Doktorgrad i samfunnsvitenskap

Generelt

Les mer om dette programmet på skolens hjemmeside

Programbeskrivelse

Navn på studiet: Doktorgrad i samfunnsvitenskap
Nøkkel DGP: 241601
Normal periode for uteksaminering: 6 semestre
Studiepoeng: 225
Grad som gir: Doktor i samfunnsvitenskap
Campus hvor den tilbys: Hermosillo

Programbeskrivelse

Generelt mål

Å trene forskere som er i stand til å designe og lede prosjekter og forskningsgrupper som adresserer regionale og nasjonale sosiale problemer.

Spesifikke mål

  • Utvikle ferdigheter og kompetanser for utforming, evaluering og gjennomføring av sosiale forskningsprosjekter.
  • Generere i kandidatene kompetansen til trening av menneskelige ressurser (forskere og evaluatorer) på områdene samfunnsvitenskap.
  • Å trene personer som er i stand til å evaluere prosjekter og strategier basert på tverrfaglig sosial forskning, rettet mot å løse virkelige problemer i regionale og nasjonale miljøer.
  • Fremme tverrfaglig forskning i samfunnsvitenskap, etablere grunnlaget for effektiv, kontrollert og produktiv integrasjon av de ulike områdene av samfunnsvitenskap.
  • Formfag som er i stand til å jobbe, perfeksjonere og evaluere tverrfaglige forskningsprosjekter i samfunnsvitenskap for å tilfredsstille informasjonskrav.
  • Fremme tverrfaglig forskning i samfunnsvitenskapen, etablere grunnlag for integrasjon som kompleks kunnskap, knytte relaterte områder som de som dyrkes i divisjonsfeltet.

Hva vil dine ferdigheter være når du fullfører programmet?

Graduate Profile

kunnskap

  • Han vil mestre de teoretiske og metodologiske grunnleggingene og antagelsene til den multidisiplinære og tverrfaglige forskningsprosessen, og utpeke dem til retningslinjer for tiltak rettet mot løsning av sosialt relevante problemer.
  • Vil vite hvordan å utarbeide diagnoser som gjør det mulig å identifisere og gripe inn i situasjoner og problemer som krever adopsjon, analytiske strategier og tverrfaglige driftsformer.
  • Du kan designe og gjennomføre flere og tverrfaglige forskningsprosjekter som bruker sine teknikker, kommunikasjonsstrategier og løsninger på de ulike feltene som krever det.
  • Han vil ha konseptuelle verktøy som vil tillate ham å opprettholde gyldige og operative vitenskapelige argumenter i de forskjellige disiplinære områdene, slik at han kan fullføre sitt forskningsprosjekt identifisere og foreslå en forklarende teoretisk modell av en realitet og / eller sosial problematisk under en inter og / eller tverrfaglig.

ferdigheter

  • Utvikle forhandlingsferdigheter og ferdigheter for koordinering av tverrfaglig arbeid og forskningsgrupper.
  • Det vil være i stand til å ta produksjonen av informasjonen som er oppnådd i tverrfaglig forskning til de som søker det samme for å skape komplekse løsninger.
  • Du kan bruke kvalitative og / eller kvantitative forskningsmetoder for utvikling av forskningsprosjekter som foreslår forklarende modeller på det sosiale fenomenet som tas opp.
  • Han vil ha mulighet til å publisere bøker, essays eller artikler, gi forelesninger og undervise eller veileder om emner relatert til de ulike dimensjonene og dynamikken i integrasjonen av vitenskapelig kunnskap i samfunnsvitenskap.

På slutten av doktorgradsprogrammet forventes det å bidra til samfunnsforskere som er opplært i strategier for integrering av metodikker, teknikker og forskningsmodeller i samfunnsvitenskap, som kan foreslå originale, innovative og kritiske arbeider innen studier av de ulike linjene av integrert forskerutdanning Den vil delta på den ene siden, til diskusjonen og nyere bidrag fra samfunnsvitenskapen, og på den annen side til studiet av fenomenene som presenteres som grunnleggende for samfunnsutviklingen.

Utdannet av programmet vil ha omfattende kunnskap om sosiale teorier som forklarer sosiale arrangementer. Det vil også ha kunnskap for å utvikle tverrfaglig sosial forskning og nødvendig praksis for å foreslå spesifikke løsninger på spesifikke sosiale problemer. Den utdannede vil bruke sin kunnskap til fordel for sitt samfunn, bevare de mest solide prinsippene som garanterer betingelsene for fredelig gjengivelse av sosialt liv og påvirke alle de som er rundt ham i en ånd av permanent forbedring og respekt for liv og verdighet menneskelig. Integrert forskerutdanning i samfunnsvitenskap vil bidra til utvikling av vitenskapelig personell på høyeste nivå og vil fremme en streng analyse av nåværende fenomener ved å utdanne forskere slik at de, basert på studiet av de viktigste nasjonale og regionale problemene, kan gjennomføre kritiske analyser av toppmoderne innen disipliner og gi informerte, solide, originale og tverrfaglige teoretiske og metodologiske forslag.

