Les den offisielle beskrivelsen

Ph.d.-studiet i psykologi ved ULL har som mål å trene leger i ulike fagområder i psykologi. Gjennom doktorgradsarbeidet vil studentene kunne skaffe seg teoretisk, teknisk og praktisk kunnskaper som er nødvendige for avansert forskning på fire hovedområder: Klinisk og helsepsychologi, Neuroscience of Cognition and Emotions, Language Psychology, Utdanning og metodikk og intervensjon og familie, sosial og fellesskapsmedling.

begrunnelse tittel

Doktorgradsprogrammet i psykologi som presenteres her for å bli undervist i henhold til RD 99/2011, integrerer de ulike doktorgradsprogrammene som er i kraft og i utryddelse av fakultetet for psykologi. i et enkelt doktorgradsprogram. Denne tidligere erfaringen med å levere doktorgradsprogrammer med lignende karakteristika til den som presenteres her, kommer fra konverteringen av tidligere doktorgradsprogrammer med kvalitetsnavn og at noen av dem mottok en gunstig rapport fra ANECA for å få melding om Excellence i sin første samtale som beskrevet nedenfor.

Tidligere historie

Universidad de La Laguna har mer enn 30 års erfaring i organisering og levering av psykologi studier. Gjennom denne perioden har psykologistudier hatt høy etterspørsel som opprettholdes for tiden. I løpet av denne tiden har doktorgradsstudiet blitt formidlet i sine forskjellige formater eller modaliteter (kurs, programmer) og i samsvar med eksisterende opplæringsstrukturer: i utgangspunktet som en del av doktorgraden ved Det filosofiske fakultet, men med spesifikk opplæring i Psykologi (dette ble inkludert i parentes i tittelen), senere innen Fakultet for filosofi og utdannelsesvitenskap, og til slutt med opprettelsen av Psykologisk fakultet, som et spesifikt doktorgrad i psykologi. Fra opprettelsen av fakultetet og avdelingene mest knyttet til graden av psykologi (Dept. Personlighet, Evaluering og Psykologiske Behandlinger, Kognitiv, sosial og organisatorisk psykologisk avdeling, Dept. for evolusjonær psykologi og utdanning og Dept. av psykobiologi og metodikk for atferdsfag), ble doktorgradsprogrammer i psykologi formalisert, og med mindre endringer, opprettholdt til utseendet av de nye forskriftene. Hvis vi fokuserer på de siste fem årene, har 5 doktorgradsprogrammer blitt undervist i fakultetet for psykologi, 3 av dem er gyldige i henhold til dekret 1393/2007, og to andre er i ferd med utryddelse. Disse doktorgradsprogrammene er integrert i dagens forslag i det nye doktorgradsprogrammet i psykologi ved Universidad de La Laguna . Kvaliteten på dette doktorgradsprosjektet er en annen faktor som skal tas i betraktning: Tre av doktorgradsprogrammene som er integrert, har fått kvalitetsnorm: Kognitiv nevrovitenskap og utdanning, intervensjon og familiemedling og tekst- og taleforståelse; og de to første passerte ANECA-kriteriene for å oppnå Mention for Excellence i sin første samtale.

Forskningskapasitet ved fakultetet for psykologi

Som tilsvarer sin historie, har ULL-skolen sin forskningspotensial som støttes av en rekke objektive indikatorer. En av dem er rangeringer som verdsetter produksjon etter felt og vitenskapelige disipliner, som det er tilfelle av den anerkjente I-GR-rangeringen av felt og vitenskapelige disipliner, som støttes av ISI-effektfaktorpublikasjoner. I denne rangeringen viste ULL seg som 5. universitet i den spanske staten i psykologi i delen av vitenskapelige disipliner (og blant de fem første, okkuperte den 2. plass i kvalitative konsekvenser knyttet til mottatte sitater). Det kan konsulteres i følgende lenke.

Potensiell etterspørsel etter doktorgradsprogrammet i psykologi

Den potensielle etterspørselen av doktorgradsprogrammet i psykologi og dets interesse for samfunnet støttes av samme fornuftige og vedvarende etterspørsel fra doktorgradsstudenter for doktorgradsprogrammer med lignende karakteristika som har blitt undervist i fakultetet for psykologi ved Universidad de La Laguna . For eksempel viser registrerings- og avhandlingsdataene ifølge dataene fra Norges rektorat for høyere studier, nye studier og europeisk høyere utdanningsområde at 114 studenter har blitt registrert og 54 avhandlinger er lest i det siste fem år

En annen faktor som skal fremheves, relevant for den potensielle etterspørselen av det nye doktorgradsprogrammet i psykologi, refererer til det brede settet av offisielle mastergrad med flere utgaver og som har et bemerkelsesverdig antall studenter.

