Ph.D. i antropologi og sosial endring

Generelt

Programbeskrivelse

Aktivisme. Forskning. Sosial endring.

Antropologi og sosial endring er en liten, nyskapende avgangsavdeling med særlig fokus på aktivistisk stipend, militant forskning og sosial endring. Vår unike tilnærming til etnografisk forskningsmetode løser tradisjonelle barrierer mellom forskning og politisk aktivisme, mellom innsidere og utenforstående, og mellom forskere og hovedpersoner. Etnografi er et verktøy for å skape de forholdene vi beskriver. Vi jobber med samforskning for å utforske eksisterende alternativer og muligheter for sosial endring.

Ved siden av et talentfullt fakultet, Ph.D. studentene lærer hvordan de kan anvende praksis med direkte handling i forskningsprosessen. Vi satte oss for å skape de forholdene vi beskriver når forskningen begynner å legemliggjøre verdiene til den verdenen vi ønsker å skape.

Om programmet

I en viss forstand er vi en avdeling for postkapitalistiske studier. Imidlertid ønsker vi ikke å henvise til noen utspilt utopi, og heller ikke til en spekulativ utforskning av futuristiske scenarier. Mens vi er enige med Lewis Mumford om "viktigheten av å bygge slott på himmelen", ser vi som en enda mer presserende nødvendighet for å studere politikk for alternativer i her og nå: behovet for å engasjere seg med konkrete utopier som allerede bygges, og å forstå andre verdener som allerede er mulige.

Sammen med aktivistene fra mange forskjellige deler av verden tror vi at "en annen verden er mulig." Rollen til de nye sosiale bevegelsene, blir vi påminnet om, er ikke å erobre verden, men å gjøre den på nytt. Hva er da antropologiens og andre samfunnsvitenskapers rolle og ansvar? I en verden full av så mange kriser, synes få ting å være mer relevante enn systematisk undersøkelse av mothegemonisk kunnskap og praksis. Samfunnsvitere bør forlate pessimisme for bedre tider. Spesielt antropologi er godt rustet til å delta i den "nåtopiske" oppgaven med å konstruere samfunnsvitenskapelig kunnskap som ser utover kapitalisme, hierarki og økologisk katastrofe.

Øvelsen og teknikken til aktivistisk forskning gir en viktig modell for prefigurativ samfunnsvitenskap. Som en moderne antropolog, en venn av vårt program, nylig bemerket, når man "utfører en etnografi, observerer man hva folk gjør, og prøver deretter å plage ut de skjulte symbolske, moralske eller pragmatiske logikkene som ligger til grunn for deres handlinger; man prøver å forstå hvordan folks vaner og handlinger gir mening på måter de ikke selv er helt klar over. "

Vi ber studentene våre gjøre nettopp dette: å se på de som lager levedyktige alternativer, å prøve å finne ut hva som kan være de større implikasjonene av det de allerede gjør, og deretter tilby ideene tilbake, ikke som resepter, men som bidrag, muligheter-som gaver.

Dette programmet gir plass og muligheten til å engasjere seg i mange tradisjoner innen radikal stipend og frigjørende samfunnsvitenskap. Vi mener at antropologer bør analysere, diskutere og utforske det mulige; at de skal undersøke alternative institusjoner; at de trenger å reflektere og diskutere dilemmaene til aktivistisk forskning. Den kollektive innsatsen for å forstå "konkrete utopier" tar form av en analytisk og etnografisk studie av virkelige historiske alternativer i nåtiden. Dette krever igjen et seriøst engasjement med sosiale bevegelser involvert i produksjon av alternativer. Studentene forventes å ha en utmerket kontroll over historie, debatter og perspektiver av moderne sosiale bevegelser. Disse bevegelsene eksisterer i den historiske, sosiale og epistemologiske konteksten av kolonisering, utvikling og globalisering. Som bidragsytere til en fersk bok påminner oss, lever nå mer enn en av seks mennesker i slummen, over en milliard i en verden av arbeidsløs vekst eller ingen vekst. Løsninger som tilbys av vanlig samfunnsvitenskap er ofte kilden til problemet, og det forventes at studentene våre har en god forståelse av sammenflettede historiske prosesser med kolonisering, utvikling og liberal modernitet.