Curriculum

Curriculum map

114658_MapaCurricular09.png

Liste over fag

  • Forskningsseminar I
  • Metodikk for samfunnsforskning
  • Klassisk sosial teori
  • Forskningsseminar II
  • Kvantitative metoder I
  • Moderne sosial teori
  • Forskningsseminarium III
  • Kvalitative metoder I
  • Valgfritt I
  • Forskningsseminarium IV
  • Kvantitative metoder II
  • Valgfritt II
  • Titrering Seminar I
  • Kvalitative metoder II
  • Valgfritt III
  • Titrering Seminar II
  • Valgfritt IV

Valgfrie fag

  • Globalisering og sosiale prosesser
  • Studier for kunnskapsforeningen
  • Utdanning for bærekraft
  • Kommunikasjon og folkehelse
  • Styring og institusjonell endring
  • Lovgivning og offentlig politikk
  • Politisk kultur
  • Global og moderne historie
  • Kulturhistorie
  • Kommunikasjonspraksis i Latin-Amerika
  • Migrasjon og sosial mobilitet
  • Vold, kriminalitet og sikkerhet
  • Mangfold og kjønn
  • Familiestudier
  • Pedagogiske paradigmer
  • Modeller i utdanning
  • Opplæringsstrategier
  • Offentlig politikk i utdanning

Linjer for generering og / eller anvendelse av kunnskap om programmet.

  • Emerging sosiale problemer i kultur og etno-utvikling. Denne linjen har som sentrale temaer den kulturelle konfrontasjonen, minnet og den menneskelige kommunikasjonen; aspekter som ifølge Hobsbawm (2008) er like viktig del av global kapitalisme som flyt av varer og kapital kan være i dag. I denne logikken behandles det nødvendige forskningsområdet, som har å gjøre med identitet, multikulturalisme og regional sosial praksis knyttet til kollektivt minne og forståelsesgrensene mellom sosiale grupper med motstridende interesser (Hernández, 2003). I det kompliserte transnasjonale nabolaget miljøet mellom Arizona og Sonora, med åpne kulturelle konfrontasjoner, multietnisk migrasjon og grupper av væpnede sivile på USA, er problemene som tas opp her, av avgjørende betydning. fra de ovennevnte står de for uttrykk for rasisme og fremfor alt dødsfall av uokumenterte personer i nesten et tiår (Human Borders, 2010). Mange av de regionale sosiale fenomenene, som for eksempel sesongbasert migrasjon beskrevet ovenfor, har en ikke forutsigbar nødkontekst, så denne linjen tar sikte på å reagere raskt i studiet av ikke-konjunkturelle og selvinstitutterende sosiale fenomener.
  • Sosial utvikling og pedagogiske prosesser. Konvergensområdet omfatter temaer som familie, sosial utestenging og studiet av marginalisering, da de betraktes som relevante og motstridende aspekter i den latinamerikanske konserten (Sánchez, 2008); Dette, uten å forsømme sine lokale manifestasjoner, som ifølge nasjonale spesialister krever tverrfaglig overvåkning av regioner (Núñez, 2010). Av særlig interesse for staten Sonora, på grunn av størrelsen som den representerer, er å løse problemet med befolkningens aldring og måtene familien må modifiseres for å håndtere dette problemet, siden det har blitt fastslått at innen 2030 den 17. prosent av sonorene vil være eldre voksne (Grijalva et al., 2007). Sammen med det ovennevnte vil undersøkelsen av former for tilgang til utdanning, bruk og utdanningsreformer tas opp med særlig oppmerksomhet. Det omhandler områder av muligheter som er oppdaget som kritiske i det nasjonale miljøet av internasjonale evalueringsorganer (CERI, 2004), og det er ment å etablere på samme måte et område for å påvirke forslag som oppstår fra vitenskapelig forskning for å forbedre regionale utdanningsprosesser -global i miljøer som er preget av den økende etterspørselen etter utdanning, ulikhet i konkurransen om tilgang og minoritetsskoleoppmøte (Martínez, 2002). Denne prioriterte karakteren av denne LGAC er synlig i de mange utfordringene som staten Sonora vil møte i umiddelbar fremtid.
  • Globalisering og bærekraft. LGAC av globalisering og bærekraft adresserer individets problemer i forhold til miljøet, byen og dets oppførsel. Ved å falle sammen med internasjonale forfattere (Jorgensen, 2003) og regionale spesialister (Wong-González, 2009), forstås det latinamerikanske saken her som et område av mulighet som kun kan forstås og løses dersom strukturnivåene blir studert som helhet; nemlig naturen, samfunnet og individet. Samtidig forskning tyder på at Sonora, med mer enn 16% av innvandrerbefolkningen, lider av virkningen av en akselerert vekst innen områder av global turismeaktivitet, som likevel gir økonomiske fordeler, betyr dette ikke en økologisk samvittighet eller oppkjøpet av konkurransefortrinn for gjennomsnittlig statsborger (Enríquez, 2008). Problemer som den kritiske mangelen på vann, veksten av byer, forurensning av jord og luft, nedbrytning av naturressurser og de økologiske, sosiale og økonomiske konsekvensene av klimaendringer, karakteriserer Sonoran-miljøet stadig mer. Forskning i denne LGAC tar opp disse problemene fra perspektivet av bærekraftig livsstil og utforming av miljøer (Corral, 2010). Offentlig politikk i sin tur problematiserer sikkerhet, lovgivning og offentlig tjeneste. Som det ble foreslått (Bañón, 2003), krever problemer som vold, styring og sysselsetting forskning som er i stand til å informere beslutningstakere om retningslinjer som skal følges for å møte sosialt sensitive og umiddelbare problemer. Vitenskapelig forskning og anvendelighet av dataene er avgjørende her, i en regional sammenheng preget av flyktig migrasjon, kjønnsforbrytelser og ujevn vekst i økonomien, noe som fører til utelukkelse (Denman, 2001).

