Doktorgradsprogrammet for regional utvikling som foreslås, er resultatet av tilpasningen av dagens doktorgradsprogram i regional utvikling, opplæring og sysselsetting, preget av kvalitetsnevnelse i henhold til resolusjon av 20. oktober 2008 fra statssekretæren for Universiteter, som kalles Kvalitetsbevis til doktorgradsstudier av spanske universiteter for studieåret 2008-2009.

begrunnelse tittel

Programmets bakgrunn

Doktorgradsprogrammet for regional utvikling som foreslås, er resultatet av tilpasningen av dagens doktorgradsprogram i regional utvikling, opplæring og sysselsetting, preget av kvalitetsnevnelse i henhold til resolusjon av 20. oktober 2008 fra statssekretæren for Universiteter, som kalles Kvalitetsbevis til doktorgradsstudier av spanske universiteter for studieåret 2008-2009. I sin tur resulterte det regionale utviklings-, opplærings- og sysselsettingsprogrammet fra tilpasningen av opplærings-, sysselsettings- og regionalutviklingsprogrammet med en kvalitetspris fra undervisningsdepartementet i 2004-samtalen, i tråd med den første reformen av studiene forskerutdanning innenfor rammen av den europeiske konvergensen på høyere utdanning, og har sin opprinnelse i 90-årene. Det er på den dagen da man utnytter praktisk erfaring i doktorgradsprogrammer, professorene ved Institutt for Economics of Institutions, Economic Statistics og Econometrics ved Universidad de La Laguna vurderte utviklingen av et program som overgikk oppfatningen om at den gangen dominerte i doktorgradsprogrammene, og det resulterte i at mange av disse utgjorde en summen av ulike kurs samlet under en generisk tittel som dekker de ulike spesialitetene til hver av dem. På denne måten ble det foreslått utforming av et doktorgradsprogram som tar hensyn til forskningslinjene utviklet av instituttets medlemmer, som ville reagere på den ene siden på interessen for lokal utvikling som finnes i de lokale myndighetens organer Kanarisk autonomi og derimot, som igjen vil ta hensyn til nærhet til det afrikanske kontinentet og de historiske relasjoner med sentral- og sør-amerika.

På den tiden var det allerede en bred bibliografi om betydningen av den lokale-globale binomialen og dens forekomst i alle aspekter av sosial praksis, som ga muligheten til å skape et doktorgradsprogram som tjente den lokale interessen, og at I tillegg, på grunn av innholdet, vil det være attraktivt for studenter fra andre felt. Sammenslåten mellom forskningslinjene utviklet av Institutt for økonomi, institusjoner, økonomistatistikk og økonometri, lokal interesse og virkningen av det globale, resulterte i et første program, utviklet i fellesskap med Sociologisk institutt, fokusert på problemer relatert til utdanning, sysselsetting og lokal utvikling. Det første samarbeidet fra Sociologisk institutt ga programmet tverrfaglig karakter som senere, av metodologiske grunner, er styrket og forsterket. Deretter kom han til institutt for geografi og deretter institutt for konstitusjonell lov og statsvitenskap, som, og selv om vi ikke allerede har institutt for sosiologi, både programmet for opplæring, sysselsetting og regional utvikling, som den nåværende Det regionale utviklings-, opplærings- og sysselsettingsprogrammet har gitt studentene mulighet til å skaffe seg nødvendig kunnskap for å analysere, fra ulike tilnærminger, konkrete realiteter og foreslå tiltak eller politikk generelt for subnasjonal utvikling.

Doktorgradsprogrammet for opplæring, sysselsetting og regional utvikling begynte å bli levert i Venezuela i 1999-2001 biennium, under paraplyen av ulike rammeavtaler inngått mellom Universidad de La Laguna og forskjellige venezuelanske universiteter (Universidad Experimental de Guayana og Universidad de los Andes ).

I 2004 ble dette programmet sendt til kallet for Kvalitetsprisen fra undervisningsdepartementet, og oppnådde det for 2005-2007-biennium, og i desember 2006 ble revisjonen utført av ANECA ved Universidad de La Laguna hovedkvarter. Universidad de La Laguna , resulterte i fornyelse av denne kvalitetsprisen for nevnte doktorgradsprogram. På samme måte oppnådde det nåværende programmet for regional utvikling, opplæring og sysselsetting som følge av tilpasningen av opplærings-, sysselsettings- og regionalutviklingsprogrammet også kvalitetsnormer i henhold til resolusjonen fra 20. oktober 2008 fra statssekretæren for universiteter .

Fra 2008 til 2013 har doktorgradsprogrammet for opplæring, sysselsetting og regional utvikling forsvunnet totalt 18 doktorgradsoppgaver, med antall studenter påmeldt i studieåret 2012/13 av 55, mens gjennomsnittlig antall studenter Påmeldt i programmet de siste fem årene er 75.

