Doktorgrad i nanoteknologi

Generelt

Les mer om dette programmet på skolens hjemmeside

Programbeskrivelse

Navn på programmet: Doktorgrad i nanoteknologi
Nøkkel DGP: 520619
Normal periode for å oppnå eksamen: 8 semester
Studiepoeng: 218
Grad som gir: Doktor i nanoteknologi
Campus hvor den tilbys: Hermosillo

Programbeskrivelse

målsettinger

Læreplanen tilbyr sine kandidater en høy faglig utdannelse preget av fem sentrale dimensjoner:

  • Å utvikle en tverrfaglig kompetanse opplæring i det store feltet Nanoteknologi og Material Science og Engineering, som inkluderer de grunnleggende studiene av emnet, dens intime struktur, dets atomkonfigurasjon, fysiske, kjemiske, fysisk-kjemiske og biofysiske egenskaper.
  • Å generere et dypt kompetanse innen studentene til de ulike analytiske, eksperimentelle og beregningsmetodiske metodene, for behandling, syntese og karakterisering av de nanostrukturerte materialene.
  • Utvikle og berik opplæring av læringsferdigheter på høyere utdanning og høyere grad.
  • Koble opplæringen av sine kandidater til utviklingsbehovene i produktiv sektor; og
  • Å utvikle forskere av ekspertise og etikk, med et høyt nivå av originalitet, uavhengighet og vitenskapelig metodikk.

Hva vil dine ferdigheter være når du fullfører programmet?

Graduate Profile

Doktorgradskandidaten i nanoteknologi vil bli preget av beherskelse av følgende:

Kognitive Kompetencer

  • Behandling av teorier, metodikker og teknologier knyttet til nanoteknologi;
  • Metodisk kapasitet for vitenskapelig forskning, med vekt på utvikling av heuristiske ferdigheter;
  • Kunnskap om kontekst, struktur og teknologisk utvikling av produktiv sektor;
  • Verdsettelse av eksisterende kunnskap innen vitenskap og teknologi i nanostrukturerte materialer;
  • Generering av grunnleggende og anvendt forskning, original og uavhengig, som tillater berikelse av kunnskap om vitenskap og teknologi i nanostrukturerte materialer.

Instrumental ferdigheter

  • Effektiv styring av drift og styring av utstyr, materialer, instrumenter og laboratorier relatert til nanoteknologi;
  • Opprettelse av nye teknikker og prosedyrer for drift og styring av utstyr, materialer, instrumenter og laboratorier; og
  • Utvikling av lærerferdigheter for ledelse av høyere utdanning og forskerutdanning.

Verdsettelseskompetanse

  • Berikelse av den vitenskapelige kunnskapens valorale og holdningsdimensjoner
  • Utvikling av en økologisk samvittighet i sine oppgaver innen forskning og service til produktiv sektor;
  • Karakterisering av de etiske verdiene for vitenskapelig og profesjonelt arbeid. Lederskapskapasitet innen kunnskap og teknologi innen nanostrukturerte materialer og nanoteknologi, og
  • Evne til å delta i opplæring av forskere på høyt nivå innen nanoteknologi.

Curriculum

Curriculum map

114663_MapaCurricular14.png

Liste over fag

  • Undersøkende praksis
  • Utvalgte temaer for nanoteknologi
  • Undersøkende praksis II
  • Karakterisering av materialer
  • Eksperimentell utvikling I
  • Eksperimentell utvikling II
  • Avhandling I
  • Avhandling II

Valgfrie fag

  • Elektronmikroskopi
  • Elektronisk struktur av materialer
  • Avansert Keramikk
  • Termisk behandling av materialer
  • Mikrostrukturer og mekaniske egenskaper av materialer
  • polymerene
  • Behandling av polymerer
  • Karakterisering av katalysatorer
  • Syntese av katalysatorer
  • Fysisk kjemi
  • Grunnlag for organisk kjemi
  • Avansert organisk kjemi
  • Forberedelse og karakterisering av tynne filmer
  • Elektronspektroskopi
  • Electro-Optikk
  • fotonikk
  • Utvalgte emner for fysikk og kjemi
  • Krystallografi og diffraksjon
  • Magnetiske egenskaper av Mater.
  • Eksperimentelle teknikker av magnetisme
  • Ikke-destruktive tester
  • Kontinuerlig mekanikk
  • Utvalgte emner for fysisk metallurgi
  • Polymer Kjemi
  • Fysikk-kjemi av polymerer
  • Reologi og reometri
  • Tilsetning for polymerer
  • Molekylære modeller av strukturer og egenskaper av polymerer
  • Kjemisk modellering av atomer til væsker
  • Introduksjon til Computational Chemistry
  • Beregningsmessig simulering av molekylære og supramolekylære materialer
  • Introduksjon til nanoteknologi
  • Introduksjon til bionanoteknologi
  • Anvendelse av Computational Nanotechnology
  • Vitenskap og teknologi av nanokompositter
  • Molekylær nanoelektronikk
  • Computational Chemistry for Nanoteknologi
  • Supramolekylær kjemi
  • Produksjon av hydrogen til brenselceller
  • Fuel Cell Technologies
  • Teknikker for valg av hydrogenproduksjon og brenselceller
  • Luminescerende karakterisering av nanomaterialer
  • Analyse av biomolekyler
  • Molekylærbiologi

Linjer for generering og / eller anvendelse av kunnskap om programmet.