Academic Core

navn

post

Dr. Víctor Corral Verdugo

vcorral@psicom.uson.mx

Dr. Martha Frías Armenta

martha.frias@unison.mx

Dr. Daniel González Lomelí

daniel.lomeli@unison.mx

Dr. Gustavo Lorenzana Durán

gustavo.lorenzana@unison.mx

Dr. Blanca Aurelia Valenzuela

blancav@sociales.uson.mx

Dr. Lucila Caballero Gutiérrez

lucila.caballero@unison.mx

Dr. Gustavo Adolfo León Duarte

gustavo.leon@unison.mx

Dr. Manuela Guillén Lúgigo

mguillen@sociales.uson.mx

Dr. Aarón Aurelio Grageda Bustamante

aaron.grageda@unison.mx

Dr. Blanca Silvia Fraijo Sing

blanca.fraijo@unison.com.mx

Dr. Emilia Castillo Ochoa

aaron.grageda@unison.mx

Dr. Jesús Ángel Enríquez Acosta

jesus.enriquez@unison.mx

Dr. César Octavio Tapia Fonllem

cesar.tapia@unison.mx

Dr. Rogelio Larios Velasco

rlarios@sociales.uson.mx

Dr. Juan Manuel Romero Gil

juanmanuel.romero@unison.mx

Dr. Dora Elvia Enríquez Licón

dora.enriquez@unison.mx

Dr. José Guadalupe Rodríguez Gutiérrez

jose.rodriguezgutierrez@unison.mx

Dr. María Auxiliadora Moreno Valenzuela

maria.moreno@unison.mx

Hvordan gå inn på denne postgraduate kurs?

Oppføringskrav

  • Hold en mastergrad i samfunnsvitenskap eller relatert. Fristen for å presentere den opprinnelige tittelen vil ikke overskride to måneder fra startdato for doktorgradskurs.
  • Å ha bestått med et gjennomsnitt på ikke mindre enn 80 fagene i masterplanens studieplan.
  • Å bevise en engelsk eksamen tilsvarende TOEFL med minimum 500 poeng.
  • Presentere og godkjenne opptaksprøven til doktorgradsutdanningen CENEVAL, EXANI-III, som dekker minimumsprosenten fastsatt av Akademisk komité for postkurs.
  • Gjennomføre og godkjenne et intervju med Academic Selection-Income Commission.
  • Presentere et generelt tverrfaglig forskningsforslag i en av linjene som utgjør doktorgradsprogrammet i samfunnsvitenskap.
  • Å ha forfatterskap eller medforfatterskap i minst to vitenskapelige publikasjoner i indekserte forskningsjournaler eller i kapitler i prestisjefylte redaktører.
  • Fyll søknaden om opptak til doktorgradsprogrammet i samfunnsvitenskap. Søknaden er tilgjengelig online på kandidatets nettside ( www.pics.uson.mx ). Søknaden må angi undersøkelseslinjen du ønsker å bli med (send det trykte programmet sammen med de andre dokumentene).

