjonen, på den ene siden, ta realitetene av både kvinner og menn og for det andre, for å fremme og vurdere kjønnsspesifikke undersøkelser for å fylle kunnskapshull. Og V og VI fra Forsknings rammeprogram EU har innført et kjønnsperspektiv. Og med de samme målene EU-kommisjonen som inngår i det sjette rammeprogrammet krav om kjønns analyse er tenkt som en variabel, kan sammenlignes med noe annet, hvis relevans bør tas i betraktning. Store forskningsinstitusjoner i USA, Skandinavia og andre europeiske land som Østerrike og også krever systematisk vurdering av kjønn og kjønnsvariabler i prosjektene de finansierer. FN, i sin avtale om vitenskap og teknologi vedtatt i mars 2011, nevner også behovet for å innlemme kjønnsanalyse til vitenskapelig forskning. beslutningen

vedtatt av det sjuende rammeprogram for forskning i EU slår fast at integrering av kjønnsdimensjonen og likestilling bør tas opp i alle områder av forskning (vedtak nr 1982/2006 / Cede 18.12.1986, IJ L412 30/12 / 2006.p.1). Og den samme uttalelsen har blitt utvidet i dagens Horizon 2020-programmet, som anser kjønn et kors analytisk kategori til alle forskningsprogram.

I vårt land inkludering og opprykk i universitets- og forskningspolitikk opplæringsprogrammer, forskning og undervisning av likestilling på tvers er til stede i hele vår nyeste lovgivning: Organic Law 1/2004 på omfattende beskyttelsestiltak mot kjønnsrelatert vold, lov 3/2007 av effektiv likestilling mellom kvinner og menn, RD 1393/2007 på styring av universitetsutdanning og LOMLOU (Organic Law 4/2007) stater. Likeledes, Strategisk plan for likestilling 2008/2011, som fant sted i 12 prioriterte innsatsområder også fremhevet muligheten for universitetet læreplaner kjønn i tråd med nasjonale og EUs regelverk. I denne forbindelse er det spesielt viktig Axis 4 (Innovation), som refererer til integrering (mainstreaming), forbedring av kunnskap, kvinners rolle og feminisering av vitenskap og teknologi. Spanske aspekter, utgitt av kvinner og Science Unit i departementet for vitenskap og innovasjon i 2011.

The Law of Science og spansk Technology nylig godkjent omfatter en viktig artikkel som treffer på disse samfunnet og nasjonale krav, "den spanske strategi for vitenskap og teknologi og staten Plan for vitenskapelig og teknisk forskning vil fremme integrering av kjønns som et kryss-kategori forskning og teknologi, slik at dens relevans anses i alle aspekter av fremgangsmåten fra definisjonen av forsknings prioriteringer, problemstillinger, forklarende teoretisk rammeverk, metoder, samling og tolking, konklusjoner, applikasjoner og teknologisk utvikling, og forslag til fremtidige studier. " Som svar på disse kravene i den europeiske og spansk lovgivning som gjelder nasjonalt ID-program i innlemmer siden 2008 en leder angir at du svarer på forkortelsen EMF artikulert på tvers av alle områder av spesifikk kunnskap, forskning på kjønn .

Den foreliggende forslaget til en doktorgrad i Tverrfaglige kjønnsstudier vil da svare og møte etterspørselen som genereres av denne vitenskapelige politikken forfulgt i over et tiår av EU og den spanske loven som krever nødvendig og presserende for trening rett på høyeste akademiske nivå. Bare slik opplæring fokusert forskning fortrinnsvis være i stand til å gi faglig vitenskapelig analyse er nødvendig for konsolidering av vitenskapelige og forskningspolitikk nevnt.

I denne forstand det foreliggende forslaget doktorgrad i tverrfaglige kjønnsstudier er, på den ene siden, en helt ny innsats på den spanske universitetet scenen, og den andre, et behov som følge av en lang erfaren trening etterspørsel. Det er romanen fordi den er enestående i den spanske universitetet (på den internasjonale arenaen er det bare lignende initiativer i USA og Italia); derfor ville det svare på en etterspørsel uten noen akademisk dekning på denne tiden, noe som ville støtte strategisk interesse av dette doktorgrads universiteter og deltar sentre. Men på den annen side, tilfredsstiller også en formativ etterspørsel og i stor grad støttet av anerkjente forskning og undervisning karriere institutter, seminarer og forskergrupper som støtter det, noen av dem med mer enn 25 års eksistens, og inntil denne langt bare han fant en kanal gjennom andre doktorgrader innrammet i bestemte fag (jus, historie, litteratur, etc., kan være et eksempel i denne forbindelse i teser som presenteres i de siste årene på kjønnsproblematikk), men mangler inntil nå en plass disiplin selv. I denne forstand, til det essensielle verdien av sikkerheten ligger i muligheten til å skape sin egen plass, inntil eksisterende øyeblikket, for noen studier siden åttitallet av forrige århundre har blitt reasserting seg først i faglige undervisnings grad kurs og karakterer, og senere i graduate-programmer og master tilpasset det europeiske området for høyere utdanning, til stede i et betydelig flertall av deltakerne i det aktuelle programmet universiteter, som allerede krever sin egen plass i Ph.D., som dokumentert av rikelig lesing og forsvar av avhandling om likestillingsspørsmål som ble holdt i de siste årene i forskjellige avdelinger og spanske universitetsmiljø, hvorav en kort beskrivelse (kun opp til 10) er i dette dokumentet. Siden midten av 80-tallet forskning og undervisning om likestilling har vært en av de viktigste punktene i strategisk interesse av universiteter som autonome universitetet i Madrid, Jaume I av Castellón, Universitetet i Alicante Huelva, og Balearene. Han har også vært siden oppstarten i de yngste deltakende universitetene som Rey Juan Carlos universitet i Madrid. I alle viktige forskningsteam (Vid. Human Resources) underbygger kvaliteten og aktualitet av dette doktorgradsprogram.