  • Bionanoteknologi og nanomedisin.
  • Produksjon og evaluering av enheter.
  • Nanostrukturer og funksjonaliserte nanokompositter.

Academic Core

Lærerutdanningen som integrerer Programmets grunnleggende faglige kjerne (NAB) består av 28 leger, hvorav 27 tilhører det nasjonale forskersystemet (SNI), for tiden for engasjementet til nanoteknologi (mastergrad og doktorgrad) De er klassifisert som heltids lærere og deltidslærere.

Følgende tabeller viser sammenbrudd av lærerstaben gruppert etter tidspunktet for dedikasjon til kandidatprogrammet, som angir nivået i SNI, samt generasjonslinjer og søknad om kunnskap (LGAC) som den utvikler: (1 ) Bionanoteknologi og nanomedisin ; (2) Produksjon og vurdering av enheter ; og (3) funksjonaliserte nanostrukturer og nanokompositter .

Full tid lærere

Lærerens navn

Nivå i SNI

LGAC s

Institusjonell post

Alvarado Rivera Josefina

1 (stol)

(2)

josefina.alvarado@unison.mx

Alvarez Ramos Mario Enrique

3

(2) og (3)

enrique.alvarez@fisica.uson.mx

Barboza Flores Marcelino

3

(1), (2) og (3)

mbarboza@cifus.uson.mx

Berman Mendoza Dainet

1

(2) og (3)

daiber@cifus.uson.mx

Castillo Santos Jesus

2

(2)

semiconductores@difus.uson.mx

Zayas Saucedo María Elena

1

(2)

mzayas@difus.uson.mx

Corella Madueño Adalberto

2

(2) og (3)

adalberto.corella@correo.fisica.uson.mx

García Gutiérrez Rafael

2

(2) og (3)

rgarcia@cifus.uson.mx

Hernandez Paredes Javier

1

(2) og (3)

javier.paredes@fisica.uson.mx

Íñiguez Palomares Ramón Alfonso

C

(1) og (3)

ramonalfonso.iniguez@gmail.com

Juárez Onofre Josué Elías

1

(1) og (3)

josue.juarez@fisica.uson.mx

Larios Rodríguez Eduardo Antonio

1

(1) og (3)

elarios@polimeros.uson.mx

Lucero Acuña Jesús Armando

C

(1) og (3)

jalucero@ciencias.uson.mx

Meléndrez Amavizca Rodrigo

3

(1), (2) og (3)

rodrigo@difus.uson.mx

Ortiz Rascón Eduardo

C (Stol)

(1)

eortize@gmail.com

Pedroza Montero Martín Rafael

2

(1) og (3)

mpedroza@cifus.uson.mx

Riera Aroche Raúl

2

(2) og (3)

rriera@cifus.uson.mx

Rodríguez Beas César

C

(1) og (3)

cesaragosto@ciencias.uson.mx

Rodríguez León Erika

C

(1) og (3)

erl990206@gmail.com

Rodríguez Mijangos Ricardo Antonio

2

(2)

mijangos@cifus.uson.mx

Roser Burgos Rodrigo Arturo

2

(2) og (3)

rodrigo.rosas@correo.fisica.uson.mx

Sánchez Zeferino Raúl

1

(2)

raul.sanchez@ciencias.uson.mx

Valdés Covarrubias Miguel Ángel

2

(1) og (3)

miguel.valdez@correo.fisica.uson.mx

Deltidslærere
Lærerens navn

Nivå i SNI

LGAC s

Institusjonell post

Carrillo Torres Roberto Carlos

C

(1) og (3)

roberto.carrillo@unison.mx

Castellanos Moreno Arnulfo (2) og (3)

arnulfo.castellanos@correo.fisica.uson.mx

Esquivel González Reynaldo

professorat

(1) og (3)

reynaldoegzz@gmail.com

Komplementære Akademisk Nukleus i Doktorgrad i Nanoteknologi (DEN)

Undervisningspersonalet som integrerer programmets komplementære faglige kjerne, er i overensstemmelse med 8 leger, hvorav 4 tilhører det nasjonale forskersystemet (SNI). Denne gruppen inkluderer lærere som har blitt tildelt til nasjonale eller utenlandske institusjoner, og som deltar deltid i programmet.

Følgende tabeller viser sammenbrudd av lærerstaben i det komplette akademiske senteret for kandidatprogrammet, som angir nivået i SNI, samt oppdraget og generasjonslinjer og søknad om kunnskap ( LGAC ) som den utvikler.