Forholdet til forslaget med situasjonen for ID i av den vitenskapelige og profesjonelle sektoren av dens tematiske omfang.

Det foreslåtte doktorgradsprogrammet innen regional utvikling har følgende to forskningslinjer:

Linje 1: Styring, bærekraft og territoriell utvikling
Linje 2: Transversal og sektorpolitikk, energi og transport

Vi forstår at de to foreslåtte forskningsmiljøene er konsistente og sammenhengende med retningslinjene og prioriteringene fastsatt av utviklings- og innovasjonsstrategiene etablert på europeisk, nasjonal og regional nivå. For eksempel integrerer nasjonalplanen for 2013-2016 og nærmere bestemt det statslige Idi-programmet som er tilpasset utfordringene i samfunnet flere finansieringslinjer som samsvarer med målene og linjene for forskning i det foreslåtte programmet.

På den annen side presenterer det nåværende syvende rammeprogrammet (2007-2013) flere linjer med forskning og finansiering innenfor sine spesifikke programmer, som gir synergier med doktorgradsprogrammet for regional utvikling. Samarbeidsprogrammet fokuserer således på å stimulere samarbeid og styrke sammenhengen mellom industri og forskning i et transnasjonalt rammeverk, og inkluderer et tematisk felt dedikert til samfunnsøkonomiske og humanistiske fag.

På den annen side tilbyr kapasitetsprogrammet forskere kraftige verktøy for å styrke kvaliteten og konkurranseevnen til europeisk forskning, ved å fremme investeringer i forskningsinfrastrukturer i de minst magtfulle regionene, i dannelsen av regionale forskningspoler. forskning og forskning til fordel for små og mellomstore bedrifter, som er et viktig forskningselement innen doktorgradsprogrammet for regional utvikling.

Og til slutt mobiliserer People-programmet betydelige økonomiske ressurser for å forbedre karriereutsikterne til forskere i Europa. Dette programmet kan brukes innenfor rammen av programmet for å tiltrekke seg flere unge kvalitetsforskere.

Også siden 2010 har EU jobbet med å utforme en strategi som bidrar til utgangen fra krisen, som gjør EU til en intelligent, bærekraftig og inkluderende økonomi som har høyt nivå på sysselsetting, produktivitet og sammenheng. sosiale.

I 2010 utstedte EU-kommisjonen Europa 2020-kommunikasjonen, som er en strategi for smart, bærekraftig og inkluderende vekst (KOM (2010) 2020 endelig). Den nevnte strategien inneholder tre gjensidig forankringsprioriteter som definerer aksene for å utforme EUs handlingsstrategier, som er:

  • Smart vekst: utvikling av en økonomi basert på kunnskap og innovasjon.
  • Bærekraftig vekst: Fremme av en økonomi som gjør effektiv ressursbruk, det er grønnere og mer konkurransedyktig.
  • Integrativ vekst: Fremme av en økonomi med høyt ansettelsesnivå som har sosial og territorial samhørighet.

På samme måte er det i Europa 2020-strategien satt opp fem mål for 2020 som vil sette tone på prosessen og bli oversatt til nasjonale mål: sysselsetting, forskning og innovasjon, klimaendringer og energi, utdanning og kamp mot fattigdom.

For å nå disse målene er det nødvendig å sørge for en sammenhengende, samordnet og omfattende handling på de ulike styringsnivåene. EU-kommisjonen har etablert, både for regionene og for medlemsstatene, plikten til å ha en intelligent spesialiseringsstrategi for å være berettiget til midler

av samhørighetspolitikken for neste programmeringsperiode 2014-2020. Med andre ord er eksistensen av regionale strategier basert på smart spesialisering inkludert som et element av ex ante conditionalitet som underordner finansieringen av ID-en i innenfor rammen av Samhørigheten 2014-2020.

Nasjonale og regionale innovasjonsstrategier for smart spesialisering (RIS3-strategier) består av integrerte dagsordener for territoriell økonomisk transformasjon. I denne forstand viser følgende tabell de aspekter som fremhever kongruensen av doktorgradsforskningslinjene i regionalutvikling (linje 1: styring, bærekraft og territoriell utvikling og linje 2: transversale og sektorielle politikk, energi og Transport) med målene for RIS3 agendaen:

I juli 2013 presenterte det autonome fellesskapet på Kanariøyene sin "Smart Spesialiseringsstrategi på Kanariøyene 2014-2020", som tar sikte på å legge grunnlaget for formulering, konsensus og utvikling av en "smart spesialiseringsstrategi" tilpasset virkeligheten av det autonome fellesskapet på Kanariøyene innenfor rammen av Europa 2020-strategien.