I denne forbindelse, er en av de viktigste styrkene til dette programmet sin tverrfaglige natur. Faktisk, selv i hodet av dette dokumentet, på grunn av tekniske begrensninger i dataprogram, oppført bare ett alternativ tematiske koder ISCED, dekker PhD-programmet i Tverrfaglige kjønnsstudier emner knyttet til samfunnsvitenskap, jus, menneske og helse (se linjer og forskergrupper). Dette tverrfaglige karakter er ikke et lune valg, men reagerer på at målene i doktorgradsprogrammet er incardinated fremme likestilling kreves av EUs politikk, nasjonal lovgivning og internasjonale forpliktelser for vårt land når det gjelder likestilling og ikke-diskriminering mellom kvinner og menn. Og i denne linjen, vedtar dette PhD som sitt hovedmål tilnærming av gender mainstreaming eller mainstreaming, erklært av den fjerde verdenskonferansen om kvinner i Beijing (1995) som helt avgjørende for å oppnå inkluderende og egalitære offentlig politikk, mainstreaming krav og det krever profesjonell tverrfaglig forskning og opplæring i kjønnsstudier. Og det er nettopp denne tverrfaglig tilnærming, som nødvendigvis må artikulere all trening, forskning, studier og analyser av kjønn, pålagt av Interuniversity dette programmet. Mens tverrfaglighet har utmerket alltid og kjønnsforskning, er sannheten at nisje ekspertkunnskap om spredt over det nasjonale universitetet geografi, så det er ikke lett å møte spesialiserte behov i en eller universitet. Grupperingen av universiteter, institutter og seminarer som er ansvarlige for doktorgrads sikre at alle disse kravene kan oppfylles til tross for den ekstreme spesifisitet og vitenskapelig kompetanse som bør kjennetegne en doktorgrad. Så til tross for de koordinerte forskning og undervisning sentre ved de ulike medlemmene av dette programmet har, i det hele tatt, og har veldig fokus på tverrfaglighet, at- som sa- funksjonen skiller kjønnsstudier og forskning, sannheten det er at alt dette tradisjonelt, menneskelige ressurser og vitenskapelig kompetanse har større soliditet i visse felt av vitenskapelig kunnskap som gjør utfyllende.

Derfor, for eksempel, har UAM en unektelig tverrfaglig kurs, gjenspeiles i de siste fem årene i følgende forskningsprosjekter ID: Tittel: "Alder, kjønn og rettigheter: aldring hos kvinner". Nª Annonse: FEM2009-09556. Finansiert av: MICINN periode gis for forskning: 2010- 2012 Hoved forsker: Pilar Folguera der 27 forskere / s fra ulike disipliner (Physical Anthropology, sosialantropologi, historie, biologi, psykologi, jus, økonomi, etc.) som er involvert. Og Tittel: Alder, kjønn og rettigheter: tverrfaglig analyse forslaget til XXI århundre. Referansenummer: CEMU-2013-04, tildelt for forskning Periode: 2013- 2015 Principal Investigator: Yolanda Guerrero Navarrete, der 27 forskere involvert / er forskjellige disipliner (Physical Anthropology, sosialantropologi, historie, biologi, psykologi, jus , økonomi, etc.). Resultatet av denne forskningen er den nyeste utgivelsen av den redaksjonelle linjen av IUEM UAM: XIX International Conference on Tverrfaglig forskning: Kjønn og aldring Koordinatorer: Pilar Folguera; Virginia Maquieira; María Jesús Matilla; Montero Pilar; María Jesús Vara. (ISBN: 978-84-8344-348-4) utgaver av den autonome universitetet i Madrid, 2013.

Siden oppstarten har UAM har vært preget av en svært kraftig linje med forskning fokusert på en av de foreslåtte linjer, nemlig kjønn, historie og kulturproduksjon. Et stort antall forskere ved UAM inngår i teamet som støtter denne linjen av forskning og det må registrere mye av

prosjekter, avhandlinger og publikasjoner utført i den. Noen eksempler på de siste årene er som følger:

a) .- Forskningsprosjekter:

Tittel: Diskriminering av kvinner: opprinnelsen til problemet. Sosiale og pedagogiske funksjon av arkeologiske museer i kampen mot kjønnsbasert vold.