For å illustrere dette punktet er antall studenter som er innmeldt i hver av dem i det siste akademiske året 2012/13 angitt nedenfor. Styrken til denne mastergraden gir en rimelig og vedvarende etterspørsel fra doktorgradsstudenter til doktorgradsprogrammet, som derimot har den uunngåelige funksjonen til å møte denne etterspørselen med de nødvendige kvalitetsstandardene.

Samlet sett er dataene ovenfor en garanti for doktorgradsprogrammets bærekraft i psykologi.

Et potensial for å gjennomgå med hensyn til de mesterene som blir undervist, er evnen til å tiltrekke seg studenter fra den ibero-amerikanske sfæren hvis tilstedeværelse forsterkes år etter år. Antallet av avhandlinger som ble lest de siste fem årene (54) antar også en godkjenning av doktorgradsprogrammets levedyktighet, samt antall studenter som er innskrevet i doktorgradsprogrammet som er integrert i det nye doktorgradsprogrammet i Psykologi (114).

Potensiell forsker ved ph.d.-studiet i psykologi

Når det gjelder den vitenskapelige produktiviteten som demonstreres i selve programmet, er dette akkreditert av solvensen til dets ansatte av forskere / leger når det gjelder sexenn og publikasjoner. Mange av disse forskerne okkuperer første stillinger av rangeringen av professorer i Spania i vitenskapelig produktivitet i studier som dekker perioden 2004-2009, og at vi skal oppregne neste. Ifølge resultatene hentet av (*) Musi-Lechuga, Olivas-Ávila, Portillo-Reyes og Villalobos-Galvis (2005) i en studie publisert i tidsskriftet Psicothema hvor den vitenskapelige produksjonen av spansk psykologi analyseres gjennom poster av artikler i tidsskrifter som inngår i professorene (CU) og professorene (PTU) i de ulike fagområdene i psykologi, noen av disse forskerne er blant de ti professorene med høyest produksjon av artikler av tidsskrifter registrert i Web of Science-databasen i sine respektive kunnskapsområder. Ifølge studien utført av (**), er Salgado og Páez (2007) også blant de ti forskerne med høyeste av de seks kunnskapsområdene hvor akademisk psykologi er delt i Spania.

Mer nylig, ifølge resultatene som ble oppnådd av (*) Olivas-Ávila og Musi-Lechuga (2010) i en studie publisert i tidsskriftet Psicothema hvor den vitenskapelige produksjonen av de mest produktive lærerne i psykologi i Spania analyseres. of Science, er mange av disse professorene i topplasseringen blant de ti professorene med høyest produksjon av journalartikler registrert i Web of Science-databasen i deres respektive kunnskapsområder.

På samme måte er det verdt å merke seg den betydelige produksjonen i publikasjoner av avhandlingene som er lest, som angitt i seksjon 6 i Human Resources. Evnen til å tiltrekke seg forskningsressurser er demonstrert av de 14 konkurransedyktige nasjonale prosjektene som støtter forskningsmiljøene som utgjør ULL PhD-programmet i psykologi. Endelig, når det gjelder kvalitet og solvens av menneskelige ressurser og utstyr som tilbys, er programmet støttet av suksessen til de tidligere programmene, deres kontinuitet og det faktum at de har oppnådd tre av dem Kvalitet Nevn, som det allerede har vært rives.

Integrasjon av PhD-programmet i psykologi ved Ulls doktorgradskurs

Det skal bemerkes at PhD-programmet i psykologi vil bli integrert i ULLs doktorgradskurs. I Styrelsesrådet den 26. september 2013 ble ULL doktorgrad godkjent. Mens dette er satt i full drift, vil det fungere som angitt i resolusjonen 17. januar 2013, som gir offentliggjøring av forskriften om offisiell doktorgrad ved Universidad de La Laguna ,

I denne resolusjonen er grunnlaget lagt for organisering av doktorgradsprogrammer tilpasset den nye forskriften. Dette er å opprettholde sine indikatorer når det gjelder doktorgrad og etablere en strategi som vil tillate å forbedre sine forskningsresultater, ta dem utover de som er i dag.

Tanken er at deres nye doktorgradsprogrammer fungerer som traktorer av forskningen utviklet i institusjonen, og fremmer større oppmerksomhet til sine forskere i opplæring, samtidig som de regulerer utryddelsesprosedyrene i doktorgradsprogrammer artikulert i henhold til tidligere forskriftsmessige bestemmelser.