Ved vurdering av sammenhengen mellom regionale strategiske mål og andre planleggingsdokumenter i EUs samhørighetspolitikk for perioden 2014-2020, viser analysen en bemerkelsesverdig grad av sammenheng, noe som reflekterer betydningen gitt i regionen til faktorene for konkurranseevne, produktivitet og politikk for å øke vekstpotensialet og styrke sosial samhørighet, noe som gjør at regionalutviklingsstrategien konvergerer til de samme parametrene for kunnskap, innovasjon og verdsettelse av menneskelig kapital i alle tilfeller.

På samme måte kan det foreslåtte doktorgradsprogrammet for regional utvikling med avansert opplæring i forskning bidra til den intelligente spesialiseringen av regionene, blant annet ved å identifisere egenskapene og eksklusive eiendeler i studieområdet, dens konkurransefortrinn og tilstrekkelig styring i prosessen slik at det er mulig å bringe deltakerne sammen om en utviklingsstrategi.

Derfor er utviklingen av studier som bidrar til kvalitetsforskningstrening innen regional utvikling, av strategisk interesse for vår region, slik at avansert opplæring av forskere på dette feltet bidrar til å skape en kritisk masse av kunnskap som tjener Fremme bærekraftig økonomisk og sosial utvikling. Det foreslåtte programmet tar sikte på å møte dette sosiale behovet, og dekker det gapet som er observert for øyeblikket innen høyere utdanning i vår region på dette området.

Data fra EUs statistikkkontor plasserer de ytre regioner blant de mest berørte av arbeidsledighetsproblemet. Bortsett fra Azorene og Madeira registrerte resten av regionene arbeidsledigheten godt over EU-gjennomsnittet. Faktisk er Reunion, Kanariøyene, Guadeloupe, Martinique og Guyana blant de ti regionene i EU med høyest ledighetsnivå, med Kanariøyene rangert først i denne rangeringen. Dette er en refleksjon av ømhet og sårbarhet i økonomien i de ytre regioner og på Kanariøyene i særdeleshet.

For Kanariøyene, som er regionen med høyest arbeidsledighet, bør det bemerkes at i 2007-2011 perioden deres arbeidsledighet økte med mer enn 12 prosentpoeng. Krisens innvirkning har hatt en brutal innvirkning på øygruppens realøkonomi. I andre kvartal 2007 var ledighetsnivået på Kanariøyene 9,7%. I løpet av to og et halvt år hadde det nesten tredoblet seg. Denne episoden er ikke ny i øygruppenes økonomiske historie, selv om den blir stadig virulent, et tydelig symptom på utmattelse av retningslinjene som økningen i øene har opprettholdt frem til nå.

På samme måte er en av de mest bekymringsfulle funksjonene i arbeidsledighet i Spania og Kanariøyene ungdomsarbeiderne. På nasjonalt nivå, før krisen, var arbeidsledigheten av eiendeler mellom 20 og 24 år to ganger gjennomsnittet, og for ungdom under 20 år var mer enn tredoblet. Siden forstyrrelsen av den økonomiske krisen har disse prosentene økt vesentlig og stått i 2011 på henholdsvis 42 og 60 prosent.

I 2012 er ungdomsarbetsløpet på Kanariøyene over gjennomsnittet registrert nasjonalt med nesten 10 prosentpoeng, og tredobles gjennomsnittet registrert på 27-nivå. Det er også en større forekomst av kjønnsforskjeller på det kanariske arbeidsmarkedet.

Samfunnet i disse ultraperifiserte enklaver med høy arbeidsledighet med tilbakeslag i nivåene av konvergens er bekymringsfullt. Faktisk innebærer den strukturelle sårbarheten i ORene at risikoen for divergens er en permanent faktor som, hvis den ikke er tilstrekkelig vurdert, kan skade prinsippet om likestilling alvorlig.

Når det gjelder utviklingen av EUs regionale konkurranseindeks, er det heller ikke gunstig for situasjonene for ORs. Denne indeksen inneholder et bredt spekter av problemer knyttet til konkurranseevne, innovasjon, kvaliteten på institusjoner, infrastrukturer (inkludert digitale nettverk) og tiltak av helse og menneskelig kapital, og vil være et viktig verktøy for å bistå EU-regioner å etablere de rette prioritetene for å ytterligere øke sin konkurranseevne.

Analyse og prognose av faglig, sosial og / eller faglig etterspørsel både nasjonalt og internasjonalt

På grunn av erfaringen fra både doktorgradsprogrammet "Opplæring, sysselsetting og regional utvikling" og doktorgradsprogrammet "Regionalutvikling, opplæring og sysselsetting" for det foreslåtte programmet, vurderes det at den potensielle etterspørselen fra studentene vil fortsette, av studentene uteksaminert i følgende grad som potensielle søkere til høyere studier:

  • Nyutdannede / Nyutdannede: økonomi; Bedriftsøkonomi og ledelse; geografi; sosiologi; Statsvitenskap; og høyre
  • Diplomer / Nyutdannede: Bedriftsstudier; Regnskap og finansiering; turisme; og sosialt arbeid Årsgjennomsnittet for kandidater (2007 / 08-2011 / 12) for det totale antall grader som vurderes er 776 kandidater, noe som utgjør nesten 50% av årsmedlemmene av kandidater i samfunnsvitenskapelig og juridisk fagområde Universidad de La Laguna i den perioden, og nesten 28% av gjennomsnittet av de årlige kandidatene til hele Universidad de La Laguna i den vurderte perioden.