Doktorgradsprogrammet er særegent for sitt fokus på konkrete utopier. Hva er noen av dem? Arbeiderkooperativer i Oakland, sosiale sentre i Italia, autonome rettferdighetssystemer i Guerrero, samfunnshager i Detroit, okkuperte selvstyrte fabrikker i Argentina, "god regjering" av Zapatistas, buenvivir (godt liv) og plurinasjonalisme i Bolivia, deltakende demokrati i Kerala, solidaritetsøkonomi i Mondragon, deltakende økonomi i Winnipeg, blokkens pedagogikk i afroamerikanske samfunn, alternativ miljøisme i afro-colombianske elveregioner, juridisk pluralisme, migrasjonens autonomi, marginalisert medisinsk praksis i Sør-Asia, solidaritetsunionisme i New York City, kommunalt landbruk i Malawi, shack dweller-demokrati i Sør-Afrika, Copwatch i LA, biologisk mangfold i Brasil, gjenopprettende rettferdighet i Ohio, kunnskapsrom og globalisering, uavhengige medier og autonome matsystemer i Japan, er bare noen av eksemplene av prefigurative kulturer. Det er så mange flere, og et av pliktene til studentene våre er å oppdage dem.

Programmet er særegent i sin vektlegging av:

  • Aktivistforskning av konkrete utopier
  • Globale sosiale bevegelser og tapte revolusjonære skatter
  • Spørsmål om kolonialisme, globalisering, utvikling
  • Anarkistiske, marxistiske og feministiske teoretiske perspektiver
  • Politisk økologi
  • Integrering av aktivisme og stipend: utvikling av forskningsferdigheter i aktivistisk forskning, interkulturell oversettelse og frigjøringstenkning

Mange klasser inkluderer en forskningskomponent, og doktorgradsavhandlingen er basert på aktivistisk forskning. Aktivistiske forskningsrammer inkluderer deltakende og samarbeidende forskningstilnærminger samt nyere forskningsteknikker og strategier assosiert med militant forskning, muntlig historie og medforskningsmetoder.

protest, models, art

Vår tilnærming til antropologi

Antropologi og sosial endringsprogram kan best beskrives som aktivistisk forskning av konkrete utopier. Vi tror at god antropologi begynner og ender i feltet. Antropologi og sosial endring er en del av den bredere bevegelsen som søker å bringe etnografi tilbake i forkant av antropologien. Sammen med bidragsytere til prosjektene Insurgent Encounters, Constituent Imagination og Engaging Contradictions er vi interessert i det teoretiske potensialet i aktivistisk etnografi. Vi er spesielt interessert i aktivistisk forskning av reelle eller konkrete utopier, mulige alternativer til den kapitalistisk-koloniale verden vi lever i. Både som lærde og aktivister interesserer vi oss mindre for den "hensynsløse kritikken av alt som eksisterer" og mer for " prefigurativ "teori som, i selve organisasjonen, legemliggjør den typen stipend vi tar til orde for. Å gå tilbake til de kritiske begrepene vi tar med fra feltet og returnere disse begrepene tilbake til menneskene vi forsker på, på en måte som en gave, er det som gjør oss til både aktivister og antropologer.

Karakteristisk tilnærming til metodikk

I vårt utdannelsesprogram legger vi spesiell vekt på forskning og det vi kaller aktivistisk forskning. Vår signaturtilnærming til metodikk hviler på undersøkelsen av forskjellige forskningsmodeller og strategier knyttet til aktivistisk eller militant forskning. Vi legger vekt på medforskning og direkte handling, horisontalitet og egenaktivitet, sett på som viktige ingredienser i samarbeidende kunnskapsproduksjon. Aktivistforskning, vår distinkte tilnærming til etterforskning, forsøk på å kombinere forskningsinteresse for militant etnografi, drift, kartlegging, medforskning, arbeiders etterforskning og radikal muntlig historie med samarbeidende og engasjert deltakerobservasjon. I dette eksperimentelle stykket med forskjellige former for politisk engasjert samarbeidsforskning, streber vi etter å konstruere en distinkt modell for aktivistisk forskning. Det andre elementet i vår tilnærming er vår aktive interesse for andre måter å organisere samfunnet og livet på, men alternative men reelle og konkrete utopier.

Deltakende tilnærming til læring

Gradeprogrammet i antropologi og sosial endring samler forskere og aktivister som ikke driver med undervisning, men medlæring. Vår tilnærming til samlæring er inspirert av en lang og vakker utdanningshistorie utviklet i populære universiteter, moderne skoler, universiteter på jorden og uten vegger, og gratis skoler. Vi befinner oss i tradisjonen og arven til lærere som Leon Tolstoy, Paul Robin, Francisco Ferrer, Emma Goldman, Alexander Niell, Ivan Ilich, Paul Goodman, Angela Davis, Bell Hooks og Paulo Freire. Vi er glade for å lære av tidligere pedagogiske erfaringer i Bay Area: Black Panther community schools, San Francisco Liberation School, New College of California og Berkeley Free School - dette er bare noen av de spennende tradisjonene som inspirerer til vår pedagogiske visjon. Vi ser på klasserommet som et trivelig rom for tilrettelegging og konsultasjon, av interaktive og horisontale prosesser for kunnskapsutveksling og produksjon.

