Doktorgrad i territorium og samfunn. Historisk utvikling av et Tricontinental Space (Afrika, Amerika og Europa) (DOCTESO), er resultatet av synergien til forskere som utvikler sitt arbeid innen geografi, historie, arkeologi, studier av religioner og vitenskap av fakultetene for geografi og historie ved Universitetet i Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) og Universidad de La Laguna (ULL).

Det er et tverrfaglig program med et tverrfaglig yrke sentrert på følgende forskningslinjer:

  1. Sosial organisering av rom. Prosesser for antropisering og territoriell planlegging.
  2. Frontier samfunn. Kolonisering, akkulturering og økonomisk innvirkning.
  3. Studier av religioner, tro og forestillinger.
  4. Bygg minne Muntlige og skriftlige kilder, arkeologi og historiografiske paradigmer.

begrunnelse tittel

I fakultetene for geografi og historie ved Universitetet i Las Palmas de Gran Canaria og Universidad de La Laguna har stor støtte blitt gitt til initiativet til å koordinere et interuniversitets doktorgradsprogram, tilpasset den nye lovgivningen. Med dette er det ment at, i tillegg til å videreføre den akademiske karrieren til bachelor- og mastergradsstudenter, kan forskning, innovasjon og talentfremmende aktiviteter utvikles, ikke bare i skjærgården, men i resten av Spania og Europa, spesielt oppmerksom på det territoriale rammeverket i Afrika og Latin-Amerika, med hvilke øyene har spesielle kulturelle og økonomiske bånd.

Dette programmet er også beriket med opplevelsen i de ulike doktorgradsprogrammene organisert av avdelingene mest direkte relatert til geografi og historie, noen av dem som allerede er interdepartmentale. På den annen side, i dette stadiet av innlemmelse i EHEA, har vi et presedens for nært interuniversitetssamarbeid i figuren av Interuniversity Master of Archaeology av ULL og ULPGC, som har tjent som testlaboratorium i alle typer læringshandlinger, av organisering av utveksling og veiledning av delte forskningsverk.

Dette PhD-programmet er et resultat av synergien til forskere som utvikler sitt arbeid innen geografi, historie, arkeologi, religionsstudiet og den naturlige, kulturelle og språklige arven. Mange av prosjektene de leder eller deltar i, er et eksempel på transversal analyse som er typisk for sammenhengen mellom humaniora og samfunnsvitenskap, slik at de foreslåtte forskningslinjene har kvaliteten på å kunne løse problemer og gi resultater fra en tverrfaglig perspektiv i universelle anvendelsesområder. Det er derfor Territory and Society Program. Historisk evolusjon av et Tricontinental Space (Afrika, Amerika og Europa), DOCTESO, er det ideelle rammeverket for å strukturere disse perspektiver og tiltrekke seg unge talenter, ikke bare fra de to universitetene som koordinerer det, men fra hele det geografiske området som omfatter dets karakter av tri-continentality.

kompetanser

Grunnleggende og grunnleggende kompetanse

  • CB11 - systematisk forståelse av et fagområde og mestring av ferdigheter og forskningsmetoder knyttet til feltet.
  • CB12 - Evne til å tenke, design eller opprette, implementere og vedta en betydelig prosess for forskning og nyskaping.
  • CB13 - Evne til å bidra til å utvide grensene av kunnskap gjennom original forskning.
  • CB14 - Evne til å utføre kritisk analyse og evaluering og syntese av nye og komplekse ideer.
  • CB15 - Evne til å kommunisere med den faglige og vitenskapelige miljøet og samfunnet generelt om sine områder av ekspertise på de måter og språk som vanligvis brukes i internasjonale vitenskapelige samfunn.
  • CB16 - Evne til å fremme innen akademiske og profesjonelle sammenhenger, vitenskapelig, teknologisk, sosial, kunstnerisk eller kulturell avansement i et kunnskapsbasert samfunn.

