Les den offisielle beskrivelsen

Integrering av PD i universitetsforskning og doktorgradsstrategi: Alle universiteter inkluderer i deres vedtekter og i deres strategiske planer ønsket om å fremme forskning, både grunnleggende og anvendt, gjennom spesifikke forskningsprogrammer. Derfor er opplæring av forskere og overføring av kunnskap grunnlaget for deres undervisning og midler for samfunnets vitenskapelige, tekniske og kulturelle utvikling. Alle oppfordrer samarbeid med andre universiteter og vitenskapelige og kulturelle institusjoner, samt deltakelse i offentlige forskningsplaner.

I dokumentet "Strategi for forskning og doktorgradsstudier", godkjent i styret i februar 29, 2012, i henhold til den regionale strategien for vitenskapelig forskning, teknologisk utvikling og innovasjon (ERIDI) 2007 # 2013- Han påpeker at det grunnleggende oppdraget ved Universitetet i Salamanca er fremme og koordinering av forskning. Derfor er opplæring av forskere og overføring av kunnskap grunnlaget for deres undervisning og midler for samfunnets vitenskapelige, tekniske og kulturelle utvikling.

Universitat de València i strategiplanen 2012-2015, godkjent av Styrelsesrådet 30. juli 2012, tar sikte på å fange og utvikle talent og øke forskningsproduktivitet og forskningsressurser. Universitetet i Santiago de Compostela i sin strategiske plan, er forpliktet til å: "Overholde et spesialisert og konkurransedyktig tilbud på universitetsmiljøet, nasjonalt og internasjonalt, og øke den sosiale prestasjonen til høyere studier.".

Doktorgrad i logikk og filosofi for vitenskap er et interuniversitetsprogram ved Universitetet i Salamanca og universitetene i A Coruña, La Laguna, Granada, Santiago de Compostela, Valladolid, og Filosofins institutt for høyere vitenskapelig forskningsråd (CSIC) .

En av sine gode dyder er teamet på mer enn 50 forskere på høyt nivå som integrerer det, veldig fremtredende og også veldig dedikert til dette spennende interuniversitetsprosjektet.

Hovedmålet er å trene høyt kvalifiserte forskere i logikk og argumentasjon, vitenskapsfilosofi, filosofi om språk og samfunnsfag for vitenskap og teknologi, som er i stand til å reagere på de voksende sosiale kravene på dette feltet. Det vil si å trene leger i de ulike feltene innen logikk og vitenskaps- og samfunnsfilosofi og vitenskap og teknologi som kan reagere på den voksende sosiale etterspørselen etter informasjon om vitenskapelige og teknologiske systemer, deres ledelse og dens innflytelse innenfor de ulike sosiale, økonomiske og politiske områdene. Programmet strekker seg også til analysen av forholdet mellom språk og verden, kognitive modeller og deres applikasjoner til kunstig intelligens, samt problemer knyttet til kommunikasjon, talehandlinger og pragmatikk, mening, hensikt og teorier om mental representasjon, informasjonsteknologi, kunstig intelligens, semantisk web, beregningsbarhet etc.

Integrering av PD i et nettverk eller i en doktorgradskurs:

I de ulike deltakende universitetene finnes det doktorgradsskoler som allerede er opprettet eller i etableringsfasen der doktorgradsprogrammet skal integreres. Dermed vil det offisielle doktorgradsprogrammet i logikk og filosofi ved USAL for eksempel bli integrert i doktorskolen "Studii Salamantini", opprettet 30. november 2011 av Styrelsesrådet ved Universitetet i Salamanca. I dette dokumentet er doktorskolen "Studii Salamantini" definert som enheten som er opprettet av Universitetet i Salamanca for å organisere og koordinere aktivitetene til alle doktorgradsprogrammer som fører til oppkjøpet av ferdigheter og evner som er nødvendige for å få tittelen på Leger ved Universitetet i Salamanca.