På den annen side er dataene som er oppnådd i undersøkelsen utført av dekanalsteamet ved Det økonomiske fakultet for økonomi og økonomi blant studentene i de siste årene av Bachelor of Economics og Bachelor of ADE for å samle inn informasjon som er nyttig for design av Graduate Programs, følger det at:

  • Av det totale antall studenter som hadde planlagt å fullføre sine grunnstudier i det året, tenkte over 20 prosent å gjøre høyere studier, mens andelen studenter som ikke hadde bestemt seg, var 57 prosent.
  • Av studentene som hadde planlagt å fullføre sin grad det året og hadde bestemt seg for å forfølge en høyere grad, ønsket mer enn 36 prosent å studere ved Universidad de La Laguna . Og av de som fullførte studiene, men ikke hadde bestemt seg for at de skulle gjøre høyere utdanning, foretrukket 40 prosent å gjøre det ved Universidad de La Laguna .

Med hensyn til gjennomsnittlig antall kandidater i den offisielle mastergraden i ULL i akademiske år 2007/08 til 2011/12, kan det ses at mer enn 60 prosent samsvarer med offisielle mastergrader innen sosiale og juridiske fag .

Gitt mangel på tilgjengeligheten av omfattende data om resultatene av doktorgradsprogrammer, og at det foreslåtte programmet er et resultat av den første omformingen av doktorgradsprogrammet "Opplæring, sysselsetting og regional utvikling" og den nåværende "regional utvikling, opplæring og sysselsetting ", atferden som har registrert etterspørselen av disse doktorgradsprogrammene, er svært nyttig for å estimere fremtidig etterspørsel av doktorgradsprogrammet i regional utvikling som foreslås. Dataene er samlet i punkt 3.3 og 8.3 i denne rapporten.

På den annen side er potensialet for å tiltrekke utenlandske studenter høyt. Siden 1999/2001-studiet ble doktorgradsprogrammet for opplæring, sysselsetting og regional utvikling undervist i Venezuela i henhold til avtalen mellom Universidad de La Laguna og flere venezuelanske universiteter (Universidad Experimental de Guayana (UNEG) og Universidad de Los Andes (ULA) Opprettholdelsen av dette samarbeidsrammen og utvidelsen av det nye EØS-scenariet er viktig. Arbeidet gjennomført i løpet av disse årene, samt programmets suksess, har hatt en meget gunstig innvirkning på den internasjonale projeksjonen Universidad de La Laguna , interessert i vårt doktorgradsprogram andre universiteter i Sør-Amerika og kulminerte nye samarbeidsavtaler med Brasil og Mexico, mens vi er i kontakt med flere latinamerikanske universiteter for etableringen

av samarbeidsavtaler som omfatter forskerstudier (master og doktorgrad i regional utvikling).

I doktorgradsarbeidet har vi også hatt universitetsstudenter fra det afrikanske kontinentet, og sikkert innenfor den nye rollen som EU tildeler de ytre områdene i samarbeidsrammen med tredjeland, har Kanariøyene enormt potensial til å bli ikke bare en logistikkplattform men fremfor alt, i en treningsplattform, bidrar på denne måten til utviklingen av nabolandet på et avgjørende område som regional utvikling. Den avanserte opplæringen som kandidater fra disse landene kan anskaffe, ville uten tvil være svært nyttig for beslutningsprosessen og utformingen og gjennomføringen av langsiktige regionale utviklingsprogrammer. Kanariøyene er i en svært gunstig situasjon å være en avansert treningsplattform for kandidater fra disse landene. I denne forbindelse fremhever samarbeidsavtalen med universitetet i Katyavala Bwila (UKB-Angola) og de som er under forhandling i andre land på det afrikanske kontinentet.

Studenter med heltid og deltid

Doktorgradsprogrammet for regional utvikling, i sitt første implementeringsår, foreslår totalt 20 nye opptakssteder, hvorav 8 er deltidsstudenter.

Tilknytning av programmet til doktorgradsstudiet og forhold til ID i-strategien til ULL

Universidad de La Laguna har vedtatt, i møtet 26. september 2013 fra styrelsesrådet, forskriften om opprettelse av doktorgradskurs, hvor alle offisielle doktorgradsprogrammer skal integreres. I nevnte forordning er det fastslått at programmene til den faktiske opprettelsen av skolen vil bli tilskrevet de fakulteter de lærer i. Når det gjelder det foreslåtte programmet, er senteret for tilknytning da Fakultet for økonomiske og næringsvitenskapelige fag.