Annonse: 035/12

Finansiert av: Institute for Women

Perioden gis for forskning: 2012- 2014

Principal Investigator: Lourdes Prados Torreira

Tittel: Innlemmelsen av de spanske forfattere til pressen mellom 1850 og 1936 (INEMPE)

Referansenummer: 2011-0004-INV-00034

Finansiert av: Arbeids- og sosialdepartementet. Institute for Women periode gitt for forskning: 2011-2013

Forsker / Principal Carmen Díez Servén

Tittel: Historien om kvinner i spanske universiteter, XX århundre. Sammenlignet med europeiske universiteter.

Referansenummer: HAR2011-29514

Finansiert av: departementet for vitenskap og innovasjon

Perioden gis for forskning: 2011-2013

Forsker / Principal: Josefina Cuesta Bustillo. Forsker Mª Jesús Matilla

b) .- Thesis:

Tittel: Kvinner og kreolsk identitet. (Bidraget av novohispanas til mentaliteten av gruppen, s. XVI og XVII).

PhD student Alberto Baena Zapatero

University: EMA fakultet / School: Arts

År: 2008

Kvalifisering: Excellent Cum Laude

Tittel: Women, trolldom og inkvisisjonen. inquisitorial domstol i Lima. XVIII århundre

PhD student: Natalia Urra Jaque

University: EMA fakultet / School: Arts

År: 2012

Kvalifisering: Utmerket

Tilsvarende, siden oppstarten enda sterke linjer av forskning som har brakt sammen lag, prosjekter og avhandlinger er den feministiske teorier, statsborgerskap og Globalisering, basert på de siste årene med følgende vitenskapelige prestasjoner

a) Forskningsprosjekter

Tittel: Kvaliteten på offentlige diskusjoner i moderne demokratier

Annonse: SEJ2007-67482 / POL

Finansiert av: departementet for vitenskap og innovasjon

Perioden gis for forskning: 2007-2010

Principal Investigator: Prof. Dra. Elena Beltrán Pedreira.

Tittel: Vanskelighetene med demokrati: mellom politikk og juss.

Referansenummer: DER2009 / 08138

Finansiert av: departementet for vitenskap og innovasjon

Forsker / hoved: Alfonso Ruiz Miguel. Forskning: Cristina Sánchez Muñoz. Elena Beltrán Pedreira

Tittel: Endringer av offentlig politikk rundt kvinnelig seksualitet fra Francoism til Democracy: Fra undertrykkelse av offentlig politikk for likestilling.

Referansenummer: 140/07

Finansiert av: Nasjonalt IDI Plan for forskning, utvikling og teknologisk innovasjon

Perioden gis for forskning: 2004-2007

Principal Investigator: Raquel Osborne Verdugo

Tittel: Multikulturalisme, Gender and Law

Referansenummer: DER2009-08297 / JURI

Finansiert av: Departementet for økonomi og konkurranseevne-statssekretær for forskning, utvikling og innovasjon

Perioden gis for forskning: 2009-2011

Forskning samarbeidspartner: Raquel Osborne Verdugo

Tittel: populære og vitenskapelige kulturer av kjærlighet og seksualitet. sekstitallet i Spania og den kulturelle konstruksjonen av femininitet og maskulinitet

Referanse: HAR2012-37959-C02-02

Finansiert av: Forskningsprosjekter, delprosjekter Oriented Fundamental Research. Call 2012 Universitetet i Granada

Perioden gis for forskning: 2013-2015

Forsker / Principal: Rosa Maria Medina Domenech

b) Thesis

Forfatter / A: Ms Francisca Herrera Corbalán

Tittel: "Prostituerte gate i Madrid i begynnelsen av det nye årtusenet Taler og realiteter om prostitusjon i sammenheng med kjønnsperspektiv.".

Sted og dato for forsvar: Universidad Complutense de Madrid Fakultet for informasjonsvitenskap. Dpt. I sosiologi VI. 24 februar 2012.

Kvalifikasjon oppnådd: Excellent Cum Laude med mulighet for ekstraordinær premie.

Til disse har blitt lagt kraftig de siste årene teamet som arbeider med forskning Kjønn, helse og seksualitet

a) Forskningsprosjekter

Tittel: Labour Mobbing: mellomliggende faktorer og psychobiological aspekter

Referansenummer: PSI2009-13661 (subprogram PSIC)

Finansiert av: Kunnskapsdepartementet og vitenskap

Perioden gis for forskning: 2010-2013

Samarbeidspartner forsker: Eva Garrosa

Tittel: Kjønn som en analyseenhet i studiet av bio-kultur determinanter av sunn aldring.

Referansenummer: Q2818013A

Finansiert av: Helse-, sosialpolitikk og likestilling.

Conedido forskning periode: 2012-2014.

Forsker / Principal: Maria del Pilar Lopez Montero

Tittel: Ernæringsstatus under svangerskapet, fødselsvekt og arteriell elastisitet hos barn.

Referanse: FEM2009-13434-C02-01

Finansiert av: departementet for vitenskap og innovasjon

Perioden gis for forskning: 2009-2012

Forsker / Principal: Maria del Pilar Lopez Montero

b) Thesis

Forfatter / a: Liliana Diaz Gracia

Tittel: organisatorisk rettferdighet, rolle stress og jobb aggresjon: den beskyttende rolle kjønn ideologi, emosjonell kompetanse og erfaring utvinning. En studie i tjenestesektoren

Sted og dato for forsvar: Det psykologiske fakultet, EMA

Kvalifikasjon oppnådd: cum laude

Adresse: Eva Garrosa effekt derav:

Diaz-Gracia, L., Moreno-Jimenez, B., Garrosa, E., og Sebastian, J. (2011). Uhøflighet og seksuell trakassering på arbeidsplassen: innvirkning på helse. Magazine National School of Public Health, 29 (4).