opptak Profile

Søkere må ha en mastergrad i noen disiplin i samfunnsvitenskap eller relatert. De må tilegne seg full tid med en profesjonell forpliktelse til å delta i aktiviteter som forskerutdanningen krever dem. Foretak vil gis til søkere som akkreditiverer erfaring i forskningsarbeid i et av fagområdene knyttet til doktorgraden. På samme måte vil det bli ansett som inntektsbehov at undersøkelsesutvalget reagerer på lokale, regionale eller nasjonale sosiale problemer uten at det medfører utelukkelse av prosjekter med internasjonal påvirkning, da den er basert på en systemisk og global visjon som gjenkjenner samspillet i en dobbel forstand som har det lokale og det globale. Selv om det er tre linjer med generering og / eller bruk av kunnskap for faglig faglig organisasjon, vil PICS-tilnærmingen til sosiale problemer være fleksibel, og en utvidelse av forskningslinjene eller forskningsområdene vil bli betraktet som et mulighetsområde. Tematiske akser definert hittil.

Hva trenger du for å få graden?

Kvalifikasjonskrav

For å oppnå en PhD-grad må du:

  • Godkjen de totale studiepoengene og oppfylle de øvrige kravene som er fastsatt i det tilsvarende kandidatprogrammet;
  • Bevis for å forstå et annet språk enn spansk, slik det ble etablert av Norges fagutvalg i henhold til studieprogrammet.
  • Pass eksamen i karakter i skriftlig fase og i muntlig fase før en jury som heter ex profeso.
  • For graden av lege, for å bestå en generell undersøkelse av kunnskap i tilfelle hvor kandidatprogrammet vurderer det.
  • Overholde de bestemmelser og krav som Skoleverket krever for utstedelse av graden.

Titreringsalternativer

For å bestå eksamen i grad i skriftlig og muntlig fase, i de vilkår som er angitt i artikkel 61 og 62 i forskrift for høyere studier ved Universidad de Sonora . Den skriftlige fasen av doktorgradsstudiet skal bestå av utarbeidelse av en individuell avhandling der en originalforskning vil bli vist som gjør at kunnskapsutviklingen på kunnskapsområdene eller fagområdene er koblet tverrfaglig og også være en informasjon som kvaliteten kan tjene å implementere, av fagfolk i sosial inngrep, komplekse løsninger. Presentere og forsvare den tilsvarende avhandlingen, før utpekt avhandlingskomité, basert på prosjektet utviklet med råd fra sin veileder og veilederne i komiteen.

Hvor mye koster det å studere dette kurset?

Kostnad for EXANI-III

Registreringsprisen for søkere til Universidad de Sonora er kunngjort årlig sammen med første innmeldingsmelding.

Registrerings- og studieavgift

Studentene, når de registrerer seg i noen av kandidatprogrammene, må dekke de tilsvarende honorarene i henhold til gjeldende minimumslønn i byen Hermosillo, som fastsatt i Quotas-forordningen.

Infrastrukturavgifter

45 DSMM (Denne kostnaden og halvårsbeløpet er i ferd med å bli godkjent av General Treasury ved Universidad de Sonora ).

Viktig: Programkoordinering kan gjelde for søkere som er godkjent for et nasjonalt CONACYT-stipend, så lenge de oppfyller kravene i dagens samtale. Antall stipendier som vil bli tildelt, vil være underlagt budsjetttilgjengeligheten til CONACYT. Prioritetsordren vil bli bestemt ut fra hierarkiet som følge av gjennomsnittspoengsummen for opptaksprosessen.

Større rapporter

Dr. José Guadalupe Rodríguez Gutiérrez
Programkoordinator
Blvd. Luis Donaldo Colosio y Reforma s / n, oberst Centro, CP 83000, Building 7F. Hermosillo, Sonora.
posgrado.sociales@unison.mx
Tlf: +52 (662) 454 8410
href = "http://www.pics.uson.mx/

Sist oppdatert May 2020

Keystone-stipend

Se hvilke muligheter du kan få med et stipend fra oss

Om skolen

La Universidad de Sonora es una institución pública autónoma que tiene como misión formar, en programas educativos de calidad y pertinencia, profesionales integrales y competentes a nivel nacional e i ... Les mer

La Universidad de Sonora es una institución pública autónoma que tiene como misión formar, en programas educativos de calidad y pertinencia, profesionales integrales y competentes a nivel nacional e internacional, articulando la docencia con la generación, aplicación y transferencia del conocimiento y la tecnología, así como con la vinculación con los sectores productivo y social, para contribuir al desarrollo sostenible de la sociedad. Minimér
Hermosillo