Det foreslåtte doktorgradsprogrammet er ikke (ennå) tilskrevet til en doktorgradsstudium fordi Universidad de La Laguna godkjente, i sitt styrelsesråd datert 26. september 2013, Driftsforskriften for doktorgradskursen, med dato i dag har den ikke startet sin virksomhet, så de offisielle doktorgradsprogrammene i ULL vil forbli midlertidig knyttet til fakultetene de blir undervist i eller de som har foreslått dem, slik det fremgår av undervisningsforskriften Doktorand i ULL. I vårt tilfelle er blant de nåværende offisielle doktorgradsprogrammene i ULL doktorgradsprogrammet for regional utvikling, opplæring og sysselsetting, som

Kvaliteten er nevnt ved resolusjon av 20. oktober 2008 fra Statssekretariatet for universiteter, som undervises ved Det økonomiske og fagfaglige fakultet, og som danner grunnlaget for det foreliggende forslaget er bygget.

På den annen side må vi påpeke at Universidad de La Laguna ennå ikke har en bestemt ID-plan, selv om den har en strategisk forskningsplan, som ble utarbeidet i 2008 og hvilke rammer forskningslinjene utviklet i nåværende offisielt doktorgradsprogram i regional utvikling, opplæring og sysselsetting, og de foreslåtte regionale utviklingsprogrammene. For eksempel, på side 15 i strategiplanen, er disse to mulighetene for planlegging av ULLs forskningsaktivitet i Sosial og juridisk CC-avdeling påpekt, som er nært knyttet til temaet for programmet for Doktorgrad foreslått:

  • kravene til alternativer til den nåværende utviklingsmodellen i det kanariske samfunn,
  • økningen av tiltak og programmer innenfor det europeiske rammeverket som fremmer samarbeidet mot Ibero-Amerika og Afrika, samt for de ytre regioner.

På samme måte er temaet Regional Development et transversalt problem i Tricontinental Atlantic Campus,

Campus of International Excellence på Kanariøyene (CEI). Det skal bemerkes at blant handlingene som er vurdert i CEI, er de knyttet til konsolideringen av UNAMUNO-nettverket av universiteter i EUs ultraperifere regioner (RUP), som ledes av de to kanariske offentlige universitetene ( Universidad de La Laguna og Las Palmas de Gran Canaria), og i hvilke forskere direkte deltar i det foreslåtte doktorgradsprogrammet, ledende forskningsaksjoner knyttet til integrering av afrikanske universiteter og forskningsprosjekter fokusert på spørsmål om regional utvikling og bærekraft. Samtidig vil vi påpeke at CEI (som er et grunnleggende strategisk engasjement fra Universidad de La Laguna , som fremgår av det faktum at den har en eksklusiv rektor for sin ledelse) har fremmet og styrket avtaler og allianser i programmet av doktorgrad i regional utvikling, opplæring og sysselsetting med andre universiteter gjennom sitt internasjonaliseringsprogram, som en del av hovedstrategien til CEI selv.

Endelig merk at linjene som inngår i det foreslåtte doktorgradsprogrammet også er i tråd med det som er angitt i Statens plan for vitenskapelig og teknisk forskning og innovasjon 2013-2016, som omfatter temaer relatert til regional utvikling som dekker relaterte problemstillinger med arbeidsøkonomi, trening, regional planlegging og miljø, blant annet.

På samme måte forstår vi at forskningslinjene i doktorgradsprogrammet som er foreslått, er relatert til prioritetslinjene som er angitt i den nylig godkjente Horizon 2020 (nærmere bestemt blant utfordringene i samfunnet, som inkluderer bioekonomi, den tredje, Det er dedikert til trygg, ren og effektiv energi, den femte er viet til miljøet, og den sjette, kalt "Europa i en forandringsverden, inkluderende, innovative og reflekterende samfunn", der problemstillinger knyttet til økonomisk og sosial utvikling er innrammet sosial, innovasjon og velvære), er forholdet til dette nye programmet slik at noen av forskerne som leder og deltar i forskningslinjer i det foreslåtte doktorgradsprogrammet, for tiden forbereder prosjektforslag som vil bli presentert i de neste europeiske samtalene.

På regionalt nivå (Kanariøyene) omfatter Kanariøyas integrerte ID-plan i 2011-2015, som utgjør kort og mellomlang planlegging innen forskning, innovasjon og informasjonssamfunnet, programmer som tar sikte på å øke kunnskap, fremme Innovasjon og forbedring av næringslivets konkurranseevne. Dermed er blant de syv verdiene som er eksplisitte, de første fire direkte relatert til fagene utviklet i doktorgradsprogrammet som presenteres her, for eksempel:

  • Økonomisk konkurranseevne basert på kunnskap
  • Bærekraftig utvikling
  • Kvalitetsarbeid
  • Opplæring og tiltrekning av talent

Vi tror derfor at både europeisk (EU), Nasjonalt (Spania) og Regional (Kanariske) nivåer, og selvfølgelig ved Universidad de La Laguna , legges vekt på strategier og tiltak knyttet til regional utvikling , opplæring og sysselsetting fra et tverrfaglig perspektiv, som utgjør de tematiske kjernene som inngår i det nye doktorgradsprogrammet for regional utvikling som foreslås, og som også har blitt utviklet i dagens doktorgradsprogram til dags dato, som utgjør grunnlaget for dette nye forslaget formuleres.

