Read the Official Description

Dette forslaget foreslår et tverrfaglig doktorgrad med reiserute i spesifikke spesialiseringsområder som tillater dannelse av doktorgradsstudenter i ulike kunnskapsområder (blant annet grunnleggende matematikk, anvendt matematikk, statistikk, matematisk overføring, informasjonsteknologi). I disse øyeblikkene anbefaler den vitenskapelige produksjonen og formasjonskapasiteten til forskerne i de ulike gruppene innen vitenskapelig databehandling, matematiske, matematiske modeller og statistiske teknikker opprettelsen av et bestemt doktorgradsprogram med egen identitet som tillater konsolidering av forsknings- og overføringsaktiviteten i dette området.

begrunnelse tittel

Universitetet som ber om Ph.D.-programmet i matematikk og statistikk er Universitetet i Zaragoza (UZ).

Universitetet i Zaragoza ble opprettet med sikte på å tilby kvalitet universitetsutdanning. Han startet sin akademiske aktivitet i 1550-kurset og siden da har han fått følgende anerkjennelser:

  • Institutt nummer 223 i INSTITUTSRANKINGER I MATEMATISK av ISI Web of Knowledge.
  • Medlem av G9 (2000 doktorgradsstudenter, 230 avhandlinger / år)
  • Deltaker i mer enn 40 europeiske prosjekter (Erasmus, Leonardo da Vinci, etc.) siden 2004.
  • Han har inngått over 1700 avtaler med utenlandske universiteter, og mottar over 1200 Erasmus-studenter.
  • Syvende av de 11 universitetene i Spania er inkludert i rangeringen av Shanghai.

UZ har de rektoratene for vitenskapelig politikk og teknologioverføring og innovasjon, som har hovedfunksjonen til å fremme og koordinere forskning, innovasjon og kunnskapsoverføring av universitetet, med garanti for effektiv styring og mekanismer for formidling hensiktsmessig. Klar på viktigheten av innlemmelse av doktorgradsstudenter til utvikling og konsolidering av forskergrupper, etablerer universitetets hovedplan et sett med tiltak for å sikre kvaliteten på opplæringsprogrammene til det nye forskerpersonalet.

Frem til 2011 gjennomførte de ulike deltakende universitetene denne forskerutdanningen i ulike doktorgradsprogrammer:

ULL: Doktorgradsprogram i matematikk, interdepartmental doktorgradsprogram der Institutt for økonomisk analyse av ULL-fakultetet for økonomiske og næringslivsvitenskap og de tre instituttene ved ULL-fakultetet deltar: Matematisk analyse, grunnleggende matematikk og statistikk, driftforskning og databehandling. Han har deltatt i det siste kallet for å nevne ekspertise, oppnå en gunstig rapport, men å bli utelatt i slutten av nevnte, grunnleggende for ikke å ha et stort antall doktorgradsstudenter som rettferdiggjør en slik omtale. Organiseringen av det interuniversitetsprogrammet som foreslås, vil bidra til å forbedre dette aspektet.

UO: Doktorgradsprogram i matematikk og statistikk, interdepartmental doktorgrad der Institutt for matematikk og Institutt for statistikk, operasjonsforskning og matematikkdidaktikk deltar.

UPV / EHU: Doktorgradsprogram i matematikk, interdepartementalt doktorgradsprogram der matematikkavdelingen og

av anvendt matematikk, statistikk og operativ forskning.

UPNA: For tiden er det to aktive PhD-programmer der doktorgradsoppgaven kan gjennomføres:

  • Doktorgradsprogram i matematiske metoder og applikasjoner, interdepartmental doktorgradsprogram der instituttene for matematikk, statistikk og operasjonsforskning og matematikk og datateknikk deltar. Dette doktorgradsprogrammet erstattet det tidligere doktorgradsprogrammet i statistikk, matematikk og informasjonsteknologi.
  • Doktorgradsprogram i vitenskap, et tverrfaglig doktorgradsprogram der alle forskningslinjer som inngår i doktorgradsprogrammet i vitenskap er inkludert.

UZ: Doktorgradsprogram i matematikk og dets applikasjoner (interdepartmental doktorgradsprogram som inkluderer alle avdelinger av matematikk ved Universitetet i Zaragoza). Har tidligere nevnt kvalitet (Kvalitetsnevnelse ref.MCD-2005-00287). Han har deltatt i det siste kallet for å nevne fortreffelighet, og oppnådd en gunstig rapport, men forblir utenfor meldingen om fortreffelighet, hovedsakelig på grunn av mangelen på opprettelse av en plan mellom ulike universiteter, et aspekt som vil forbedre seg betydelig med dette prosjektet.

interuniversitetsprogram.