Forfatter / a: Fierro Arias, Jose Daniel

Tittel: Overgangen fra ungdom til voksen: teorier og realiteter

Sted og dato for forsvar: EMA School of Psychology 02.10.2009

Kvalifikasjon oppnådd: cum laude

Adresse: Amparo Moreno Fierro, D. Moreno, A. (2007). Emerging Voksenlivet i meksikansk og spansk ungdom: Teorier og realiteter. Journal of Adolescent Research, 22, 476-503

Impact factor: 1,24

Forfatter / a: Karim ANZID.

Tittel: Transition alimentaire chez les pasientgrupper er méditerranéennes et sur la croissance et slag l'état de la befolkningen nutritionnel regionen d'Ouarzazate (Maroc).

Sted og dato for forsvar: Université Cadi Ayyad av Marrakech. Marrakech, oktober 2011.

Kvalifikasjon oppnådd: 2011 Kvalifisering: Utmerket med laud.

Retning. Montero-Montero søyle P, K Anzid, Cherkaoui M., Baali A., Rodriguez Lopez S. ernæringsstatus hos ungdom i sammenheng med den Morocean Nutritional overgang: rolle foreldre edueation. J. Biosoe. Sei., (2011), 00, 1 til 14,6 Cambridge University Press.

Impact factor: Journal Citation Report. FI: 1330

Anzid K, The Hamdani F., A. Baali, BOETSCH G., S. Levy

P Montero, M. Cherkaoui Den effekt frem av sosioøkonomiske status og område av residenee på husholdningsmat variasjon i Moroeeo. Annals ofHuman Biology. November-desember (2009); 36 (6): 1-23.

Impact factor: Journal Citation Report. FI: 0,927

Montero P, Marrodan MD., Carmenate M., Mora Al., Rodriguez-Lopez S., Anzid K, Cherkaoui M. Ernæringsstatus ofMoroecan ungdom som bor i Madrid. Offentlig Hea1th Nutrition, (2010), 13 (9A): 103. Impact Index. Journal Citation Report. FI: 2817

Universitetet i Alicante har utmerket seg i de senere år for sin vitenskapelige betydning og innvirkning på to av de foreslåtte linjene. Den første er kjønn, helse og seksualitet, som pensum gi forskere tilsammen ni presidentadministrasjoner, 10 teser lest i løpet av de siste fem årene og 43 forskningsprosjekter akkumulert.

Andre linje Kjønn Historie og kulturproduksjon har 15 forskere som samler seks år totalt, 3 oppgaver i løpet av de siste fem årene og 19 forskningsprosjekter

Universitetet i Huelva er ledende i tre forskningslinjer sorterte figur:

Utvilsomt, i første sjanger, historie og kulturproduksjon, støttet av en professor, Dr. Pilar Dominguez Cuder med omfattende akademisk og yrkeskarriere. Hun koordinerer flere forskningsprosjekter. Foruten det, har linje et stort antall lærere, spesielt 8, hvorav den ene, Dr .. Maria Luisa Candau Chacon har 4 sexenios annet Dr. Encarnacion Lemus Lopez har tre og fem teser lest i det siste fem år og resten har 2 presidentperioder, bortsett fra en som venter på denne samtalen. Blant 8 teser de har adressert de siste fem årene.

For det andre ville kjønn, kjønn og utdanning Online støttes også av en spesialist, Dr. Jose Manuel Coronel Llamas, med en viktig bakgrunn i deres favør. I tillegg har denne linjen 4 lærere / som mer er en del av Huelva, to av dem i totalt tre presidentadministrasjoner databehandling, Dra. Emilia Moreno Sanchez og Dr. Ángel Hernando Gómez, og viktige prosjekter som støtter vekten av denne linjen i hele universitetet.

Til slutt, også UHU har en svært viktig rolle i den tredje sjanger komponent, økonomi, jus og likestillingsdepartementet retningslinjer, der det er 5 lærere, støttet av to seks år og 2 doktoravhandlinger, samt ledende prosjekter i den lovgivende feltet og økonomisk.

Ved Universitetet i Alcala de prioriterte linjen er: kjønn, økonomi, jus og likestillingsdepartementet retningslinjer. De har utviklet følgende aktiviteter:

  • Formidle tverrfaglig kurs "Kjønn Mangfold og likestilling", koordinert av inkarnasjonen Carmona Cuenca lærer. Det er en krysning gjenstand for graduate studier fra 2009-2010 studieåret hittil. Sosialpsykologi, sosiologi, filologi, filosofi of Law, Constitutional Law, forvaltningsrett, arbeidsrett, Commercial Law and Tax Law: Denne faglærere / som fra ulike disipliner involvert.
  • Grunnloven Research Group anerkjent av University of Alcalá: Studier og forskning Likestillingssenteret CEIG-. Ref. CCSS2012 / R39, koordinert av Encarnación Carmona Cuenca.