Integrasjon av doktorgradsprogrammet i ULLs IDI-strategi

Ph.d.-studiet i psykologi er en del av ULLs IDI-strategi, som inkluderer utviklingen av Tricontinental Atlantic Campus (CEI-CANARIAS), et ekspertisemiljø som skal være fra 2015 Atlanterhavsreferanse i Europa som mottaksakse og katalysator for talent i undervisning, forskning, innovasjon og overføringsprosjekter med Afrika og Latin-Amerika, og under fellesnevneren av en modell for integrert bærekraft for utviklingen. Campus er allerede et viktig element for utviklingen mot den nye økonomiske, produktive og sosiale strukturen på Kanariøyene. En av handlingene på den tidligere nevnte Atlanterhavet Tricontinental Campus er direkte knyttet til forskerlinjene i PhD-programmet i psykologi. I dette tilfellet henvises til handling nr. 8 (Wolfgang Köhler Atlantic Neuroscience Center) som har hovedmål å inkorporere forskningslinjer og inngrep som påvirker livskvaliteten til mennesker innen nevrovitenskap (syklus viktige, neuro-degenerative lidelser, risikogrupper, etc.); Fremme av overføring av resultater i utforming av intervensjonsstrategier og utvikling av samarbeid; workshops i nevrovitenskap for forskere fra det afrikanske kontinentet og fra Ibero-Amerika, etablering av et tri-kontinentalt program for mobilitet og rekruttering av talenter; oppgradere undervisning, etc. På samme måte forventes resultatene med hensyn til forbedring av diagnose- og intervensjonssystemer i psykisk helse- og læringsproblemer, utforming av intervensjonsstrategier for å forbedre livskvaliteten; oppmuntre mobilitet og rekruttering av talenter blant forskere på tri-kontinentalt nivå, etc.

Forbedringene i konkurranseevnen starter fra en bærekraftig og global tilnærming, som vil styrke sentrale sektorer, styrke nye sektorer knyttet til de tematiske spesialiseringsområdene på Campus og bidra til å skape sysselsetting. Denne modellen vil dra nytte av den geostrategiske posisjonen på Kanariøyene som en bro fra Europa til Vest-Afrika, Macaronesia og Latin-Amerika. Derfor vil Tricontinental Atlantic Campus fungere som en universitetsakse innenfor det nasjonale prosjektet for å styrke Kanariøyene som en tricontinental strategisk europeisk bro i Atlanterhavet.

Delprosjektene som definerer det, dekker alle områder av ekspertise: lærerforbedring, tilpasning til det europeiske høyere utdanningsområdet (EHEA), vitenskapelig forbedring, innovasjon og kunnskapsoverføring, campusomforming og internasjonalisering. I dette omfanget er doktorgradsprogrammet i psykologi nettopp satt inn.

I CEI-CANARIAS utvikles utdanningsplattformer av kvalitet og fortreffelighet fra rammen av International School of University Postgraduate Programs, samtidig som gode infrastrukturer blir forsterket. Faktisk har de undervist i en rekke universitetsmastergrads- og doktorgradsprogrammer i fakultetet for psykologi, mange av dem med kvalitetsnorm, og det er nå ment å bli integrert i et enkelt doktorgradsprogram i psykologi, som har fått lov til å tiltrekke seg studenter og gode forskere av internasjonal prestisje. ULLs innsats og fremgang har vært grunnleggende de siste årene, som en katalysator for talent gjennom sine treningsaktiviteter, og utgjør ca 80% av forskningen gjort på Kanariøyene, overføring av kunnskap generert til samfunnet og det produktive stoffet og anskaffe virkelige forpliktelser for en produktiv modell basert på kunnskap.

ULL deltar aktivt med Science-Technology Park i Tenerife SA, som er et utvalg senter for biomedisinsk forskning på Kanariøyene (CIBICAN). Valget av materialets bærekraftakse som en fortrinnsrett i ID-aktivitetene som skal utvikles i den fremtidige vitenskapelige og teknologiske polen, PCT La Laguna, knyttet til PCCT, har som grunnleggende argumenter på den ene side forskningsressursene som er tilgjengelige for den delen av Universidad de La Laguna og på den annen side den strategiske etterspørselen etter forskningsresultater i de nevnte områdene, både offentlige og private.