Tidligere erfaringer fra PD-universiteter med lignende karakteristika, og om forslaget kommer fra omdannelsen av en doktorgrad med en kvalitetspris, eller om det er omtale om Excellence:

Årsaken til PD-forventningene refererer til situasjonen for kunnskapsområdet for logikk og filosofi fra vitenskapen, som doktorgraden foreslås: en tradisjon med anerkjent fortreffelighet i det spanske universitetsmiljøet med klare internasjonale refleksjoner.

a) Universitetene som foreslår DP, samler i sin helhet integriteten til de tematiske områdene som utgjør området for logikk og filosofi for vitenskap, sammen med deres essensielle og spesielle perspektiver.

b) Den inter-tematiske og metodisk systematiserte behandlingen av aksene i dette settet er viktig for grunnleggende opplæring. Og den oppgaven må i de foreslåtte universitetene gjenkjenne den obligatoriske referansen til en spesialisert formasjon av teoretisk og praktisk karakter. Basert på potensielle doktorgradsstudenter som foreslås, overskrider de kravene som er oppnådd innenfor et enkelt universitet (Graduates i filosofisk kunnskap om kunst og humaniora og andre bachelorgrader fra andre universiteter, postgraduates som har utført enten en av de mestre som gir direkte tilgang til den, eller en annen mester som gir tilstrekkelig opplæring).

Den foreslåtte PD innebærer den naturlige transformasjonen av tidligere implementerte studier, nemlig doktorgradsprogrammet i logikk og filosofi for naturvitenskap, et offisielt program som ble godkjent både av undervisningsdepartementet og av de forskjellige autonome samfunn med deltakelsen av universitetene i Salamanca, Valladolid, Santiago de Compostela, A Coruña, La Laguna og Autónoma de Madrid, og CSICs institutt for filosofi. Dette programmet ble styrt av kongelig dekret RD1393 / 2007, 29. oktober, og ble bekreftet i samsvar med resolusjonen 8. oktober 2009 av Generalsekretariatet for Rådet for Universitet Koordinering av Undervisningsdepartementet. På samme måte har doktorgradsprogrammet blitt preget av Quality Award (2008-09 til 2011-12).

I tillegg til dette programmet er det samfunnsvitenskapelige programmet for naturvitenskap og teknologi knyttet til universitetets institutt for vitenskap og teknologi studier knyttet til universitetet institutt for vitenskap og teknologi studier av USAL også innarbeidet.

Praktisk implementering:

a) Profesjonell praksis av kandidater og master generelt, vil i økende grad trenge eksperter, forskere og fagfolk som har brukt tid og arbeid metodisk til å studere og utdype aspekter og problemer ved filosofisk involvering i de områdene som refereres til . Til slutt gir denne typen metodisk arbeid og refleksjon verktøy for å forstå situasjonen som rammer og former de forskjellige fagområdene i vårt komplekse, flertallslige og labyrintiske samfunn.

b) Programmet vil gjøre det mulig å trene doktorer på de ulike feltene innen området logikk og vitenskapsfilosofi. Praktisk med å ha leger utdannet i disse problemene er at denne opplæringen bidrar til utviklingen av et høyt utdannet samfunn som vil ha høyt kvalifiserte fagfolk til å formulere, analysere, fornuft og løse komplekse problemer på en sofistikert måte.

I tillegg vil disse fagpersonene være svært kvalifisert til å:

  • Oppløsningen av konflikter gjennom rasjonell diskusjon, for formidling og kulturkritikk.
  • Reagere på den voksende sosiale etterspørselen etter informasjon om funksjon og struktur av vitenskapelige-teknologiske systemer, deres ledelse og deres innflytelse innenfor ulike sosiale, økonomiske og politiske sfærer.
  • Analysen av forholdet mellom språk og verden, kognitive modeller og deres anvendelser til kunstig intelligens, samt problemer knyttet til kommunikasjon, talehandlinger og pragmatikk, mening, intentionality og teorier om mental representasjon .
  • Forvaltningen av ulike informasjonsteknologier og deres formelle utviklingsproblemer: Kunstig intelligens, semantisk web, beregningsbarhet etc. På samme måte som for utviklingen av klassiske og ikke-klassiske logikker, dens historie og dens filosofi.

c) Doktorgradsprogrammet reagerer også på behovet for de ulike universitetene for å fullføre tilbudet ved å tilby studenter som har fullført en mastergrad, doktorgradsstudium som fører til doktorgrad. I tillegg sikrer programmets interuniversitet at tilbudet er gjort innenfor rammen av et program med tilstrekkelig kritisk masse og enhet.

