Doktorgrad i utdanning fra Universidad de La Laguna reagerer på nåværende og fremtidige behov for forskning på utdanningsområdet, i en sosial kontekst som inkluderer forandring og innovasjon som en utfordring, mot bærekraft, teknologisk utvikling, oppmerksomhet mot mangfold, utdanning gjennom livet og trivsel. Fra et konsolidert europeisk sosialt rammeverk utvider det sin internasjonale projeksjon mot innlemmelse av andre scenarier, for eksempel afrikanske og amerikanske rom, gjennom samarbeidsprogrammer mellom universiteter som letter utvidelsen av tilbudet til studenter fra andre universiteter og mobilitet og utveksling av alle studenter. Alt dette gjenspeiles i utviklingen av to forskningslinjer, som samler et bredt spekter av situasjoner og problemer som er under utredning.

Presedens innen forskerutdanning det foreslåtte programmet og data om den potensielle etterspørselen etter programmet

Tilpasningen av den spanske universitetsutdanning i alle EHEA sykluser krever rekonvertere videreutdanning og doktorgrad; Det utdanningsvitenskapelige fakultet av ULL, i humør til å svare på disse endringene, begynte å tilpasse sine pedagogiske tilbud, fra begynnelsen av prosessen (2008), og har i dag en doktorgrad i kraft selv i prosessen transformasjons-som inkluderer bane som alle offisielle master som underviste i dag i det utdanningsvitenskapelige fakultet, 2 kjører (Master of Counselling intervensjon i formelle og ikke-formell og Master Teacher Training på ungdomstrinnet skole, utdanning og språk), en godkjent av ANECA og nye implementering, Master IKT og utdanning: dannelse og læring i digitale miljøer, og tre mer anses levedyktig og i ulike faser av godkjenningsprosessen (Master for Advanced Studies in Education, Master i Human Development and Sustainability Master i Innovasjon i utdanning og Primary Education). Mens det i fremtiden, noen master som bud fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet, vil også være en snarvei rute til doktorgradsstudiet presenteres.

I denne forbindelse, Kommisjonen for utarbeidelsen av denne mulighetsplan ansett at de spesielle egenskapene til doktorgradsstudier og ulike behov og metoder for forskning opplæring i ulike felt av kunnskap, råd dette høy grad av fleksibilitet og bredde i regulering av disse studiene.

En kort minne om presedens innen forskerutdanningen og produksjon av leger, noe som gjenspeiler den omfattende erfaring med ulike avdelinger og kunnskapsområder som utgjør denne Center, støtter heuristisk banen denne kraften og støtter dette forslaget. Dette er vist ved forskjellige programmer som tilbys siden starten doktorgradsstudier i Spania i format regulert videreutdanning. Tabell koordinert avdelings og tverretatlig programmer, som siden 1986 har undervist ved Avdeling for lærerutdanning ULL vist. I tillegg har fakultetet også deltatt i programmer av andre fakulteter og andre nasjonale og internasjonale universiteter.

Avdeling for lærerutdanning ULL i dagens PhD-programmet i pedagogikk, vert avdelingsprogrammer på plass for å utryddelse, og i det siste tiåret har forsvart 34 doktoravhandlinger i vår fakultetet. I de siste 5 årene har de lest 15 doktoravhandlinger, ikke inkludert i dette tallet mot andre samarbeid eller co-retning av teser med andre fakulteter ved universiteter nasjonalt og internasjonalt. Vi har for tiden 70 studenter på doktorgradsavhandling fasen og av dem er det 51 prosjekter som er registrert avhandling. I å overvåke utviklingen og fremdriften av våre doktorgradskandidater under utvikling av sin avhandling, er prognosen for lesing og forsvar av minst 8 doktoravhandlinger i 2013/14.