Universitetene i Oviedo, País Vasco, Pública de Navarra og Zaragoza, sammen med Universitetet i Rioja, har undervist i to mastergrader de siste årene:

  • Mastergrad i Introduksjon til matematisk forskning
  • Master i matematisk modellering, statistikk og databehandling.

Målet med Master i Initiering til matematisk forskning er å tilby studentene en opplæring rettet mot matematisk forskning, som gir dem de nødvendige verktøy for å starte en faglig og grunnleggende forskningslinje.

Master i matematisk modellering, statistikk og databehandling har en mer transversal karakter. Emnet rettet inn i det fokuserer på matematisk modellering av interesseproblemer innen andre områder av vitenskap og teknologi. Det er derfor en mester orientert overføring av teknologi (i dette tilfellet matematisk teknologi) til bedrifter og teknologisentre.

For det neste kurset har avtalt å forvandle disse to grader til en enkelt mester, som involverte de samme universitetene som gjør i denne interuniversitets doktorgrad, for å møte behovene til de studentene som søker en akademisk orientering, både for å fullføre sin matematiske forberedelse , for å få tilgang til doktorgradsprogrammet, samtidig som vi opprettholder tilstrekkelig opplæring når det gjelder transversalitet og orientering mot teknologioverføring.

Erfaringene som er oppnådd med organisasjonen av disse Interuniversity Masters og den synergien som er utviklet i denne fellesaktiviteten, har motivert foreningen av innsats som har ført til anmodningen fra et interuniversitets doktorgradsprogram.

Dette forslaget foreslår et tverrfaglig doktorgrad med reiserute i spesifikke spesialiseringsområder som tillater dannelse av doktorgradsstudenter i ulike kunnskapsområder (blant annet grunnleggende matematikk, anvendt matematikk, statistikk, matematisk overføring, informasjonsteknologi). I disse øyeblikkene anbefaler den vitenskapelige produksjonen og formasjonskapasiteten til forskerne i de ulike gruppene innen vitenskapelig databehandling, matematiske, matematiske modeller og statistiske teknikker opprettelsen av et bestemt doktorgradsprogram med egen identitet som tillater konsolidering av forsknings- og overføringsaktiviteten i dette området.

Studier ansvarlig for doktorgradsprogrammet: Matematikkstudier

Det skal bemerkes at doktorgradsforskningene er plassert i forskningscentret koordinert av Universitetet i Zaragoza, IUMA, i tillegg til de ulike universitetene som utgjør prosjektet. I alle fall er linjene og forskningsgruppene knyttet til programmet alltid formulert rundt matematikkstudier. Alle de matematiske forskningsgruppene som er involvert i programmet har finansiert forskningsprosjekter, både nasjonalt og internasjonalt, anerkjennelse av kvalitetsbyråer

av universitetssystemet, akkreditert professorer og med anerkjente forskningsavdelinger, og en omfattende liste over publikasjoner i prestisjetunge vitenskapelige tidsskrifter og kongresser som støtter deres forskningskarriere.

De forskjellige forskningsmiljøene som nevnes, har blant annet stipendprogrammer, besøkeprofessorer, bosatt professorer, postdoktorale og gjesteprofessorer som oppmuntrer til samarbeid med grupper og forskere fra andre universiteter og gir merverdi til doktorgradsstudier.

Undervisningen i opplæringsaktiviteter for heltids doktorgradsstudenter vil finne sted i deltakende universiteter og høyere utdanningsinstitusjoner eller forskningsinstitusjoner som samarbeider med programmet. Resten av opplæringsaktivitetene rettet mot gruppen av ph.d.-stipendiater, samt forskningsaktiviteten som de gjennomfører, vil vanligvis bli gjennomført i de respektive universitetsrom.

I universitetsbygningene finner stedene i doktorgradseminaret og metodologiske workshops rettet mot heltids doktorgradsstudenter, men også åpent for deltidsstudenter. Seminarene i forskningsgruppene, møtene med avdelingsdirektøren, de årlige oppfølgingsevalueringene etc. vil også bli gjennomført. I tillegg vil denne gruppen av doktorgradsstudenter vanligvis utføre sin forskningsaktivitet i disse bygningene, uansett de midlertidige oppholdene som i utviklingen av denne aktiviteten utfører i andre høyere utdanningsinstitusjoner eller forskningsinstitusjoner og de turene de utfører for utføre sitt forskningsarbeid eller i

diffusjonen av dem.

