Ph.D. i generelle problemstillinger i geografi

Generelt

Programbeskrivelse

Generelle problemstillinger i geografi som et doktorgradsstudium er et forsøk på å finne de berørte / kryssede emnene som knytter de tidligere doktorgradsprogrammene til. Faktisk har den raske utviklingen av geografiske felt i det siste halve århundre ført til en eksepsjonell differensiering, mens fellesnevneren av de enkelte feltene ble svekket.

Styrking av gjensidig tilknytning mellom de enkelte geografiområdene utgjør en stor oppgave både for videreutvikling av geografi som vitenskap og oppfyllelse av samfunnets presserende behov. Dette er knyttet til det faktum at dagens landskap, som fokus for geografisk studie, gjennomgår store endringer både på lokalt og regionalt nivå, samt på statens, kontinentals og globalt nivå. Imidlertid er dets forskning hovedsakelig materialisert innen spesialiserte fagområder. Som følge av dette blir det nødvendig med en sammenkobling av ulike aspekter av viktige spørsmål om forskningen i samspillet mellom natur og samfunn og forbedring av holistiske tilnærminger til løsning av problemer.

De avgjørende problemene skal ikke bare studeres, men også representert i utdanningsarbeidet som dets integrerende deler. Det er bare geografi på grunnskoler og videregående skoler (samt en rekke ikke-geografiske programmer på universiteter) som skal spille den tilsvarende integrerende rollen til et paraplyfelt. Misforståelsen av dette integrerende potensialet for geografi av utøvere av den kurrikulære reformen av den tsjekkiske utdanningen og den tradisjonelle fagvitenskapen / fag / disipliner i sosiale og naturvitenskapelige sfærer kan også tilskrives den lange fraværet av en lignende, omfattende uttalt doktorgradsstudium i miljøet av den tsjekkiske videregående opplæring. Det er et mål for doktorgradsstudiet å utsette denne situasjonen. Geografi er et tverrfaglig felt med en karakteristisk, men ikke alltid brukt potensialet for tverrfaglig samarbeid.

Studiene fortsetter i tre tematiske retninger som integrerer karakteren av geografisk forskning: a) geografisk tanke; b) landskapsutvikling; c) utdanning i geografi. Det er antatt at en av dem er et hovedfokus for forskningsinnsatsen til en ph.d. student. De resterende to vil tillate en doktorstudent å være fast forankret i det generelle, integrere spørsmålet om geografiske felt.


Beskrivelse av verifikasjon og evalueringskriterier

Inngangseksamen er en en-runde i form av et intervju. På grunnlag av en skriftlig forespørsel som sendes elektronisk sammen med søknaden, men senest 19. mai 2019, kan dekanen tillate inngangsundersøkelsen å foregå via informasjons- og kommunikasjonsteknologi, men bare for alvorlige og dokumenterte grunner som helse eller studier i utlandet.

Under opptaksprøven må kandidaten demonstrere tekniske og språklige ferdigheter for å studere det oppgitte programmet, sammen med attributtene som er nødvendige for vitenskapelig arbeid. Eksamen er gradert med maksimalt 100 poeng, hvorav 10 poeng blir tildelt som en bonus for å gi en mer spesifikk idé om studieinnholdet og det planlagte avhandlingsarbeidet i frivillig søknadsvedlegg, inkludert avhandlingsemne, en kort kommentar, forventet tilsynsavdeling og samtykke fra en bestemt veileder til å føre tilsyn med slik doktorgradsprosjekt.


Betingelser for opptak

Opptak til doktorgradsstudier er betinget av vellykket gjennomføring av et masterstudium.

Verifiseringsmetode: inntakseksamen
Bekreftelsesdato (opptaksprøve) fra: 17.06.2019 til: 28.06.2019
Alternativ dato (opptaksprøve) fra: 08.07.2019 til: 19.07.2019


Regler for fritak for opptaksprøve

Inngangseksamen kan fravikes på grunnlag av en skriftlig forespørsel fra kandidaten, forutsatt at de med hell har søkt om et STARS-prosjekt i det angitte akademiske året. En slik forespørsel, sammen med dokumentasjon om at vilkårene er oppfylt, må sendes (men ikke elektronisk) innen 19. mai 2019.


Karrieremuligheter

Denne kandidaten er godt forberedt på arbeid uavhengig av hverandre eller som medarbeider i vitenskapelig, forsknings- og pedagogisk fag. Han / hun har en bred forståelse av generelle geografiske problemstillinger, både når det gjelder teori og problemstillinger som integrerer geografiske temaer med andre relaterte felt (nemlig utvikling og utnyttelse av landskap), samt i undervisningen i geografi både i tsjekkisk og internasjonale sammenhenger. Den utdannede kan bruke sin kunnskap om teorier og begreper (f. Eks. Utviklingen av geografisk tenkning, geografisk syntese, prognoser for miljøendringer). Han / hun er aktiv innen vitenskapelig forskning og opplæring (konsept, skriving og gjennomgang, læreplanutvikling, utvikling av utdanningsprogrammer og materialer, fremme av geografisk kunnskap).

Sist oppdatert mars 2020

Om skolen

The Faculty of Science, Charles University, Prague is leading academic institution in the field of natural sciences in Czech republic a Middle-european region. It provides education in biology, chemis ... Les mer

The Faculty of Science, Charles University, Prague is leading academic institution in the field of natural sciences in Czech republic a Middle-european region. It provides education in biology, chemistry, geology and geography. Minimér