Det er også understøttet av den følgende

a) .- Forskningsprosjekter og utfyllende handlinger:

Tittel: situasjon, behov og endringsprosesser for kvinner i hjemløshet. En langtidsstudie.

Referansenummer: FEM2012-35053

Finansiert av: Science and Competitiveness. Generaldirektoratet for forskning og forvaltning av nasjonale planen I.Tipo innkalling ID: Konkurranse

Perioden gis for forskning 2013-2015 Principal Investigator: Jose Juan Vazquez Cabrera Antall forskere: 9

Tittel: Kvinner og makt.

Antall referenciaUAH / EV418

Finansiert av: Institutt for American Studies ved Universitetet i Alcalá.

Perioden gis for forskning: 2010-2011

Principal Investigator: Alicia Kaufmann Hahn

Tittel: Mangfold og likestilling av rettigheter. fremme innovasjon i undervisningen-læringsprosessen Universidad de Alcalá.

Principal Investigator: Encarnación Carmona Cuenca.

-Day på demokrati og lik anvendelse av likestillingsloven i spanske parlamenter. Organisert av Universitetet i Alcalá og Institutt for Stortingets jus ved Complutense-universitetet i Madrid. Finansiert av Institute for Women (Ministry of Equality). Expte. No. 10 / 09-04. Beløp: 600. Dato for Celebration: 22. april 2010. Principal Investigator: Encarnación Carmona Cuenca.

I forbindelse med dette har det produsert følgende forsknings besøk:

Carmona inkarnasjon Cuenca: forskningsopphold ved Max Planck Institut für Recht und Völkerrecht ausländisches öffentliches Heidelberg (Tyskland). fra 01/09/12011 til 30/07/202. Emne: mot diskriminering EU lovgivning og dens implementering i Spania. Program finansiert av mobilitet av professorer fra universitetene i Madrid (Caja Madrid Foundation)

I Universidad de La Laguna er følgende foreslåtte forskningslinjer prioriteringer: Kjønn, historie og kulturproduksjon er der flertallet av fakultetet ved Universidad de La Laguna (ULL) deltar i dette doktorgradsstudiet. Det er en linje som har en lang tradisjon på dette universitetet, hvor det har blitt utført flere undersøkelser og fem doktorgraser har blitt publisert de senere år, samt flere bøker, bokkapitler og artikler i vitenskapelige tidsskrifter.

Selv om det er bare tre lærere i ULL knyttet til kjønn, kjønn og utdanning online, kan det bli betraktet som en av de prioriterte områdene. Nevnt lærere har lang erfaring som forskere Hoved forskningsprosjekter (fem siste årene). Totalt antall avhandlinger i de senere år om dette temaet og regissert av nevnte lærerne er sju. Alle har aktive seks år, og nå har begge tre presidentadministrasjoner og begge deler. Likeledes er forskningen i denne linjen ikke begrenset til de siste fem årene, men kan spores tilbake til 1998 da professor Pilar Matud Aznar starter ledelse av forskningsprosjekter på kjønn vold, en aktivitet som har fortsatt jevnt oppdatert , etter å ha ledet flere prosjekter, avtaler og forskningskontrakter siden. Også de sa lærerne har gjort en rekke publikasjoner av bøker, bokkapitler og vitenskapelige artikler om emnet linje, samt opplæringsaktiviteter og utdannet.

Klinikken for kjønn, helse og seksualitet, som har to professorer fra Universidad de La Laguna , er også av gammel bane på dette universitetet. Det startet med deltakelse i forskningsprosjekter i 1989 og har fortsatt siden da. Samlet sett har de to deltakende lærerne vært hovedforskere av 11 forskningsprosjekter finansiert av offentlige enheter, hvorav to tilhører den nasjonale ID-planen og har blitt utviklet de siste fem årene, og har startet en av dem i 2013. regissert fire doktorgradsoppgaver på denne linjen og har utgitt mange artikler i internasjonale tidsskrifter, noe som har vært, og fortsetter å være høyt citerte internasjonalt.

Endelig er linjen av feministiske teorier, statsborgerskap og globalisering en prioritet siden den har en viktig bane i ULL. Faktisk tilhører hovedforskeren av det aktive forskningsprosjektet i denne linjen Universidad de La Laguna . Det er en lærer som ser ut til å ha flere deler av forskning, regissert avhandlinger og også publikasjoner i internasjonale slagord.

Den mest representative linje i Balearene universitetets kjønn, kjønn og utdanning. Bevis for dette er at den aktive forskningsprosjekt knyttet til denne linjen er rettet og utviklet av ansatte ved UIB og tre av de fem fremragende bidrag i denne linjen har blitt utviklet av ansatte i dette universitetet.