KAPASJONER OG PERSONLIGE SKILLIGHETER

  • CA01 - Navigere våre sammenhenger der det er lite konkret informasjon.
  • CA02 - Finn de sentrale spørsmål som må besvares for å løse et komplekst problem.
  • CA03 - Å designe, skape, utvikle og lansere nye og innovative prosjekter på sitt område av ekspertise.
  • CA04 - Arbeid i utstyr og selvstendig i en internasjonal eller tverrfaglig sammenheng.
  • CA05 - integrere kunnskap, håndtere kompleksitet og formulere dommer med begrenset informasjon.
  • CA06 - Kritikk og forsvar av intellektuelle løsninger.

opplæringsaktiviteter

  • Spredning av forskning
  • Muntlig kommunikasjon på det vitenskapelige feltet
  • Presentasjon av et teoretisk og / eller metodologisk aspekt hentet fra oppgaven i en offentlig sammenheng (Kongress, Seminar, Workshop) spesialisert på en eller flere av doktorgradslinjene
  • Forskning Seminarer

forskningsområder

  • Linje 1: Sosial organisering av rom. Prosesser for antropisering og territoriell planlegging. Denne linjen strukturerer sammenhengen mellom territoriet og befolkningene som okkuperer det fra ulike perspektiver. Prosjekter er utviklet som påvirker analysen av naturlige og antropiske landskap i forskjellige territoriale og kronologiske sammenhenger, fra forhistorie til nutid, fra gjenoppbygging av gamle landskap til rekkefølgen av bymiljøet og sosial bruk av offentlige rom. Flere av prosjektene som består av det har et særskilt kall for den diachrone analyse av koblingene etablert innenfor rammen av Atlanterhavsområdet, i tråd med kallingen av programmets tri-kontinentale karakter.
  • Linje 2: Frontier samfunn. Kolonisering, akkulturering og økonomisk innvirkning. Den spesielle situasjonen i skjærgården, i et geostrategisk rammeverk med stor relevans for forholdet mellom Europa, Afrika og Amerika, er et rammeverk for analyse for å forstå prosessene som kommer fra disse kontaktene over tid. De befolknings demografiske og genetiske endringer, utviklingen av de økonomiske syklusene og deres innvirkning på landskapet, politikken, ideologien og kulturen er grunnleggende aspekter som har blitt studert i ulike kronologiske og romlige rammer, og er veldig aktuelle.
  • Linje 3: Studier av religioner, tro og imaginaries.
  • Denne linjen er rettet mot forskning om religiøst mangfold og tro i fortiden og i dag, samt studiet av sosiale forestillinger. Analyseperspektivet er tverrfaglig og arbeidsområdet omfatter både de globale, lokale og transnasjonale skalaene i de tre kontinentale sammenhenger som karakteriserer doktorgraden.
  • Linje 4: Bygge minne Skriftlige kilder, arkeologi og historiografiske paradigmer. Denne linjen har en transversal effekt på utviklingen av de teoretiske og metodologiske grunnlagene som er nødvendige for en riktig utvikling av alle forskningsprosjekter. Utviklingen av det heuristiske apparatet som er knyttet til hvert arbeid, er forbedret for å oppmuntre til kritisk analyse og forbedre metodene for hver av de disipliner som er utviklet. Den søker også å markere arven som har egne kilder til informasjon, både skriftlig, materiale eller til og med immateriell.

opptakskriterier

Den kompetente organet for å gjennomføre opptaksprosessen er fagutvalget. Det er etablert at fagutvalget skal bestå av 9 medlemmer. Koordinator for doktorgradsprogrammet skal være fra ULPGC, en professor fra ULL vil påta seg koordinasjonsoppgaver med det andre universitetet. Kommisjonen skal etableres med minst én representant per forskningslinje, og det skal sikres at kommisjonen respekterer et representasjonsprinsipp som sikrer en balansert tilstedeværelse av personer fra de to universitetene som fremmer programmet. Det er fastslått at det alltid skal være minst tre medlemmer for hver av universitetene. Det kan også være opptil to personer med anerkjent prestisje innenfor omfanget av noen av forskningslinjene i programmet utenfor ULPGC og ULL.

Opptakskriteriene vil bli standardisert til de som er etablert i ULPGC PhD Program Regulations.

Fagutvalget for doktorgradsutdanningen vil vurdere og prioritere søknadene basert på følgende kriterier for å vurdere kandidatens fortrinn for deres endelige opptak til programmet:

  1. Tilgangskvalifikasjon (vektet 50%), verdsatt på følgende måte: dersom studenten har en tittel på den anbefalte profilen, 25 poeng; hvis den tilsvarer tilleggsprofilen 2, vil den ha 20 poeng; og det er inkludert i tilleggsprofilen 3 får du 15 poeng.
  2. Curriculum vitae (veid 50%)

a) Akademisk post (opptil 10 poeng): Gjennomsnittskarakter for studenten oppnådd i Grad og mastergrad eller tilsvarende grad som gir tilgang til doktorgraden
b) Andre grader (opptil 4 poeng)
c) Andre faglige og / eller faglige fordeler (opptil 11 poeng): 1. publikasjoner (opptil 5 poeng), 2. kunnskap om språk som er lik eller høyere enn nivå B2 (opptil 2 poeng) 3. Stipend, priser (opptil 2 poeng); 4 yrkeserfaring (opptil 2 poeng)

Inntektsrate:

Profil (Vekting 50%)

  • Egnethet for den faglige opplæringen til den anbefalte profilen til programmet: 25 poeng.