Med tanke på antall alumni av truede grader (166 grader mellom de to Pedagogikk og Psicopedagogía- og 417 av de fire spesialiteter av Master), beregning av studenter i ulike karakterer i inneværende år 2013-2014 ( 690 Lærer i Early Childhood Education, 924 i Master i barneskolen, Pedagogikk 899; 27 Tilpasning Degree Course hos barn, og 57 Tilpasning Kurs i grunn Karakter: 57) og nyutdannede (121 i 2011/2012) og innrullert (129 i 2012/2013) i de to titlene på Master undervist i dag på Avdeling for lærerutdanning av ULL, med tanke på økningen i studentmassen er interessert i å fortsette videreutdanning og doktorgradsstudier i dette feltet kunnskap vil være merkbar på kort sikt. I tillegg økte internasjonale samarbeidsrelasjoner som stjerner i dette senteret de siste årene, overflod av interesse i studier av master-og doktorgrader i dette fakultetet av studenter fra andre breddegrader. Etterspørsel, da, for å utvide utvalget av kvalifikasjonene til Master og å konsolidere et doktorgradsprogram i utdanning i samsvar med kravene i trening, forskning, innovasjon og sosial overføring av kunnskap, rettferdiggjør den foreslåtte gjennomførbarhet og pågående verifisering , som følge av en bevisst Faculty of presserende behov for å finne hensiktsmessige for slike krav til dagens og fremtidens responser.

Derfor anser vi det nødvendig å imøtekomme doktorgradsutdanning i pedagogikk nå foreslått å undersøke tradisjoner i ulike områder av kunnskap om utdanningsvitenskapelige fakultet av ULL, presentere et doktorgradsprogram som inneholder to hovedretningene innen , nemlig:

  • Linje 1: Forskning og innovasjon i utdanningen
    • pedagogisk tenkning: politikk, samfunn, utvikling og bærekraft;
    • Design, utvikling og evaluering metoder for undervisning og læring.
  • Linje 2: Undervisning og læring i bestemte områder av kunnskap

De forskningstemaer er avledet ikke bare fra de elementene som er involvert i hver av hovedlinjene, men fra ulike analysenivåer som stammer fra sammenhenger handlings: utdanningssystemet, skole, klasserom og lærere, samt ulike nivåer handling; videregående, universitet, ikke-formell eller samfunnet barnehage, grunnskole og utdanning gjennom hele livet.

Forholdet mellom forslaget med den nåværende situasjonen for IDI faglig vitenskapelig felt innen fagområdet.

De to linjer av forskning forslag er knyttet til European Strategy Europa 2020, som inkluderer blant sine fem generiske mål, to nært beslektede linjer av forskning som fremmer dette doktorgradsprogram, nemlig:

  1. Bedre utdanning og redusere skolefeilrater.
  2. Fremme sosial integrasjon gjennom reduksjon av fattigdom og sosial eksklusjon.

Den nylige State Plan for vitenskapelig og teknisk forskning og innovasjon 2013-16, godkjent av regjeringen 1. februar 2013 med fire mål, hvorav det ene er å fremme IDI handlinger til utfordringene i samfunnet, for å bidra til å løse nåværende og fremtidige behov i vårt samfunn, i tråd med utfordringene i den spanske strategi og gjenspeiles i den europeiske strategien Horizon 2020. Mange av disse utfordringene inkluderer sosial endring og transformasjon, som krever utdanningssystemene gjennomføre pedagogiske strategier som tar sikte på bevisstgjøring og anskaffe nye vaner og atferd til et nytt samfunn mot bærekraft, teknologisk utvikling og velferd. I utviklingen av hvordan å møte denne utfordringen, er den nasjonale planen legger til: forskning i samfunnsfag og humaniora, samt forskning som omfatter kjønnsperspektiv vil ha en tverrgående karakter, og som sådan vil bli innarbeidet i utvikling av forskning vitenskapelig-teknisk og innovasjon rettet mot å finne løsninger på utfordringene i samfunnet. Pedagogisk forskning blir dermed et sosialt behov for prioritert forskning og innovasjon: a) statsborgerskap kunnskapssamfunnet trenger annen pedagogisk omsorg og andre former for undervisning og læring; b) de pedagogiske utfordringene i dagens samfunn krever nye kontrast kunnskap for å møte de nye kravene til pedagogisk sammenheng. Teknologier for kommunikasjon og informasjon, interkulturell utdanning, likestilling og respekt for mangfoldet av alle slag, utdanning gjennom hele livet, er bare noen eksempler på disse nye utfordringene.