Opplæringsperiodens formative aktivitet vil bli utviklet på de forskjellige campusene, med forskjellige språk, ved hjelp av engelskspråket i formidling av ulike innhold og fag. Engelsk kan også brukes i utarbeidelse av forskningsplaner, i skriving og forsvar av doktorgradsoppgaver, og ved levering av noen opplæringsaktiviteter (metodiske kurs, tematiske forskningsseminarer og kompletterende opplæringsaktiviteter rettet mot forskning) . Vi må understreke at dette programmet tar sikte på å fremme realisering av doktorgradsoppgaver som inngår i Internasjonal doktorgrad, for hvilket forsvarsprosessen og del av avhandlingen må gjøres på et annet språk, i tillegg til å gjøre flere opphold i ulike internasjonale forskningssentre.

Orientering og evolusjon av programmet

Doktorgradsprogrammet i matematikk og statistikk vil samle ulike kunnskapsområder med følgende mål:

  • Gi avansert opplæring i forskning i de forskjellige grene av matematikk.
  • Forenkle realiseringen av originale forskningsinitiativer, som bidrar til den akkumulerte kunnskapen om de ulike fagene.
  • Fremme tverrfaglighet i forskning, legge til rette for sammenhengen mellom doktorgradsstudenter som undersøker i ulike felt av matematikk eller andre faggrener.

De deltakende universitetene opprettholder kontinuerlig interesse for å oppnå høye kvalitetsnivåer for doktorgradene, som de har gjennomført suksessive reformer i henhold til organisasjonen av den offisielle universitetsutdanningen til enhver tid (kongelige dekret 1393/2007, av 29. oktober og 99/2011 av 28. januar), som alltid fokuserer på følgende områder: utvelgelse og opptak av doktorgradsstudenter, utforming av doktorgradsstudentens opplærings- og forskningsplan og evaluering av arbeidet de fører til Dette gjelder for doktorgradsprogrammet i matematikk og statistikk som vi presenterer. Opplevelsen akkumulert av universitetets samfunn involvert i studiene (doktorgradsstudenter, disputedirektører, professorer, forskergrupper, doktoravdelinger, koordinatorer av hvert universitets program, forskningsdirektør osv.) Er resultatet av evalueringene utført gjennomført innen hvert deltakende universitet. Denne erfaringen er brukt til utformingen av dette programmet, som har som mål å forbedre opptaksprosessen til doktorgradsstudenter til programmet, forbedre deres metodiske opplæring og definere prosedyrer og figurer for retning og evaluering av doktorgradsoppgaver. sammenlignbare, i design og drift, til internasjonale standarder.

kompetanser

Grunnleggende og personlige kompetanser

Doktorgradsstudier garanterer som minimum følgende kompetanser

grunnleggende:

  • CB11 Systematisk forståelse av et fagområde og beherskelse av forskningsferdigheter og metoder knyttet til dette feltet.
  • CB12 Evne til å tenke, designe eller opprette, implementere og vedta en betydelig prosess for forskning eller opprettelse.
  • CB13 Evne til å bidra til utvidelse av kunnskapsgrenser gjennom opprinnelig forskning.
  • CB14 Evne til å utføre en kritisk analyse og evaluering og syntese av nye og komplekse ideer.
  • CB15 Evne til å kommunisere med det akademiske og vitenskapelige samfunn og med samfunnet generelt om sine fagområder i modene og språkene som ofte brukes i deres internasjonale vitenskapelige samfunn.
  • CB16 Kapasitet til å fremme faglig, teknologisk, sosial, kunstnerisk eller kulturell utvikling innen faglig og faglig sammenheng innenfor et kunnskapsbasert samfunn.
  • CA01 Utvikle i sammenhenger der det er lite spesifikk informasjon.
  • CA02 Finn de viktigste spørsmålene som må besvares for å løse et komplekst problem.
  • CA03 Design, skape, utvikle og gjennomføre innovative og innovative prosjekter innen sitt fagområde.
  • CA04 Arbeid både som et lag og uavhengig i en internasjonal eller tverrfaglig sammenheng.
  • CA05 Integrere kunnskap, ansiktskompleksitet og formulere vurderinger med begrenset informasjon.
  • CA06 Den intellektuelle kritikken og forsvaret av løsninger.

andre ferdigheter

Ifølge RD1027 / 2011 av 15. juli, som etablerer den spanske kvalifikasjonsrammen for høyere utdanning (MECES).