Ved Universitetet Jaume figuren jeg som en prioritet kjønn, historie og kulturproduksjon Line. En slik linje er støttet av sin serie av publikasjoner. Utgir to vitenskapelige tidsskrifter katalogisert og inkludert i ISOC, CINDOC og LATINDEX. One: Asparkía. Feminist Investigació, har vært aktiv siden 1991, mens Sakspapirer Féministes er det siden 1998. Det har også en redaksjonell linje gjennom den prestisjetunge colecciónSendes, hvor en av volumene ble tildelt National Prize for Universitetet Edition. Han har oversatt verker fra gresk, engelsk, russisk og Madagascan. I tillegg er den linje som støttes av de følgende:

a) .- Forskningsprosjekter:

Prosjekttittel: De rasende ofre

Referanse (P1-1A2012-05)

Finansiering enhet Bancaixa-Universitat Jaume I

Perioden gis for forskning: 2012 -2014

Hovedutprøver Vicente Benet Ferrando

Prosjekttittel: Virtual og nettsamfunn Feministiske Praxis: The Political Bruk av Internett i Aktivisme mot vold mot kvinner

Referanse: (FEM2011-26301)

Finansiering kroppen departementet for vitenskap og innovasjon

Perioden gis for forskning: 2011- 2013

Sjefsforsker Sonia Núñez Puente. Universidad Rey Juan Carlos

Tittel: Jungeltelegrafen: Matvarer og Transculturación i latinsk litteratur fra slutten tjuende århundre (1960-2007).

Referanse: Code: P08-HUM-03956

Finansiering organisasjon Junta de Andalucía

Perioden gis for forskning: 2009 -2013

Sjefsforsker Nieves Pascual Soler

Tittel: Kunstnerisk atferd End Of Century Kontekst Valenciano. Presedens poetikk globalisering.

Finansiert av: Science and Innovation. Generelt Forskningsprosjekter Branch.

Perioden gis for forskning: 2009 2012

Principal Investigator: Carmen Senabre Llabata

Prosjekttittel: De Brujas A Mermaids: Kvinner og bilder av Evil

Finansiert av: Generalitat Valenciana

Perioden gis for forskning: 2009- 2009

Principal Investigator: Rosalia Torrent Esclapés

Prosjekttittel: Cyberfeminism praksis. Bruk Y Creations identiteter i Red Som New Space Sivil.

Finansiert av: Nasjonal plan for vitenskapelig forskning, teknologisk utvikling og innovasjon 2004-2007 (Institute for Reference Kvinne- finansiering via IDI 55/06)

Perioden gis for forskning: -2006-2009

Principal Investigator: Dr. Sonia Núñez Puente (Universidad Rey Juan Carlos, Madrid).

Også i forbindelse med denne forskningen Kjønn, historie og kulturproduksjon ved Universitetet Jaume Jeg har lest følgende

b) .Tesis:

  1. Juncal Caballero Guiral: Kvinner i surrealistiske bilder. Regissert av Rosalia Torrent Esclapés. 2010. Ekstraordinær Prize.
  2. Palau Paloma Pellicer: Kunstgalleri og kunstnere i Castellón, 1940-1975. Regissert av Rosalia Torrent Esclapés. År: 2012. Special Award
  3. Jordi Luengo López: Kvinne overtredelse og Bohemia. Taler og bilder av moderne kvinner i Valencia pressen den første tredjedel av det tjuende århundre. Regissert av Sonia Reverter Banon 2007. Ekstraordinær Prize. IV National Prize av den spanske foreningen for forskning History of Women (AEIHM). III forskningspris presenta Sáez de Descatllar.
  4. F. Xavier García Belmonte: Visio genere: Familie i Patrimonials strategier Castelló de la Plana 1580-1735. Regissert av Carmen Corona Marzol 2001.
  5. Camen María Fernández Nadal: Carlos II i London embajadoresde. Utenrikspolitikk i det spanske monarkiet. Regissert av Carmen Corona Marzol 2007. Ekstraordinær Prize.
  6. Maria Angeles Mingarro Arnandis: Muiscas: Familie, kvinner og hverdagsliv i opplysningstiden. Regissert av Carmen Corona Marzol 2008.
  7. Cristia Linares Bayo: Borriol: canvis estructurals i sosial transformasjon av Lantic regim darreries dem. Regissert av Carmen Corona Marzol 2010.
  8. Maria del Rosario Duart Herrero: Bygge en legende, Isabel I av Castilla. Representasjoner, tenkning, moralske og skikker. Regissert av Carmen Corona Marzol 2011.
  9. Badenes-Gasset Inmaculada Ramos: Fernando Gasset Lacasaña, en republikaner politisk biografi (1816-1941). Regissert av Rosa Peris Monlleó 2003.
  10. Juan Luis constate Lluch: Benicarló 1841-1965. Transitt av en gammel villa fra Maestrazgo en moderne by. Regissert av Rosa Peris Monlleó 2005.
  11. Vicent Grau Reig: Segona republikk borgerkrigen i Castelló. Discurs republikk, mobilització jeg sindicalisme politiske revolusjonære. Regissert av Rosa Peris Monlleó 2007.
  12. Lluís Baixauli Olmos: Tolkningen als Serveis publikums desd'una perspektiv etikk: deontologisk profesjonelle jeg laplicació sammenheng Penitentiary. Regissert av Dora Sales Salvador og Francisco José Raga Gimeno, 2012.

Universitetet KING JUAN CARLOS første prioritet er forskning på feministiske teorier, borgerskap og globalisering. Kurset går tilbake til 2005-2006, da det ble med URJC læreren Ana Miguel Alvarez, anerkjent spesialist i feministiske teorier og debatter rundt statsborgerskap. Siden kursen som vises har ledet en forskergruppe og seminar bare få anerkjennelse som en anerkjent forskergruppe URJC (2013).