Curriculum vitae (vekting 50%)

a) Akademisk post (opptil 10 poeng): Gjennomsnittskarakter for studenten oppnådd i Grad og Mastergrad eller tilsvarende grad som gir tilgang til doktorgraden.

b) Andre grader opp til 4 poeng

c) Andre faglige og / eller faglige verdier: 1. publikasjoner (opptil 5 poeng), 2. kunnskap om språk lik eller høyere enn nivå B2 (opptil 2 poeng); 3. Stipend og utmerkelser (opptil 2 poeng) 4. Profesjonell erfaring (opptil 2 poeng) opp til 25 poeng

I tillegg må alle søkere bevise et B1-nivå på engelsk.

Studenter med spesielle utdanningsbehov stammer fra funksjonshemming

Hvis noen søker innikerer et funksjonshemning som krever spesielle forhold, må du angi det i din påmeldingsprogram og spesifisere nøyaktig de nøyaktige tilpasningstiltakene du trenger. I dette tilfellet må du på tidspunktet for registreringen oppgi et legitimasjonssertifikat med angivelse av type og grad av funksjonstap. Utvalgskriteriene for studenter med spesifikke pedagogiske behov avledet av uførhet vil være de samme som for resten av studentene. Akademisk komité vil i dette tilfelle vurdere behovet for mulige pensumtilpasninger.

Fulltid og deltidsopptak

Et årlig tilbud på 15 steder er planlagt, blant deltidsstudenter og deltidsstudenter. Av de 15 stedene som tilbys i hvert kurs, kan maksimalt 10 tildeles til studenter med deltidstiltak. Stedene som tilbys av ULL vil være 7, og ved ULPGC 8, hvorav minst 2 vil bli tildelt deltid i La Laguna og 3 i Las Palmas de Gran Canaria, inntil maksimalt 10 etablerte, justerende hvert tilfelle avhengig av utvelgelsesprosessen, som er ansvaret for fagutvalget i programmet.

Doktorgradsstudenten kan registrere på heltid eller deltid. For sistnevnte modalitet vil tilstanden til en deltids doktorgradskandidat gitt, etter hvert, av doktorgradsstudiet være et uunnværlig krav. Denne betingelsen må bli bedt om fra Fagkommisjonen, og fremskaffe dokumentasjonen. Arbeidsmessige, familiemessige eller personlige grunner vil bli tatt hensyn til status som deltidsstudent. Yrkesmessige grunner vil helst omfatte situasjoner med fast eller stabil karakter, midlertidige kontrakter som er forlenget over tid, eller andre situasjoner som vurderes av fagutvalget. Motiver av familie eller personlig natur vil blant annet omfatte avhengighet, omsorg for eldre eller funksjonshemmede barn og familie med barn i skolealder og situasjoner med kjønnsvold. Studerende med en funksjonshemming på over 33%, hvis de ber om det og rettferdiggjør faglig faglig dokumentasjon.

Endringen av registreringsmodalitet kan bli bedt om i de felles registreringsperioder, betinget av den gunstige rapporten fra fagutvalget.

Når den årlige skolepenger, kan det ikke gjøres endringer i regimet til engasjement i løpet av studieåret med mindre supervening alvorlige forhold som skal vurderes av fagkomiteen. Årsakene som kan hevdes i søknaden, blant andre, er: arbeidsaktivitet, særskilte behov, familie omsorgsbehov, høy ytelse idrettsutøvere og økonomiske situasjonen for husholdningen.

Program undervist i:
Spansk
Engelsk

Se 16 flere kurs fra Universidad de La Laguna »

Sist oppdatert June 19, 2018
Dette kurset er Campusbasert
Startdato
sep. 2019
Duration
Kontakt skolen
Deltid
Heltid studier
Deadline
Etter sted
Etter dato
Startdato
sep. 2019
Sluttdato
Søknadsfrist

sep. 2019