Sammensetning av den tekniske kommisjonen og den første faglige komiteen

For å spesifisere denne rapporten ble det opprettet en teknisk kommisjon for utarbeidelsen, og en akademisk koordinator og en faglig komité, som ble bedt om i gjennomføringsstudiet av programmet, er foreslått på forespørsel fra den kompetente rektorens kontor. PhD.

Teknisk Kommisjon:

  • Fru Carmen D. Wehbe Herrera
  • Fru Flora Mª Díaz Pérez
  • D. Serafín Corral Quintana
  • Mr. José L. Rivero Ceballos
  • D. Francisco J. Martín Álvarez
  • José Adrián García Rojas
  • D. Jesús Hernández Hernández
  • Fakultet for økonomi og næringsliv
  • Kvalitetskoordinator ved Det økonomiske og næringsvitenskapelige fakultet

Akademisk koordinator:

  • D. Carlos J. Rodríguez Fuentes

Akademisk kommisjon:

  • Akademisk koordinator for doktorgradsprogrammet
  • Fakultet for økonomi- og bedriftsvitenskap, eller delegert person
  • Sekretær for den akademiske komiteen for master i regional utvikling
  • 4 Professorer / Forskere av de to studiene som presenteres av doktorgradsprogrammet

kompetanser

grunnleggende

  • CB11 - systematisk forståelse av et fagområde og mestring av ferdigheter og forskningsmetoder knyttet til feltet.
  • CB12 - Evne til å tenke, design eller opprette, implementere og vedta en betydelig prosess for forskning og nyskaping.
  • CB13 - Evne til å bidra til å utvide grensene av kunnskap gjennom original forskning.
  • CB14 - Evne til å utføre kritisk analyse og evaluering og syntese av nye og komplekse ideer.
  • CB15 - Evne til å kommunisere med den faglige og vitenskapelige miljøet og samfunnet generelt om sine områder av ekspertise på de måter og språk som vanligvis brukes i internasjonale vitenskapelige samfunn.
  • CB16 - Evne til å fremme innen akademiske og profesjonelle sammenhenger, vitenskapelig, teknologisk, sosial, kunstnerisk eller kulturell avansement i et kunnskapsbasert samfunn.

Ferdigheter og personlige ferdigheter

  • CA01 - Navigere våre sammenhenger der det er lite konkret informasjon.
  • CA02 - Finn de sentrale spørsmål som må besvares for å løse et komplekst problem.
  • CA03 - Å designe, skape, utvikle og lansere nye og innovative prosjekter på sitt område av ekspertise.
  • CA04 - Arbeid i utstyr og selvstendig i en internasjonal eller tverrfaglig sammenheng.
  • CA05 - integrere kunnskap, håndtere kompleksitet og formulere dommer med begrenset informasjon.
  • CA06 - Kritikk og forsvar av intellektuelle løsninger.

andre ferdigheter

  • CG1 - Oppkjøpet av ytterligere ferdigheter er ikke tatt i betraktning

opplæringsaktiviteter

  • Deltakelse i workshops og / eller seminarer om forskningsmetoder anvendt på samfunnsvitenskap
  • Samarbeid i organisering av seminarer, workshops, kongresser, etc.
  • Seminarer gitt av lærer- og forskerpersonell som deltar i programmet (inkludert besøkeprofessorer)
  • Deltakelse i spesialiserte kongresser
  • Aktiv deltakelse i seminarer organisert av doktorgradsprogrammet
  • Utarbeidelse av en vitenskapelig artikkel
  • Opphold i ID-sentre (i)

forskningsområder

  • Linje 1: Styring, bærekraft og territorial utvikling
  • Linje 2: Transversal og sektorpolitikk, energi og transport

opptakskriterier

For å bli tatt opp i doktorgradsprogrammet i regional utvikling, er det nødvendig å overholde de generelle adgangskravene som er angitt i forrige avsnitt.

Når det gjelder opptak til programmet, fastslår de offisielle doktorgradsforskriften Universidad de La Laguna (resolusjon 17. januar 2013) at doktorgradsutvalgets fagkomiteer kan fastsette ytterligere krav og kriterier for utvelgelse og opptak av studentene som svarer til programmet. Siden det foreslåtte programmet ikke inneholder spesifikke eller tilleggskrav til opptak, vil fagutvalget ta hensyn til de generelle adgangskravene som er nevnt tidligere.