Studenter med fulltid og deltid engasjement:

Den eksklusive engasjementet er normalt gitt til studentene i dette PhD-programmet. Imidlertid, med tanke på typen studenter som kan registrere, er muligheten for at studenter som velger å tilegne seg deltid, er igjen åpne. På grunnlag av erfaringene fra de tidligere doktorgradsprogrammene (studenter som arbeider som videregående lærere eller i andre jobber), er det derfor planlagt å reservere 6 plasser for deltidsstudenter.

kompetanser

grunnleggende

  • CB11 - systematisk forståelse av et fagområde og mestring av ferdigheter og forskningsmetoder knyttet til feltet.
  • CB12 - Evne til å tenke, design eller opprette, implementere og vedta en betydelig prosess for forskning og nyskaping.
  • CB13 - Evne til å bidra til å utvide grensene av kunnskap gjennom original forskning.
  • CB14 - Evne til å utføre kritisk analyse og evaluering og syntese av nye og komplekse ideer.
  • CB15 - Evne til å kommunisere med den faglige og vitenskapelige miljøet og samfunnet generelt om sine områder av ekspertise på de måter og språk som vanligvis brukes i internasjonale vitenskapelige samfunn.
  • CB16 - Evne til å fremme innen akademiske og profesjonelle sammenhenger, vitenskapelig, teknologisk, sosial, kunstnerisk eller kulturell avansement i et kunnskapsbasert samfunn.

Ferdigheter og personlige ferdigheter

  • CA01 - Navigere våre sammenhenger der det er lite konkret informasjon.
  • CA02 - Finn de sentrale spørsmål som må besvares for å løse et komplekst problem.
  • CA03 - Å designe, skape, utvikle og lansere nye og innovative prosjekter på sitt område av ekspertise.
  • CA04 - Arbeid i utstyr og selvstendig i en internasjonal eller tverrfaglig sammenheng.
  • CA05 - integrere kunnskap, håndtere kompleksitet og formulere dommer med begrenset informasjon.
  • CA06 - Kritikk og forsvar av intellektuelle løsninger.

andre ferdigheter

  • CM1 - Evne til å skaffe seg avansert kunnskap innen argumentasjon og logikk, språkfilosofi, vitenskapsteori og teknologi.
  • CM2 - Evne til å designe et forskningsprosjekt for å analysere og kritisk vurdere tidligere bidrag og hvor de kan anvende sin kunnskap og arbeidsmetodikk.
  • CM3 - Evne til å lage en syntese av nye og komplekse ideer som gir en dypere kunnskap om den forskningskontekst de jobber med.
  • CM4 - Mulighet til å forberede materialer om egen forskning og formidle resultatene.

opplæringsaktiviteter

  • Forskningsseminarer
  • Forskningsresultater utstillingsmøter
  • Metodisk, spesialisert eller praktisk opplæring
  • Bistand til nasjonale eller internasjonale konferanser
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bor hos andre forskningssentre

forskningsområder

  • Linje 1: Argumentering og logikk
  • Linje 2: Filosofi av språk og sinn
  • Linje 3: Vitenskapsfilosofi
  • Linje 4: Samfunnsfag for vitenskap og teknologi

opptakskriterier

Valg og opptak. Verdsettelseskriterier og ansvarlig organ:

Den faglige komiteen til PD, gjennom den delegerte underkommisjonen, vil bestemme om opptaket av hvert av søknadene, hvis det er hensiktsmessig å ringe et intervju til kandidaten, hvis samlede vurdering vil være maksimalt 30% av den totale evalueringen. Oppløsningen vil bli formidlet til de interesserte at fra det øyeblikket og innen fristen som er fastsatt av hvert universitet, kan formalisere innskrivningen i PD.