I 2010 nevnte Research Group til å ringe for nye grupper av URJC og den autonome Madrid (forskningsprosjekter Program Creation og konsolidering av Forskningsgrupper (BOCM 29 desember 2009) ble presentert, innhenting en rangering av 41 av 50 i sin vurdering i ANEP og blir utstyrt med 20.000 euro for ett år (URJC-CM 2010-CSH-5101). som en del av dette prosjektet, og hele året 2011, IP-prosjektet gjennomført en forskningsopphold ved senter for kvinne- i La Plata (Buenos Aires) og deltok som gjesteforeleser på kongressen. Dette oppholdet bedt vertskap for en doktorgradsstudent Plate og også feiringen av den første internasjonale konferansen Debatter teoretikere på Prostitusjon (mars 2012). konsolideringen av forskningen har blitt produsert med å skaffe et nytt forskningsprosjekt i den siste konkurranse samtalen av VI P National ID lan i. I sistnevnte prosjekt (FF2012-37366) samarbeider ikke bare lærere, men UNPL av National Autonomous University of Mexico, som også har etablert en åpen kommunikasjon og forskning. I tillegg har læreren Ana Miguel blitt invitert som eneste europeiske representant, sammen med den franske filosofen Edgard Morin, for å delta i World Philosophy Day holdt i Guatemala City i 2013.

Likeledes er det bare forsvarte den første doktoravhandling frukt av Master i tverrfaglige kjønnsstudier som begynte i 2010/2011 studieåret, under temaet for denne første viktig linje med forskning på Rey Juan Carlos universitet. Eva Palomo Cermak student har forsvart avhandlingen feminisme og sosialisme i arbeidet med Sylvia Pankhurst: debattene om klasse, kjønn og seksualitet i sammenheng med den britiske suffragette. Lesningen fant sted den 10. april 2013.

kompetanser

kjernekompetansen

  • CB11 - systematisk forståelse av et fagområde og mestring av ferdigheter og forskningsmetoder knyttet til feltet.
  • CB12 - Evne til å tenke, design eller opprette, implementere og vedta en betydelig prosess for forskning og nyskaping.
  • CB13 - Evne til å bidra til å utvide grensene av kunnskap gjennom original forskning.
  • CB14 - Evne til å utføre kritisk analyse og evaluering og syntese av nye og komplekse ideer.
  • CB15 - Evne til å kommunisere med den faglige og vitenskapelige miljøet og samfunnet generelt om sine områder av ekspertise på de måter og språk som vanligvis brukes i internasjonale vitenskapelige samfunn.
  • CB16 - Evne til å fremme innen akademiske og profesjonelle sammenhenger, vitenskapelig, teknologisk, sosial, kunstnerisk eller kulturell avansement i et kunnskapsbasert samfunn.

Ferdigheter og personlige ferdigheter

  • CA01 - Navigere våre sammenhenger der det er lite konkret informasjon.
  • CA02 - Finn de sentrale spørsmål som må besvares for å løse et komplekst problem.
  • CA03 - Å designe, skape, utvikle og lansere nye og innovative prosjekter på sitt område av ekspertise.
  • CA04 - Arbeid i utstyr og selvstendig i en internasjonal eller tverrfaglig sammenheng.
  • CA05 - integrere kunnskap, håndtere kompleksitet og formulere dommer med begrenset informasjon.
  • CA06 - Kritikk og forsvar av intellektuelle løsninger.

opplæringsaktiviteter

  • Seminarer Forskning i Tverrfaglige kjønnsstudier
  • Oppmøte og presentasjon av papirer i nasjonale og internasjonale vitenskapelige konferanser
  • Utarbeidelse av publiserbare artikler i vitenskapelige tidsskrifter
  • Forskningsopphold ved utenlandske statsborgere eller sentre

forskningsområder

  • Linje 1: Kjønn, historie og kulturproduksjon
  • Linje 2: Kjønn, helse og seksualitet
  • Linje 3: Kjønn, økonomi, jus og likestillings Politikk
  • Linje 4: Feministiske teorier, statsborgerskap og globalisering
  • Linje 5: Kjønn, kjønn og utdanning

opptakskriterier

Studenter som oppfyller kravene ovenfor tilgang kan bli tatt opp til ph.d.-programmet. Faglig Coordination Committee for doktorgradsstudiet i tverrfaglige kjønnsstudier, hvis sammensetning er beskrevet i kapittel 5.2, analysere søknader om opptak vurdere følgende aspekter og fordeler. spesifikk vekt, i prosent, er angitt i parentes i hvert av opptakskriterier som skal brukes til å vurdere CV av kandidaten.