Derfor, National Plan ID i 2011-2015 blant sine fem prioriterte sektorer som utdanning, sosiokulturelle og økonomiske, som sier at oppnåelse av kvalifiserte menneskelige ressurser begynner med de laveste nivåene av utdanning, og derfor det krever bygge kapasitet for kontinuerlig læring blant sine borgere: Disse funksjonene ikke bare tillate anskaffe nøkkelkompetanse som sikrer sysselsetting, hjelper det å aktivere og utvikle aktivt medborgerskap, kritisk, i stand til å ta opp sosiale og interkulturell dialog, hvis kan føre til en endring i modellen for økonomisk utvikling, i tråd med den europeiske strategien kunngjort av utdanning og opplæring 2020 (eT 2020).

Til slutt, blant forskningsområdene på Kanariøyene, foreslått av Canary Agency for forskning, innovasjon og informasjonssamfunnet, er mekanismer definert til å sette mål og prioriteringer av forskningspolitikk og innovasjon i den autonome regionen medium sikt og spesifikke sektornivå er det pedagogiske og kulturelle utviklingen av Kanariøyene.

Andre mer spesifikke felt av utdanning initiativer som støtter utdanning forskning på Kanariøyene er de av Canary Foundation for å fremme utdanning av Kanariøyene regjeringen. Blant målene vi er:

a) Ledelsen av pedagogiske samarbeidsprogrammer med utviklingsland, spesielt afrikanske og latinamerikanske land, etter retningslinjer fra departementet for utdanning, kultur og idrett;

b) å utvikle relasjoner med andre institusjoner med lederfunksjoner studere hjelpemidler, forskning og samarbeid.

Canarias, blir et geografisk isolert område, presenterer pedagogiske scenarier med begrensninger som situasjoner med særskilte behov er avledet, og derfor bestemte opptatte av orden. Knappe privat utdanning, mobilitet vanskeligheter, sosial, industri og knappe naturmiljøet er noen av disse begrensningene, samt tett befolket og med høye prosenter av utenlandske befolkningen området, og besøkende av reiselivsnæringen som preger vårt område.

Denne kontekstuelle svakheten som kjennetegner oss og samtidig privilegium på grunn av sin strategiske situasjon, har avtalt forening av mål med andre lokale initiativer som for eksempel utdanningspakken på Kanariøyene, ledet av utdanningsdepartementet i Kanariøyene, og Campus of Excellence Tricontinental ved Universidad de La Laguna .

Dette forslaget har derfor som mål ikke bare å imøtekomme alle faktiske og potensielle forskningsveier, men å stimulere til fremgang, åpninger og spydspiss i produksjon av pedagogisk kunnskap er forekommende og sosial overføring det. Alt innebygd i en bredere master plan som løser en ny generell kartet utdannet grader, også utvide omfanget av tilbud master i henhold til de nye heuristikk pre-forslaget fase doktorgradsopplæringsbehov.

I en tid med konsolidering av akademiske fallende i Europa, skal vi åpne den romlige og konseptuelle utvalg som inkorporerer divergencias- mette i Latin-Amerika og Afrika; i samsvar med det som er sør for den nord Canarias, koble bridge og emosjonelle og intellektuelle krysset mellom kontinentene; spesiell oppmerksomhet på grunn av sin strategiske geografiske beliggenhet og historiske tilstedeværelse, og uttrykker den unike tradisjonen med å knytte regionen med afrikanske og latinamerikanske kontinent.

Universidad de La Laguna har alltid hatt særlig oppmerksomhet på denne tilstanden til broen av internasjonale relasjoner, slik at sammenhenger med ulike akademiske og kulturelle institusjoner i dette geografiske området har blitt viktige strategiske verdier innenfor vår internasjonaliseringspolitikk. I stor grad, som et resultat av denne karakteristiske egenskapen, har mange studier kommet fram innen mange områder av kunnskap, felles forskningsprosjekter, et bredt spekter av utvekslinger og mange samarbeidsavtaler. Universitetet, sosial og politisk kontekst på Kanariøyene kan ikke utelukkes fra tri-continentality-prosjektet der Universidad de La Laguna opprettholder sin status som et ekspertisemiljø.