Evalueringskriteriene for søknadene vil være følgende:

a) Tilstrekkelighet av den påståtte graden for opptak og gjennomsnitt av akademisk rekord i graden tittel (eller grad) og i mastergraden. Det forstås at studenter som enten kommer fra master i logikk og vitenskapsfilosofi eller fra mastergrad i samfunnsstudier for vitenskap og teknologi eller de som kommer fra andre studier på tilsvarende nivå, har tatt kurs som letter assimileringen av kunnskap og ferdigheter som tilbys fra PD: opp til 40 poeng

b) Erfaring (utviklet innen eller utenfor universitetet, i offentlige eller private sentre relatert til utdanning, forskning eller ledelse): opptil 20 poeng

c) Kursprestasjoner, deltagelse på konferanser, opphold på andre universiteter, etc: opptil 20 poeng

d) Dokumentert domene i engelsk eller andre fremmedspråk: opptil 20 poeng

Støttetjenester for studenter med spesielle utdanningsbehov:

Universitetene som er integrert i denne doktorgrad, har generelt støttetjenester til studenter. De har også programmer for integrering av funksjonshemmede og ulike tjenester der personer med ulike typer funksjonshemminger blir informert og omsorgsfull.

programmer

  • drue
  • usal
  • USC
  • UDC
  • Universitetet i Valencia
  • ULL

I tilfeller der det er hensiktsmessig, vil individuelle læreplaner tilpasses til hver elev.

Studenter med deltid engasjement:

Regimet av dedikasjon av studentene til denne PD vil helst være full tid. Imidlertid kan noen av de tilbudte stedene bli okkupert av studenter som er anerkjent som deltid.

Studenter som ønsker å studere denne PD på deltidsbasis, må søke på fagutvalg i programmet når de sender søknaden om opptak til det eller, når de er innrømmet, når noen av omstendighetene som er inkludert i dem, er til stede. nedenfor og aktiver anerkjennelse som deltidsstudenter.

Blant annet vil følgende være kriterier for opptak av deltidsstudenter i denne PD:

  1. Arbeide og dokumentere akkreditering av ansettelsesforholdet.
  2. Blir påvirket av en grad av fysisk, sensorisk eller psykisk funksjonshemming som bestemmer behovet for å forfølge deltid doktorgradsstudier. I dette tilfellet må studenten dokumentere den anerkjente funksjonshemmingsklassen.
  3. Å utføre en annen spesialisert opplæring, i samme eller i et annet universitet, med deltidstiltak og å bevise at det er innvilget eller innmeldt i slike studier som deltidsstudent.
  4. Betraktes som den viktigste omsorgspersonen til forsørgerne og bevise det ved å sende inn støttedokumentasjon og sertifisering utstedt av det kompetente organ for anerkjennelse av avhengighetssituasjonen.
  5. Ha barn under 3 år under deres omsorg.
  6. Vær en høyt konkurranseteatør.
  7. Utøve studentrepresentasjonsoppgaver.
  8. Andre behørig begrunnet (for eksempel å være offer for kjønnsvold, terrorisme etc.).

Anerkjennelsen av denne tilstanden må ratifiseres årlig og vil få effekt før doktorgradsstudien avsluttes med presentasjon og forsvar av doktorgradsoppgaven. Til tross for det foregående, kan under utviklingen av PD, endringer bli forespurt i modalitet av dedikasjon til disse studiene, forutsatt at følgende omstendigheter oppstår:

  • Doktorgradsstudenter med deltidsperspektiv som, under PD, mister omstendighetene som de ble tatt opp og anerkjent som sådan, vil automatisk bli PD-studenter med fulltid engasjement. Fra det øyeblikket vil de ha tre år fram til presentasjonen av søknaden om doktorgradsdeposisjon, forutsatt at de ikke har bestått mer enn to år under deltidsstudent.
  • Doktorgradsstudenter som har påbegynt doktorgradsstudier på heltid, er pålagt å søke om deltidsstatus og oppfylle noen av kravene ovenfor, de vil være tilgjengelige fra tildeling av tilstanden til presentasjonen av Søknad om doktorgradsdeposisjon innskudd av maksimal tid som samlet sett ikke overstiger 5 år.
Program undervist i:
Spansk
Engelsk

Se 16 flere kurs fra Universidad de La Laguna »

Sist oppdatert June 19, 2018
Dette kurset er Campusbasert
Startdato
sep. 2019
Duration
Kontakt skolen
Deltid
Heltid studier
Deadline
Etter sted
Etter dato
Startdato
sep. 2019
Sluttdato
Søknadsfrist

sep. 2019