Følgende aspekter - med de angitte vektene - når du vurderer og løser søknader om opptak til doktorgradsprogrammet:

  • Kandidatens CV (35%). De aspektene knyttet til graden og / eller masterstudiene som søkeren har, samt de offisielle kvalifikasjonene, kursene og opplæringsaktivitetene som er mottatt og / eller undervist, og resten av aktivitetene og fordelene i CVen som Kommisjonen vil vurdere, vil bli verdsatt. Akademisk (motivert) anser mer egnet for utviklingen av forskningsaktiviteten innenfor rammen av programmets forskningslinjer).
  • De kvalifikasjoner som er oppnådd i graden og / eller mastergrad (25%), tilsvarende 10% til graden og de resterende 15% til masterstudiet.
  • Tidligere opplæring i forskning (emner for initiering til forskning og mastergradsstudium), deltakelse i forskningsprosjekter eller forskningskontrakter (10%)
  • Akkreditering av språkkunnskaper (15%). Akkreditere et nivå A2 tilsvarer 5%, og et nivå B1 med 10%; nivå B2 (eller høyere) akkreditering tilsvarer 15%.
  • Faglig erfaring innen felt relatert til kunnskapsområder og aktiviteten i forberedelse og forvaltning av offentlig politikk (15%)

Den offisielle doktorgradsforskriften ved Universidad de La Laguna fastslår at opptak til doktorgradsprogrammer kan inneholde krav om spesifikke treningstiltak, i tråd med opptaksprofilene etablert for tilsvarende doktorgradsprogram. Disse tilleggene

Spesifikk opplæring vil, når det gjelder offentlige priser og bevilgning av stipendier og studiehjelpemidler, ikke vurderingen av doktorgradsstudiet og dens utvikling ikke teller med hensyn til kredittgrenser fastsatt i forrige avsnitt av adgangskrav.

Etter hvert, etter å ha vurdert søkerens læreplan, kan det være nødvendig med ytterligere spesifikke opplæringskurs i disiplene hvor doktorgraden er innrammet. I de tilfeller der fagutvalget mener at den tidligere opplæringen av kandidaten ikke er tilstrekkelig eller ikke er tilstrekkelig for tilgang til doktorgradsprogrammet, kan det derfor kreves at spesifikke treningstiltak utføres.

Studenter med spesifikke treningstrender kreves for å ta opplæringstilbud. Studenter som er pålagt å fullføre opplæringen må signere det tilsvarende forslaget til opplæringskomplementer utarbeidet av fagutvalget før godkjenning for opptak til programmet. I dette forslaget vil det bli tatt med en klausul der det blir indikert at ikke å gjennomføre opplæringskomplementene vil forhindre godkjenning for forsvaret av doktorgradsoppgaven. Studentens veileder må presentere en rapport til fagutvalget der den tilslutter seg total eller delvis forbedring av de nevnte treningsoppleggene.

Forordningen om offisiell doktorgrad ved Universidad de La Laguna fastslår at systemene og prosedyrene for opptak må inneholde, for studenter med spesielle utdanningsbehov som er avledet av funksjonshemming, de tilstrekkelige støtte- og rådgivningstjenestene som skal vurdere behovet av mulige pensumtilpasninger, reiseruter eller alternative studier. Opptak av studenter med spesielle pedagogiske behov.

Når det gjelder opptakssystemer og prosedyrer tilpasset studenter med spesielle utdanningsbehov, kan vi si at ULL har tjenester som støtter gruppen studenter med spesielle utdanningsbehov avledet av deres funksjonshemning.

Fem prosent av de ledige plassene vil bli reservert for studenter som har anerkjent en funksjonshemming som er større enn 33 prosent, samt for de studentene med permanente spesialpedagogiske behov som er knyttet til personlige forhold i funksjonshemming, som i løpet av sin tidligere skolegang har presis av ressurser og støtter for sin fulle pedagogiske normalisering.

Fagkommisjonen vil i detalj vurdere forespørsler fra studenter med spesifikke pedagogiske behov utledet av funksjonshemming. I tilfellene vil de nødvendige støttemekanismene bli etablert i opptaksprosessen, slik at studenten kan fullføre studiene og mulige faglige tilpasninger vil bli analysert individuelt.

Kommunikasjonen av det innvilgede stedet vil bli forstått ved publisering av de innmeldte lister på nettsidene til ULLs Graduate Postgraduate, slik at individuell skriving ikke vil bli sendt. Imidlertid må studenten få opptakstillatelsen i Graduate School.

Dedikasjonsregime

Doktorgradsarbeidet inkluderer gjennomføring av deltidsstudier. Opptakskriteriene og prosedyrene for studenter som velger denne studietypen, vil være nøyaktig det samme som for heltidsstudenter. Studentene kan endres fra deltid til heltid eller omvendt, på forespørsel og godkjenning fra doktorgradsstudiet.