Fagkomiteen har også referert til behovet for å fremme at tilbudet utdannet, fleksibel og mangfoldig i innhold, ytelsesegenskaper og modaliteter, for å ekspandere og mates derfra viktig internasjonal projeksjon. Spesielt skape og fornye våre tradisjonelle relasjoner og interesser også i ikke-EU-området (dvs. at andre priviligerte fremme handel med Latin-Amerika og Afrika, videreutdanning og felles forskning sted). Alt dette, uten å glemme hele nettverket av avtaler og kontrakter etablert innenfor det europeiske miljøet, og administrativt eget territorium. I denne forbindelse er det verdt å merke seg at Avdeling for lærerutdanning på ULL ikke har vært immun mot mobilitet av studenter og lærere gjennom programmer regulert for det, og heller ikke i begynnelsen av forskningsstrategier og felles publikasjon med europeiske kolleger en bred geografisk opprinnelse.

Integrering av doktorgradsprogrammet innen doktorgrads nettverk

Universidad de La Laguna er i ferd med å skape doktorgrad, hvorav dette programmet vil være en del. Opprettelsen ble godkjent i Styrelsesrådet 26. september 2013.

Studier heltid og deltid

Prognose for studenter er anslått at 2/3 (ca. 16 studenter) gjør full tid, og 1/3 (ca. 8 studenter) deltid.

kompetanser

grunnleggende

  • CB11 - systematisk forståelse av et fagområde og mestring av ferdigheter og forskningsmetoder knyttet til feltet.
  • CB12 - Evne til å tenke, design eller opprette, implementere og vedta en betydelig prosess for forskning og nyskaping.
  • CB13 - Evne til å bidra til å utvide grensene av kunnskap gjennom original forskning.
  • CB14 - Evne til å utføre kritisk analyse og evaluering og syntese av nye og komplekse ideer.
  • CB15 - Evne til å kommunisere med den faglige og vitenskapelige miljøet og samfunnet generelt om sine områder av ekspertise på de måter og språk som vanligvis brukes i internasjonale vitenskapelige samfunn.
  • CB16 - Evne til å fremme innen akademiske og profesjonelle sammenhenger, vitenskapelig, teknologisk, sosial, kunstnerisk eller kulturell avansement i et kunnskapsbasert samfunn.

Ferdigheter og personlige ferdigheter

  • CA01 - Navigere våre sammenhenger der det er lite konkret informasjon.
  • CA02 - Finn de sentrale spørsmål som må besvares for å løse et komplekst problem.
  • CA03 - Å designe, skape, utvikle og lansere nye og innovative prosjekter på sitt område av ekspertise.
  • CA04 - Arbeid i utstyr og selvstendig i en internasjonal eller tverrfaglig sammenheng.
  • CA05 - integrere kunnskap, håndtere kompleksitet og formulere dommer med begrenset informasjon.
  • CA06 - Kritikk og forsvar av intellektuelle løsninger.

andre ferdigheter

  • CG0 - kjøp av ytterligere ferdigheter er ikke forutsett

opplæringsaktiviteter

  • Deltakelse på seminarer eller workshops Pedagogisk forskningsinstitutt ..
  • Deltakelse i nasjonale eller internasjonale konferanser:
  • Utarbeidelse og publisering av vitenskapelige rapporter
  • mobilitet
  • Metodiske kurs og spesialisert trening bibliografisk

opptakskriterier

opptakskriterier

Kandidaten som ønsker å få adgang til doktorgradsutdanningen må be om tilgang og opptak i henhold til prosedyrene fastsatt av Universidad de La Laguna i Graduate Commission, med tillatelse til å opprette doktorgradsskolen ved Fellesskapet Autónoma, prosess som ble enige om å innlede Styrelsesrådet for ULL i sin økt holdt 26. september 2013.

Fagkomiteen vil være ansvarlig for å gjennomføre planen for opptak til søkere etter å ha kontrollert at de oppfyller de generelle tilgangskrav fastsatt ved kongelig resolusjon 99/2011, datert 28. januar og forskrifter offisielle lære av ULL som utvikler, som det gir i artikkel 15 som gir funksjonene i fagkomiteen for doktorgradsprogrammene.