  • CMECES1) Har oppnådd avansert kunnskap ved kunnskapsgrensen og demonstrert, i sammenheng med internasjonalt anerkjent vitenskapelig forskning, en dyp, detaljert og velbegrunnet forståelse av de teoretiske og praktiske aspektene og vitenskapelig metodikk i ett eller flere forskningsområder.
  • CMECES2) Har gjort et originalt og vesentlig bidrag til vitenskapelig forskning innen sitt kunnskapsområde, og at dette bidraget har blitt anerkjent som sådan av det internasjonale vitenskapelige samfunn.
  • CMECES3) Har vist at de er i stand til å designe et forskningsprosjekt som skal gjennomføre en kritisk analyse og en evaluering av upresise situasjoner der de skal bruke sine bidrag og deres kunnskap og arbeidsmetodikk for å lage en syntese av nye og komplekse ideer som
  • produsere en dypere kunnskap om forskningskonteksten du arbeider med.
  • CMECES4) har utviklet tilstrekkelig selvstendighet til å initiere, styre og lede innovative forskerteam og prosjekter og nasjonale eller internasjonale vitenskapelige samarbeid innenfor deres tematiske omfang i sammenhenger
  • tverrfaglig og, når det er hensiktsmessig, med en høy komponent av kunnskapsoverføring.
  • CMECES5) Har vist at de er i stand til å utvikle sin forskningsaktivitet
  • med samfunnsansvar og vitenskapelig integritet.
  • CMECES6) For å ha rettferdiggjort at de er i stand til å delta i vitenskapelige diskusjoner som foregår internasjonalt innen sitt kunnskapsområde og å offentliggjøre resultatene av deres forskningsaktivitet til alle typer offentlige.
  • CMECES7) Etter å ha demonstrert innenfor sin spesifikke vitenskapelige kontekst at de er i stand til å gjøre fremskritt innen kulturelle, sosiale eller teknologiske aspekter, samt fremme innovasjon på alle områder i et kunnskapsbasert samfunn.

opplæringsaktiviteter

  • ynderskap
  • mobilitet
  • Forskning Seminarer
  • seminarer
  • workshops
  • Ferdigheter for formidling og kommunikasjon av forskning
  • Ferdigheter for profesjonell innføring av kvalitet
  • Orientering for ansettelse
  • Akademisk engelsk
  • Vitenskapelig engasjement og faglig ansvar for forskeren
  • Informasjonsferdigheter for doktorgradsstudenter

forskningsområder

  • Linje 1: Algebra
  • Linje 2: Algebraiske metoder i koding, kryptografi og grafteori. Matematikkundervisning
  • Linje 3: Geometri og Topologi
  • Linje 4: Matematisk analyse
  • Linje 5: Delvis Derivative Equations
  • Linje 6: Numerisk analyse
  • Linje 7: Dynamiske systemer
  • Linje 8: Teori for kontroll og applikasjoner
  • Linje 9: Statistikk og operativ forskning
  • Linje 10: Vitenskapelig databehandling

opptakskriterier

Opptak til doktorgradsprogrammet i matematikk og statistikk

For å ta doktorgradsskoler er det avgjørende at den faglige komiteen i programmet innrømmer doktorgradsstudenten.

For å oppnå slik opptak, må studenten kreve det ved å ta opp programmets faglige oppgave innen den fastsatte perioden årlig i den akademiske kalenderen og i henhold til den fastsatte prosedyren.

I lys av dokumentasjonen som sendes inn, vil fagets fagutvalg avgjøre om nødvendig for å møte ytterligere krav, herunder godkjenning av spesifikke tester.

I tillegg til de nevnte tilgangskriteriene er vilkår for opptak til doktorgradsprogrammet i matematikk og statistikk etablert.

Studentene må ha en klar interesse for å forfølge doktorgrad i et felt av

kunnskap knyttet til dette programmet og dets linjer og forskningsgrupper. Programmets fagkomité vil studere hver enkelt søknad individuelt, slik at det i unntakstilfeller tillates opptak av ph.d.-studenter med andre profiler når det anses berettiget. Opptak av kandidater som ønsker å få tilgang til doktorgradsprogrammet, vil være basert utelukkende

vitenskapelig og akademisk

I tillegg til tilgangskravene som fremtidige doktorgradsstudenter må møte,

for opptak til doktorgradsprogrammet vil kandidatens faglige bane tas i betraktning først og fremst, tilpasning av deres opplæring, erfaring og forskningsinteresser til kunnskapsområdene eller emnene knyttet til doktorgradsprogrammet .