Per definisjon er det forstått at alle studenter som registrerer seg i et offisielt doktorgradsprogram, vil være heltid.

For å kvalifisere som en doktorgradsstudent i ensom deltidsstilling, må du sende inn en søknad på den måte og innen de frister som er fastsatt for det, begrunner manglende evne til å utføre disse studiene under en heltids grunner arbeidskraft aktivitet, særskilte behov, behovene til familiens omsorg, høy ytelse idrettsutøvere eller høyt nivå, så vel som de som er vurdert i reglene for permanens av ULL eller eventuelt i regelverket som utvikler.

Disse forespørslene vil bli løst før perioden etablert for innmelding i doktorgradsstudier ved fagkomiteen for den tilsvarende doktorgradsprogram. Mot denne avgjørelsen kan bli anket saken før rektor innen en måned etter varsling.

Doktorgradsstudenter kan be om endring av dedikasjonsregime av begrunnede grunner. Den faglige oppdrag av det offisielle doktorgradsprogrammet vil utstede en rapport i denne henseende om å godkjenne eller nekte slike endringer. Mot denne resolusjonen kan en klage innleveres for rektor innen en måned etter at han har meldt seg.

Permanent Krav

Varigheten av doktorgradsstudiet vil være maksimalt tre år for de studentene på heltid, fra opptak av doktorgradsstudenten til programmet til doktorgradsoppgaven.

Dersom søknadsfristen ikke er presentert, kan doktorgradsstudenten etter tre års forlengelse søke om forlengelse av dette løpetidet i ett år, som i unntak kan forlenges for ytterligere et ekstra år under de forhold som har vært etablert i tilsvarende doktorgradsprogram. Den faglige oppdrag av det offisielle doktorgradsprogrammet skal i hvert tilfelle utstede en rapport i denne forbindelse til lederen av doktorgradsstudiet eller -organet som doktorgradsprogrammet der den interesserte parten er innskrevet, som vil diktere tilsvarende resolusjon. Mot denne resolusjonen kan en klage innleveres for rektor innen en måned etter at han har meldt seg.

For doktorgradsstudenter på deltid kan disse studiene ha en maksimal varighet på fem år fra opptak til programmet frem til presentasjon av doktorgradsoppgaven. I dette tilfellet kan forlengelsen bli godkjent i to år. Term som også, og unntaksvis, kan forlenges for ytterligere et ekstra år, under de vilkår som er fastsatt i det tilsvarende doktorgradsprogrammet. Doktorgradskandidaten må be om de tilsvarende utvidelsene, hvis det er aktuelt. Den offisielle doktorgrads faglige oppdrag vil utstede en rapport til doktorgradskonsulent eller -organet som doktorgradsprogrammet som han / hun er registrert av, som vil diktere den tilsvarende oppløsningen. Mot denne resolusjonen kan en klage innleveres for rektor innen en måned etter at han har meldt seg.

Når det gjelder doktorgradsstudenter som har endret sitt engasjementsregime i løpet av studiene, er det etablert en faktor på 5/3 for trinnet fra fulltid engasjement til deltid og 3/5 engasjement. for endringer fra delvis til full dedikasjon, med det formål å beregne midlertidig beregning fastsatt i avsnittene 1 og 3 i denne artikkelen.

Ved beregning av perioder som er angitt i de forrige avsnittene, tas ikke hensyn til sykefravær, graviditet eller annen årsak som er gitt i gjeldende forskrifter.

På samme måte kan doktorgradskandidaten kreve midlertidig tilbaketrekking fra programmet i en periode på maksimalt ett år, som kan forlenges inntil ett år. Denne forespørselen må behandles og rettferdiggjøres før den faglige kommisjonen som er ansvarlig for programmet. Den faglige oppdrag av det offisielle doktorgradsprogrammet vil utstede en rapport til direktøren for doktorgradskolen eller -organet som doktorgradsprogrammet der den interesserte parten er innskrevet, vil diktere tilsvarende resolusjon. Mot denne resolusjonen kan en klage innleveres for rektor innen en måned etter at han har meldt seg.

Universidad de La Laguna også en Permanentforordning, som kan konsulteres i følgende lenke, og som refererer til doktorgradsstudiene, indikerer bare følgende (artikkel 2): ​​I tilfelle doktorgradsstudier , vil fremdrifts- og varighetsreglene justeres til det som er etablert i de nåværende statlige forskriftene, dets regulatoriske utvikling ved Universidad de La Laguna og, hvis det er aktuelt, hva som er gitt av enhver forskrift som utvikler bestemmelsene i disse forskriftene.

Program undervist i:
Spansk
Engelsk

Se 16 flere kurs fra Universidad de La Laguna »

Dette kurset er Campusbasert
Startdato
sep. 2019
Duration
Kontakt skolen
Deltid
Heltid studier
Deadline
Etter sted
Etter dato
Startdato
sep. 2019
Sluttdato
Søknadsfrist

sep. 2019