Kriteriene for prioritering av søknader er som følger:

  • Affinity faglige profil (30%)
  • akademisk bakgrunn (40%)
  • Akkrediterte nivå språk, sertifikat Minimum engelsk nivå B1 (10%)
  • Forskning fortjenester (10%): seminarer, kongresser, forblir i utenlandske sentre, publikasjoner
  • faglige kvalifikasjoner (10%)

Søknader om de som oppfyller forutsetningene som må formalisert innen den tid og i samsvar med prosedyrer fastsatt av hver av de deltakende universitetene vil være gjenstand for dommen fra Academic doktorgradsutvalget, som vil bestemme tilstrekkeligheten av deres tidligere opplæring til doktorgradsstudier

2.1) Studenter i deltid:

de samme kriterier for å innrømme alle elever uansett deres engasjement enten full eller deltid skal gjelde. Reglene i UAM om det er publisert på bedriftens nettside ved Universitetet:

Deltidsstudenter vil ha en periode på 5 år fra opptak til programmet før presentasjonen av doktorgradsavhandlingen.

Studenter kan endre en del på heltid eller vice versa, på forespørsel og godkjenning av fagkomiteen

2.2) Studenter med særskilte opplæringsbehov som følge av uførhet

Kandidater til doktorgradsprogrammet med særskilte behov som følge av sin funksjonshemming bør tas opp på EMA i første omgang, koordinator for doktorgradsprogrammet, for å bringe den til deres oppmerksomhet. Det vil også bli sendt til Kontoret for solidaritet og samarbeid, for å løse (sammen med koordinator) de spesielle behovene til hver kandidat, og tilbyr informasjon, råd og veiledning.

Kontoret for Solidaritet og under Vice President for samarbeid og Universitetet Utvidelse av UAM, etablert i oktober 2002 Cooperation, har som ett av sine hovedmål å skape og konsolidering av området oppmerksomhet til funksjonshemming, som gir direkte omsorg for alle universitetssamfunnet (elever, lærere og ansatte for administrasjon og tjenester). Formålet er å sikre like muligheter og full integrering av studenter med nedsatt funksjonsevne i universitetets akademiske liv og

fremme bevissthet og bevissthet om alle medlemmer av universitetssamfunnet.

UAM tilbyr studenter med funksjonsnedsettelser personlig utvikling og et bredt spekter av treningsmuligheter. En av aktivitetene til Area of ​​Disability Care er informasjon, råd, personlig oppmerksomhet og påvisning av personlige og faglige behov som kan ha UAM studenter. I denne forbindelse har han utviklet en "Guide College for studenter med funksjonsnedsettelser"

Denne veiledningen tar sikte på å fjerne og eliminere uvitenhet som fortsatt eksisterer på inkludering av studenter med nedsatt funksjonsevne, og presenterer all nødvendig informasjon om de støtter, tjenester og ressurser som den autonome universitetet i Madrid (UAM) tilbyr disse elevene .

Fra Institutt for oppmerksomhet til uføre ​​spesielle behovene til hver elev vurderes, med sikte på å objektivt å informere lærere om tilpasninger som er nødvendige for å utføre i hvert enkelt tilfelle. I denne bransjen er utgivelse og distribusjon av "Protokoll av omsorg for mennesker med nedsatt funksjonsevne på veiledende og støtte universitetet guide inneholder generelle retningslinjer som kan være nyttig når du arbeider med en person med nedsatt funksjonsevne og bidrar til å redusere situasjoner med forvirring forårsaket av mangel på informasjon og uvitenhet om vanskelighetene i akademia kan presenteres for studenter med nedsatt funksjonsevne.

I disse tilfellene vil fagkomiteen vurdere behovet for eventuelle faglige tilpasninger, tidsplaner eller alternative undersøkelser.

På Universidad de La Laguna er det et program for oppmerksomhet til studenter med funksjonshemminger (PAED) som gir studenter med offisielt anerkjente funksjonshemminger en rekke tilskudd som er fordelt i: 1) transportstøtte, 2) tegnspråkstolk , 3) personlig teknisk hjelpemidler, 4) komplementære hjelpemidler.

Den Paed inneholder en rekke hjelpemidler for elever med spesielle behov pedagogiske men krever ikke offisiell anerkjennelse av uførhet. Gjennom program tilpasninger utføres med sikte på å fjerne arkitektonisk, kommunikasjonsteknologi tilgjengelighet og andre barrierer.

oppmerksomhet er også betalt for studenter med nedsatt funksjonsevne i helsetjenesten ULL. Spesielt i sin tjeneste Charter presiserer at de delta, behandling av søknader og samarbeide i utviklingen av effektiv ytelse.

2.3) Instans som er ansvarlig for opptak av studenter

På Universidad de La Laguna er det ingen doktorgrad, men det er faglige oppdrag for hvert program, som kan etablere krav og tilleggskriterier for valg og opptak av studenter til et bestemt doktorgradsprogram. I tilfelle av dagens Interuniversity Doctorate, vil opptaket til doktorgradsprogrammet, oppgave av veileder og direktør og oppfølging av de formative aktivitetene til studentprogrammet som har formalisert innskrivningen i Universidad de La Laguna , avhenge av den faglige kommisjonen av det samme hvor ULL vil være behørig representert.

Program taught in:
Spansk
Engelsk

See 16 more programs offered by Universidad de La Laguna »

Last updated June 19, 2018
Dette kurset er Campus based
Startdato
Sept. 2019
Duration
Kontakt skolen
Deltid
Heltid studier
Deadline
By locations
By date
Startdato
Sept. 2019
Sluttdato
Application deadline

Sept. 2019

Location
Application deadline
Sluttdato