Gemensam tilnærming til kommunikasjonskunnskap

Vi tilbyr flere former for convivia, eller trivelige rom for kunnskapskommunikasjon:

  • Insight / Incite: vårt månedlige arrangement for deltagende kino, i samarbeid med Sherman Street Cinema.
  • Politisk laboratorium: avholdes en gang hvert semester som et helgelangt møte med lokale eller internasjonale forskere som jobber med et bestemt prosjekt, studenter og utvalgte deltakere fra lokalsamfunnet. Sammen tenker de kollektivt på en bestemt ide, bok, konsept eller prosjekt.
  • Autonomous Classroom: en eksperimentell klasse opprettet trivelig av Ph.D. studenter, en klasse der verden blir snudd på hodet, studentene blir lærere, lærerne blir studenter, og alle studenter designer autonomt en klasse som de underviser og styrer i løpet av ett semester.
  • Guerrilla Workshop: et improvisert arrangement-rom der studenter, fakultetet eller studenter og fakultetet presenterer sitt nåværende arbeid. Dette inkluderer papirer som skal presenteres på forskjellige konferanser, rapporter fra akademiske eller aktivistiske hendelser og dialoger som er relevante for antropologi, sosial rettferdighet og kritisk teori.
  • Dialoger og forhør: I stedet for å forhøre mennesker, i denne offentlige convivia, koordinert av Sasha Lilley, forhører vi ideer. Dette tar form av en to-månedlig samtale mellom aktivistjournalister og fremtredende arrangører og aktivistintellektuelle.
  • Nomadic Cafe: der vi har nomadediskusjoner om mellomrom, steder og ikke-mellomrom.

Arrangementer, workshops, forskningsarbeidsgrupper og besøkende lærde

Programmet er regelmessig vert for forelesninger, konferanser og workshops om en rekke sosiale rettferdighetsspørsmål som samler lærde, aktivister og kunstnere, både lokale og internasjonale. Et en-dagers politisk laboratorium for Radical Pasts, Radical Futures, kombinerte den intellektuelle og politiske opplevelsen av sosial bevegelsesteoretikere og aktivister Selma James, Peter Linenbaugh, Andayie, George Katziaficas, Ruth Reitan og Scott Crow.

Aymara feminist fra Bolivia, Julieta Paredes, holdt en workshoppresentasjon av "feminismo communitario." Mot kornintervjuet intervjuet Sasha Lilley Iain Boal om sin bok om kommuner i Nord-California. Silvia Federici og Selma James holdt foredrag, og organiserte et politisk laboratorium rundt spørsmålet om Reproduktive Labor and the Commons. Den anarkistiske antropologen David Graeber holdt en nøkkelnoteforelesning om de første 5000 årene med gjeld. Arturo Escobar presentert om antropologi og postkapitalisme.

Våre besøkende aktivistforskere inkluderer John Holloway, Jason W. Moore, Silvia Rivera Cusicanqui, David Graeber, Silvia Federici, Arturo Escobar, Adrienne Pine og Havin Guneser. Vi sponser arrangementer som American Indian Movement West-konferanser, Howard Zinn Bookfair, The Western Workers Labor Heritage Festival, World-Ecology Research Network årlige konferanser, anarkiststudiekonferanser, Revolutionary Organizing Against Racism Conference og Institute for Social Ecology sommerskole. . Antropologi og sosial endringsprogram har nå sitt eget bokavtrykk - Kairos - med PM Press-utgivere.

studieretning

36 nødvendige kursenheter

  • Alternative politiske systemer
  • Aktivist Etnografi I
  • Aktivist Etnografi II
  • Alternative økonomiske systemer
  • Andre måter å være menneske på: Alternative seksualiteter, familie- og slektssystemer
  • Andre måter å vite: Alternative vitnemologier, rivaliserende kunnskap og rettssystemer
  • Autonomt seminar (1 enhet, tatt tre ganger i løpet av studiet)
  • Sosialforskningsmetoder
  • Regissert seminar i forskning

9 enheter med rådgivergodkjente generelle valgfag

To omfattende eksamener

Avhandlingsforslag

Avhandlingsseminar

Opptakskrav

Inngang til ph.d. program i antropologi og sosial endring krever en mastergrad. Studenter med en MA fra en annen skole eller fra en annen avdeling ved CIIS kan kreve opptil ett år med kurs som en del av doktorgraden. program. Studenter med en MA i antropologi og sosial endring fra CIIS trenger ikke flere kurs.