Lærere av eksterne institusjoner

Lærerens navn

Ascription Institution

Nivå i SNI

LGAC s

Ayón Ballesteros Arturo Alejo

Universitetet i Texas i San Antonio (USA)

2

(2) og (3)

Caldiño García Ulises Sinhue

UAM - Iztapalapa

(2)

Duarte Moller José Alberto

CIMAV AC

2

(2) og (3)

Gómez Pavón Luz del Carmen

BUAP

1

(2) og (3)

Guzmán Zamudio Roberto

University of Arizona (USA)

(1) og (3)

Haupt Karsten

Compiègne University of Technology (Frankrike)

(1) og (3)

Ramírez Bon Rafael

CINVESTAV-IPN Unit Querétaro

3

(1), (2) og (3)

Taboada Pablo

Universitetet i Santigao de Compostela (Spania)

(1) og (3)

Hvordan gå inn på denne postgraduate kurs?

Oppføringskrav

  • Søknadsskjema og presentasjonsbrev om årsakene til opptak til studiet innen nanoteknologi.
  • Mastergrads- eller eksamensbevis i et hvilket som helst område relatert til nanoteknologi, som Materialvitenskap, Fysikk, Biologi, Kjemi, Matematikk og / eller tilhørende Engineering (Kjemi, Biokjemi, Systemer, Materialer, Mekanikk, Elektroteknikk, Elektronikk, etc.) ) og master sertifikat av kvalifikasjoner.
  • Minimum gjennomsnitt på 8,0 eller tilsvarende.
  • Demonstrere tilstrekkeligheten til det engelske språket. TOEFL 500 poeng, eller tilsvarende tildelt av Utenriksdepartementet.
  • Present CENEVAL EXANI-III kunnskap og kompetanse eksamen og få en minimum score på 1000 poeng.
  • Present diagnostisk test.
  • Foreslått avhandling og Curriculum Vitae av regissøren.
  • Intervju med faglig forskningspersonell relatert til forslaget ditt som skal evalueres i utgangspunktet. For avsluttende aksept skal studenten også ha en positiv evaluering i intervjuet med Fagutvalget.
  • To farger barns bilder med hvit bakgrunn.
  • To brev med faglig anbefaling fra professorforskere som tilhører det nasjonale forskersystemet (SNI).
  • Fødselsattest (original).
  • Unik Kode for Befolkning Registrering (CURP) for Mexicans; og for utlendinger, tilsvarende studentinnvandringsskjema.
  • Voterens legitimasjon (begge sider) for meksikanere; pass for utlendinger (kopi).
  • Bevis for adresse (kopi).

opptak Profile

Ph.d.-programmet i nanoteknologi er rettet mot kandidater fra en mastergrad i et relatert område av nanoteknologi som materialvitenskap, fysikk, biologi, kjemi, matematikk og / eller tilknyttet teknologi (kjemi, industri, biokjemi, systemer, materialer, mekanikk , Elektrisk, Elektronikk, etc.).

Hva trenger du for å få graden?

Kvalifikasjonskrav

For å oppnå en PhD-grad må du:

  • Godkjen de totale studiepoengene og oppfylle de øvrige kravene som er fastsatt i det tilsvarende kandidatprogrammet;
  • Bevis for å forstå et annet språk enn spansk, slik det ble etablert av Norges fagutvalg i henhold til studieprogrammet.
  • Pass eksamen i karakter i skriftlig fase og i muntlig fase før en jury som heter ex profeso.
  • For graden av lege, for å bestå en generell undersøkelse av kunnskap i tilfelle hvor kandidatprogrammet vurderer det.
  • Overholde de bestemmelser og krav som Skoleverket krever for utstedelse av graden.

Titreringsalternativer

Utvikle og forsvare oppgaven din på et opprinnelig forskningsprosjekt før en jury som vil bli integrert i henhold til de interne retningslinjene for programmet.

Hvor mye koster det å studere dette kurset?

Kostnad for EXANI-III

Registreringsprisen for søkere til Universidad de Sonora er kunngjort årlig sammen med første innmeldingsmelding.

Registrerings- og studieavgift

Studentene, når de registrerer seg i noen av kandidatprogrammene, må dekke de tilsvarende honorarene i henhold til gjeldende minimumslønn i byen Hermosillo, som fastsatt i Quotas-forordningen.

Større rapporter

Dr. Mario Enrique Alvarez Ramos
Program koordinator
Bygning 3F (Ground Floor), Blvd. Luis Encinas J. og Rosales S / N, Col Centro, CP 83000. Hermosillo, Sonora.
coordinacion.posgrado@fisica.uson.mx
Tlf: 52 (662) 2592108
href = "http://www.nanotecnologia.uson.mx/

Sist oppdatert mars 2020

Keystone-stipend

Se hvilke muligheter du kan få med et stipend fra oss

Om skolen

La Universidad de Sonora es una institución pública autónoma que tiene como misión formar, en programas educativos de calidad y pertinencia, profesionales integrales y competentes a nivel nacional e i ... Les mer

La Universidad de Sonora es una institución pública autónoma que tiene como misión formar, en programas educativos de calidad y pertinencia, profesionales integrales y competentes a nivel nacional e internacional, articulando la docencia con la generación, aplicación y transferencia del conocimiento y la tecnología, así como con la vinculación con los sectores productivo y social, para contribuir al desarrollo sostenible de la sociedad. Minimér
Hermosillo