Opplevelsen og tidligere vitenskapelig produksjon av fremtidige doktorgradsstudenter, hvis noen, vil bli verdsatt, samt deres motivasjon i utviklingen av arbeidsdynamikk som fører til en effektiv realisering av doktorgradsoppgaver.

Kandidatene til å delta i programmet vil presentere sin tidligere faglige erfaring og deres forskningsinteresser ved å presentere følgende dokumentasjon for vurdering av fagets fagutvalg:

(a) Brevbrev som i ikke mer enn 1000 ord, som inkluderer:

  • de spesifikke motivasjonene som driver kandidaturen;
  • en beskrivelse av forskningsinteresser.

(b) Curriculum vitae der følgende informasjon er registrert:

  • Den komplette fysiske adressen, et telefonnummer og studentenes elektroniske adresse
  • programmene og master- eller postkursfagene fulgte og overgikk av studenten og relaterte til forskningsinteresser uttrykt i brevbrevet;
  • Studentens tidligere vitenskapelige produksjon, hvis aktuelt.

(c) akademisk og postgraduate akademisk rekord (på spansk eller engelsk).

(d) Fullt navn, institusjonelt tilhørighet, postadresse og elektronisk adresse til referansepersoner.

(e) ID eller pass.

(f) Hvis kandidaten oppretter andre verdier (se systemet for evaluering av kandidatene), må han gi den tilhørende støttedokumentasjonen.

I tilfelle tvil om kandidatens egnethet, kan det gjennomføres et personlig intervju med en professor eller forsker som er medlem av fagutvalget i programmet.

Evaluering av kandidaturene

Kandidatene vil bli vurdert på maksimalt 100 poeng, som vil bli tildelt på følgende måte:

  • Maksimalt 40 poeng for akademisk rekord av grad (eller tilsvarende). Hvis det vektede gjennomsnittet av filen (ved hjelp av antall studiepoeng i hvert fag som vekt av hver karakter) beregnes med vanlig skala fra 0 til 4 (0 for spenning, 1 for bestått, 2 for bemerkelsesverdig, 3 for utestående og 4 for ære registrering), vil poengene bli tildelt som følger:
    - 0 poeng hvis gjennomsnittsklassen er mindre enn 1,
    - 20 poeng hvis 1
  • Maksimalt 20 poeng for mastergradsstudien (eller tilsvarende). Hvis det vektede gjennomsnittet av filen (ved hjelp av antall studiepoeng i hvert fag som vekt av hver karakter) beregnes med vanlig skala fra 0 til 4 (0 for spenning, 1 for bestått, 2 for bemerkelsesverdig, 3 for utestående og 4 for ære registrering), vil poengene bli tildelt som følger:
    - 0 poeng hvis gjennomsnittsklassen er mindre enn 1,
    - 10 poeng hvis 1
  • Maksimalt 10 poeng for den tidligere vitenskapelige produksjonen av kandidaten, med følgende vekt:
    - 10 poeng dersom kandidaten akkrediterer et arbeid publisert eller akseptert i en journal som er indeksert i JCR (eller en annen referanseindeks som den akademiske kommisjonen anser for gyldig)
    - 8 poeng for et arbeid publisert eller akseptert i en journal som ikke er indeksert i JCR (eller en annen referanseindeks som Akademisk komité anser for gyldig) så lenge publikasjonsprosessen i journalen inneholder peer review,
    - 6 poeng for et arbeid publisert eller akseptert i et internasjonalt kongress med peer review,
    - 4 poeng for et arbeid publisert eller akseptert i et nasjonalt kongress med peer review,
    - 2 poeng for sluttmesterens arbeid i forskningsmodus.
  • Maksimalt 10 poeng for å akkreditere (eller demonstrere i et intervju) et engelsk nivå.
  • Maksimalt 10 poeng for omslaget.
  • Maksimalt 10 poeng for andre verdier oppgitt av kandidaten, for eksempel akkreditering av priser, patenter, stipend, forskning forblir i referansesentre eller tidligere yrkeserfaring i ID I.

Minste poengsum for å få tilgang til programmet vil være 50 poeng, beregnet med de ovennevnte kriteriene. Kandidater som oppnår mindre enn 50 poeng vil ikke bli akseptert.