Fagkomiteen skal bestå av 7 professorer, i henhold til hva som er fastsatt i artikkel 14 i forskrift om offisiell doktorgrad ved Universidad de La Laguna i seksjon 1 og 2:

  1. Fagkomiteen offisielle doktorgradsprogram skal bestå av maksimalt syv professorer og / eller forskere som er involvert i det, inkludert den faglige koordinator, som vil fungere som president av det samme. I studiekomiteen bør det bli integrert, minst ett medlem av hver linje av forskning som doktorgradsprogrammet, respektere den tidligere grensen. I tilfelle det er mer enn sju linjer av forskning, på slutten av hvert semester vil det være en fornyelse av fagkomiteen, bli med som medlemmer av det samme, lærere og / eller forskere linjer som ikke hadde hatt representanter i forrige periode. Der det er hensiktsmessig, vil det bli etablert et roterende system for oppnevning av medlemmer for hver linje av forskning, slik at hver linje ikke har den faglige komiteen representant i mer enn to perioder.
  2. Medlemmer av fagkomiteen som er professorer eller forskere må oppfylle de samme requisitosn satt for veileder i tilsvarende doktorgradsutdanningen.

Doktorgradsstudiet i Utdannings medlemmer vil være 7 som vist, og vil være:

Den faglige koordinator for ph.d.-programmet

3 representanter for forskning Linje 1: Forskning og innovasjon i utdanningen

3 representanter fra Forsknings Linje 2: Undervisning og læring i bestemte områder av kunnskap

Hvis antall oppføringer overskrider de stedene som tilbys ny tilgang, vil tildeling av plasser gjøres under artikkel 7 i kongelig resolusjon 99/2011 av 28. januar, i henhold til følgende kriterier for vurdering av kvalifikasjoner utvalg

  • avskrift av lavere grad eller tilsvarende sertifisering av kandidat (25%)
  • avskrift av en mastergrad knyttet til forskning av dette doktorgradsprogram: Forskning og innovasjon i utdanning og undervisning og læring i bestemte områder av kunnskap (35%).
  • yrkeserfaring relatert til utdanning (10%).
  • forskningserfaring (deltakelse på konferanser, publikasjoner, medlems forskningsprosjekter (10%).
  • Innhenting av tilskudd og stipend (10%).
  • akkreditert språkkunnskaper B2 eller høyere (helst på engelsk) (10%).

Program Hjelper studenter med funksjonshemminger ULL, i samsvar angitt i RD 99/2011, vil hjelpe i tilfelle av elever med særskilte behov som følge av nedsatt funksjonsevne til å vurdere og håndtere mulige behov for tilpasninger for pedagogisk integrering og sosiale mennesker deltok i doktorgradsutdanningen som trenger det.

På tidspunktet for opptak, fagkomiteen for doktorgradsprogrammet tildelt kandidaten en faglig veileder som er professor lege ULL med dokumentert forskningserfaring som hører til doktorgradsprogram som er tatt opp (artikkel 9 i forordning offisielle doktorgrads ULL).

Den faglige veileder er tildelt plikter og følgende dedikasjon:

  • Sikre konsistens mellom oppgavene til doktorgradsstudenten og direktøren og hans forskningsgruppe.
  • Sikre doktorgradsstudent interaksjon med fagkomiteen for doktorgradsutdanningen.
  • Sikre tilstrekkelige for opplæring av doktorgradsstudenter og forskningsaktiviteter med prinsippene i programmet og doktorgrads School.
  • Signere dokumenter engasjement og doktorgradsstudentaktiviteter.
  • Gjennomgå og signere forskningsplan av doktorgradsstudenten.
  • Forberede de nødvendige rapporter til overvåkningskomiteen.

Fagkomiteen for doktorgradsprogrammet kan stille, for alle tilfeller, er faglig veileder avhandlingen regissør, med mindre regissøren er ikke en professor ved ULL.

Du kan endre utnevnelsen av faglig veileder når som helst i løpet av gjennomføringen doktorgrad på den ene siden, en gang hørt doktorgradsstudent og forutsatt at begrunnede årsaker, og på den andre en veileder kan også frafalle ynderskap av avhandling, hvis begrunnede årsaker også enig. I dette tilfellet må den faglige komiteen av doktorgradsprogrammet foreslå en ny veileder doktorgradsstudenter.