Antropologi og sosial endring Ph.D. konsentrasjon er et boligprogram. Vi er interessert i å skape et trivelig fellesskap av lærde, ikke konkurransedyktige akademikere; vi tror på å utdanne intellektuelle og ikke profesjonelle. Vi mener at professorer og studenter er medelever, og at læring og kunnskapsproduksjon er en deltakende, inkluderende og horisontal prosess. Programmet vårt passer nok ikke best for de som ønsker å bli undervist i det vertikale rommet i et tradisjonelt klasserom. Snarere er dette et unikt og inspirerende sted for aktivistforskere som brenner for å skape kunnskap som er nyttig, relevant og integrert.

Søkere må oppfylle instituttets generelle opptakskrav. I tillegg kreves to anbefalingsbrev, en fra en akademisk rådgiver eller noen som er kjent med søkerens evne til å gjøre akademisk arbeid, og en fra en veileder i en nylig profesjonell eller frivillig setting. Søkere blir også bedt om å ta med et nylig utvalg av vitenskapelig skriving. Den obligatoriske selvbiografiske uttalelsen skal beskrive viktige hendelser i søkerens liv som har ført til beslutningen om å fortsette opptak til denne avdelingen. Et måluttalelse som inkluderer områder av faglig interesse bør inkluderes.

Opptak til ph.d. Program uten MA i antropologi fra CIIS

Studenter som går inn i ph.d. program uten MA i antropologi og sosial endring fra CIIS er pålagt å ta ytterligere 12 til 15 enheter med MA-nivå kurs innen antropologi og sosial endringsprogram. Studentene kan kreve et ekstra år for å fullføre disse kursene.

Når studentene er tatt opp, vil rådgivere legge til rette for utarbeidelse av en skreddersydd læreplankontrakt som inneholder disse tilleggskursene og foreslår en tidslinje. Disse tilleggskursene inkluderer tre av følgende fem kurs:

  • Ideer for handling: sosial teori for radikal endring
  • Globale sosiale bevegelser
  • Utenkende samfunnsvitenskap
  • Radikal teori
  • Radikal politisk økonomi

Søknadskrav

  • Online opptakssøknad
    Begynn søknadsprosessen ved å sende inn en online søknad og sende inn en ikke-refunderbar søknadsavgift på $ 65.
  • Gradskrav
    En bachelor- og mastergrad (eller deres ekvivalenter fra en regionalt godkjent institusjon.
  • Minimum GPA
    En GPA på 3.0 eller høyere i tidligere kurs er påkrevd. Imidlertid diskvalifiserer en GPA under 3.0 ikke en søker automatisk, og CIIS vil vurdere en potensiell student hvis GPA er mellom 2.0 og 3.0. Disse personene er pålagt å sende inn en GPA-erklæring og oppfordres til å kontakte opptakskontoret for å diskutere deres valg.
  • Transkripsjoner
    Offisielle transkripsjoner fra alle akkrediterte akademiske institusjoner deltok der 7 eller flere studiepoeng er opptjent. Hvis transkripsjoner blir sendt til CIIS , må de komme i sine offisielle, forseglede konvolutter. Transkripsjoner fra institusjoner utenfor USA eller Canada krever en utenlandsk kredittvurdering gjennom World Education Services (WES) eller CIIS vil også godta utenlandske legitimasjonsevalueringer som er i et omfattende kurs-for-kurs-format fra de nåværende medlemmene av National Association of Credential Evaluation. Tjenester (NACES).
  • Selvbiografisk uttalelse
    En fire-til-seks sider (maskinskrevet, dobbeltsidig) introspektiv selvbiografisk uttalelse som diskuterer dine verdier, emosjonelle og åndelige innsikter, ambisjoner og livserfaringer som har ført til din beslutning om å søke.
  • Måluttalelse
    En uttalelse på én side (skrevet, med to mellomrom) om dine pedagogiske og profesjonelle mål.
  • To anbefalingsbrev
    Anbefalere bør bruke standard forretningsformat og inkludere fullstendig kontaktinformasjon, e-post, telefonnummer og postadresse.
  • Eksempel på akademisk skriving
    Et skriveprøve på åtte til ti sider (skrevet, med to mellomrom) som demonstrerer din evne til å tenke kritisk og reflekterende og demonstrerer skriveregenskaper på høyere nivå. Et utvalg som bruker eksterne kilder må inneholde riktige sitater. Du kan sende inn kopier av tidligere arbeider, for eksempel en fersk akademisk artikkel, artikkel eller rapport som gjenspeiler faglige evner.

Internasjonale studenter

Merk: Internasjonale studenter og enkeltpersoner som har studert ved institusjoner utenfor USA og Canada har ytterligere krav.

Sist oppdatert nov. 2020

Om skolen

California Institute of Integral Studies (CIIS) is an innovative, forward-thinking university based in San Francisco, California.

California Institute of Integral Studies (CIIS) is an innovative, forward-thinking university based in San Francisco, California. Minimér
San Fransisco