Opptak av kandidater

Fordelingen av plasseringer vil bli gjort med hensyn til de tilgjengelige stedene for hver tilbudslinje som tilbys og kandidatens profiler. Hvert studieår vil bli offentliggjort antall steder som tilbys i doktorgradsprogrammet, i tillegg til kriteriene som vurderes ved valg av fremtidige doktorgradsstudenter.

Opptaket vil bli løst av fagets fagutvalg. Programmets fagutvalg bestemmer doktorgradsstudentets opptak i henhold til de tidligere fastsatte kriteriene og prosedyrene, opptak som kan være betinget av forbedring av tilsvarende opplæringskomplement, spesifisert i avsnitt 3.4 i søknaden.

Kommisjonen vil være ansvarlig for å sikre overholdelse av adgangs- og opptakskravene, og gjennom gjennomgang av dokumentasjonen som er fremlagt av kandidatene og gjennomføre personlige intervjuer, vurderer søknadenes tilstrekkelighet til profilen for oppføring i programmet .

Hovedgrader av tilgang:

Dette PhD-programmet er utformet for å ønske studenter velkommen med evne til abstrakt resonnement, interesse i å løse problemer og matematikk. Det er viktig å ha en solid matematisk bakgrunn og et B1-nivå på engelsk, som vil bli akkreditert med et diplom eller gjennom et intervju med programmets fagutvalg. I denne forstand er den anbefalte tilgangsprofilen den for en student med bachelorgrad eller -grad i matematikk eller statistikk og har fullført en av interuniversitets master-grader som er angitt nedenfor:

  • Interuniversity Master's Degree i Introduksjon til matematisk forskning
  • Interuniversity Master i matematisk modellering, statistikk og databehandling
  • Interuniversity Master i modellering og matematisk forskning, statistikk og databehandling.

Studenter som har fullført andre masterstudier i matematiske eller beslektede felt, enten i UZ, UO, UPV, ULL, UPNA eller i andre universiteter, kan også bli tatt opp til doktorgradsprogrammet. Andre grad programmer som kan gi tilgang til programmet er grader eller grader i fysikk eller datavitenskap og ingeniørfag. Denne opptaket, for studenter uten den anbefalte tilgangsprofilen, kan ledsages av tilhørende treningstilskudd, avhengig av hvert tilfelle, som vil bestå av mellom 12 og 30 studiepoeng fra en av de interuniversitetsmastere som tilbys på den tiden, blant de som er angitt tidligere, foreslått av faglig komité med hensyn til forskningsinteresser uttrykt av kandidaten i hans følgebrev.

Når det gjelder studenter som ikke har matematikk, eller hvis mester ikke samsvarer med dem som er angitt i den anbefalte profilen, kan doktorgradsstudiet opprette opplæringskomplementer. Disse treningskomplementene, som i intet tilfelle vil overstige 15 studiepoeng, tilsvarer noen (eller noen) av fagene i matematisk modellering eller initiering til matematikkforskning (eller lignende emner av den nye mesteren når det begynner å bli undervist) ). Doktorgradskomiteen, etter å ha hørt studentens veileder, vil bestemme hvilke fag som skal utføres. Innholdet av fagene kan ses her.

For studenter fra masterprogrammer med faglig orientering, som ikke har utført forskningsmessige studiepoeng, kan det endelige mastergradsprosjektet inngå blant treningskomplementene.

Studenter med funksjonshemninger

Siden starten har de deltakende universitetene viet en viktig innsats for å tilpasse sin teknologi for å gi tilgang til universitetet mulig for funksjonshemmede. På samme måte, og forsøker å legge til rette for innhold og didaktiske ressurser til alle mulige brukere, distribueres dokumentasjonen av fagene i PDF-format, noe som gjør det mulig å automatisk lese fra TTS-konverteringsverktøy (Tekst-til-tale, omformere av tekst-stemme). Universitetet i Zaragoza har også et universitetskontor for oppmerksomhet til funksjonshemning.

En gruppe studenter med en funksjonshemming større enn eller lik 33%, vil bli underlagt samme unntak og rabatter som andre universiteter i det offentlige systemet.

Program taught in:
Engelsk
Spansk

See 16 more programs offered by Universidad de La Laguna »

Last updated June 19, 2018
Dette kurset er Campus based
Startdato
Sept. 2019
Duration
Kontakt skolen
Deltid
Heltid studier
Deadline
By locations
By date
Startdato
Sept. 2019
Sluttdato
Application deadline

Sept. 2019

Location
Application deadline
Sluttdato