Regimet til innvielsen av studenter til doktorgradsprogrammet, som fastsatt i artikkel 7.2 om regler for offisielle doktorgrads ULL, i gjennomføringen av artikkel 2.2 i reglene for fremgang og varighet i offisielle grader i ULL vil per definisjon full tid, og siden det er opptak til programmet før innsending av søknad om innskudd av doktorgradsavhandlingen trascurrirá maksimalt tre år. Gått denne perioden, kan fagkomiteen, på anmodning fra kandidaten, informert av hennes veileder, utvidelse av denne perioden for ett år, utvides i alle fall utrolig, en annen ekstra år.

I henhold til artikkel 7.3 i forskriften, vil innvielsen være deltids doktorgrad forespørsel uttrykkelig tillatelse av fagkomiteen for doktorgradsutdanningen. I dette tilfellet, vil fristen for innlevering innskudd av doktorgradsavhandlingen være maksimalt fem år, fornybar for to år forhåndsgodkjenning av fagkomiteen på anmodning fra kandidaten informert av sin avhandling. Denne utvidelsen vil bli utvidet i alle fall utrolig, en annen ekstra år.

Studenter som ønsker å studere et doktorgradsprogram under en deltidsstilling som skal gjelde når du sender søknad om opptak til det eller når innrømmet, når enig i dem noen av de forholdene som nevnes nedenfor og aktiver anerkjennelse som deltidsstudenter, slik det kreves i henhold til artikkel 7.3 i reglene for den offisielle doktorgrads ULL.

For å kvalifisere som en doktorgradsstudent i ensom deltidsstilling, må du sende inn en søknad på den måte og innen de frister som er fastsatt for det, begrunner manglende evne til å utføre disse studiene under en heltids grunner arbeidskraft aktivitet, særskilte behov, behovene til familiens omsorg, høy ytelse idrettsutøvere eller høyt nivå, så vel som de som er vurdert i reglene for permanens av ULL eller eventuelt i regelverket som utvikler.

Disse forespørslene vil bli løst før perioden etablert for innmelding i doktorgradsstudier ved fagkomiteen for den tilsvarende doktorgradsprogram. Mot denne avgjørelsen kan bli anket saken før rektor innen en måned etter varsling.

Hver doktorgradsprogram skal fastsette den maksimale prosentandelen av elever som kan utføre deltid doktorgrad. Denne informasjonen kan skaffes ved å kontakte faglig program guide og være etablert før starten av hvert studieår.

Uavhengig av det foregående, under utviklingen av PhD-programmet, kan be om endringer i modus for engasjement, forutsatt at følgende forhold:

  • Doktorgradsstudenter med deltid engasjement langs PhD-programmet glipp omstendighetene der de ble tatt opp, og anerkjent som sådan automatisk bli studenter på PhD-program på en full-time. Fra det øyeblikket, de har tre år før du sender inn søknaden om deponering av avhandlingen, forutsatt at de ikke har gått mer enn to år under forutsetning av deltidsstudent.
  • Doktorgradsstudenter som har startet doktorgradsstudier i henhold til en full-time titt på behovet for å søke om status som deltidsstudent og møte noen av kravene ovenfor, være tilgjengelig fra å gi denne statusen til presentasjon av innskudd anmodning fra doktorgradsavhandling av en maksimumstid som sammen med den allerede gått ikke overstiger 5 år.

I tilfelle av doktorgradsstudenter som har endret sitt engasjement regimet i løpet av gjennomføre sine studier (artikkel 7.4 av regelverket doktorgradsstudier ull), er en faktor på 5/3 satt til trinn omtanke full tid til deltid engasjement og 3/5 for endringer deltid til full, for det formål å beregne tid etablert i seksjoner ett og tre av denne artikkelen.

Også tiltrekke seg studenter fra andre land betaler spesiell oppmerksomhet til de fra europeiske og latinamerikanske land det vil bli oppmuntret.

Program undervist i:
  • Engelsk
  • Spansk

Se 16 flere kurs fra Universidad de La Laguna »

Dette kurset er Campusbasert
Startdato
sep. 2020
Duration
Kontakt skolen
Deltid
Heltid studier
Etter sted
Etter dato
Startdato
sep. 2020
Sluttdato
Søknadsfrist

sep. 2020