Innhold av programmet

Ph.d.-studiet i psykologi ved ULL har som mål å trene leger i ulike fagområder i psykologi. Gjennom doktorgradsarbeidet vil studentene kunne skaffe seg teoretisk, teknisk og praktisk kunnskaper som er nødvendige for avansert forskning på fire hovedområder: Klinisk og helsepsychologi, Neuroscience of Cognition and Emotions, Language Psychology, Utdanning og metodikk og intervensjon og familie, sosial og fellesskapsmedling.

kompetanser

Grunnleggende kompetencer

  • CB11 - systematisk forståelse av et fagområde og mestring av ferdigheter og forskningsmetoder knyttet til feltet.
  • CB12 - Evne til å tenke, design eller opprette, implementere og vedta en betydelig prosess for forskning og nyskaping.
  • CB13 - Evne til å bidra til å utvide grensene av kunnskap gjennom original forskning.
  • CB14 - Evne til å utføre kritisk analyse og evaluering og syntese av nye og komplekse ideer.
  • CB15 - Evne til å kommunisere med den faglige og vitenskapelige miljøet og samfunnet generelt om sine områder av ekspertise på de måter og språk som vanligvis brukes i internasjonale vitenskapelige samfunn.
  • CB16 - Evne til å fremme innen akademiske og profesjonelle sammenhenger, vitenskapelig, teknologisk, sosial, kunstnerisk eller kulturell avansement i et kunnskapsbasert samfunn.

Personlige ferdigheter og ferdigheter

  • CA01 - Navigere våre sammenhenger der det er lite konkret informasjon.
  • CA02 - Finn de sentrale spørsmål som må besvares for å løse et komplekst problem.
  • CA03 - Å designe, skape, utvikle og lansere nye og innovative prosjekter på sitt område av ekspertise.
  • CA04 - Arbeid i utstyr og selvstendig i en internasjonal eller tverrfaglig sammenheng.
  • CA05 - integrere kunnskap, håndtere kompleksitet og formulere dommer med begrenset informasjon.
  • CA06 - Kritikk og forsvar av intellektuelle løsninger.

opplæringsaktiviteter

  • Opplæring i Neurovitenskapsteknikker
  • Avansert metodologisk opplæring anvendt på psykologi
  • Workshop for informasjonssøk, skriftlig og vitenskapelig kommunikasjon
  • Entreprenørskapsverksted
  • Seminarer og konferanser av programmet
  • Vitenskapelig publikasjon
  • Forskning bor i andre sentre
  • Søknad om finansiering (stipend / prosjekt / stipendmobilitet)
  • Deltakelse i kongresser
  • Interne seminarer av forskningsgrupper

forskningsområder

  • Linje 1: Klinisk og helsepsykologiResearch på personlighet og individuelle forskjeller; Validering av teknikker og prosedyrer i psykologisk evaluering; Prosesser og dimensjoner i spedbarn-juvenil og voksen psykopatologi; Implementering av psykologiske behandlinger og ny terapeutisk utvikling; Neuropsykologisk evaluering og rehabilitering; Fremme av helse, trivsel og livskvalitet; Intervensjon i samfunnssykologi; Psykologi av kjønn; Normal og patologisk aldring.
  • Linje 2: Neuroscience of Cognition and EmotionsNeuropsykologi av normal og patologisk aldring; Utvikling nevropsykologi; Neuropsykologisk studie av nevrologiske patologier; Neuropsykologisk studie av psykopatologier; Neurovitenskap av språk og handling; Neurovitenskap av affektive, motiverende og sosiale prosesser; Hjerne-neuroimaging og mentale funksjoner; Elektrofysiologi av kognisjon; Ikke-invasiv hjernestimulering.
  • Linje 3: Språkpsykologi, Utdannelsespsykologi og metodikk Spesifikke behov for pedagogisk støtte; Kognitive prosesser i lesing og skriving; Pedagogisk psykologi; Instruksjonspsykologi; Spesifikke læringsproblemer: dysleksi, dysgraphia, dyscalculia; Tale terapi evaluering og intervensjon i språkforstyrrelser; Kulturell og språklig mangfold; Forskningsmetoder i komparativ psykologi og dyrkognisjon; Multivariate analyse; Observasjonsmetodikk; Produksjon av statistiske programvareverktøy.
  • Linje 4: Intervensjon og familie, sosial og fellesskapsmedlingsintervensjon med familier; Intervensjon med mindreårige i beskyttelse; Familie- og sosialfellesskapsmedling; Intervensjon i vold i parforhold; Intervensjon i juridisk psykologi; Psykososial intervensjon innen fordommer og diskriminering; Psykososial intervensjon i organisasjoner og menneskelige ressurser; Intervensjon i miljøpsykologi og bærekraft.

opptakskriterier

Studenter som oppfyller kravene beskrevet ovenfor, vil bli tatt opp i samsvar med de spesifikke kravene og kriteriene for evaluering av følgende fordeler:

  • Faglig rekord på gradenivå: opptil 10 poeng (gjennomsnittlig akademisk rekord)
  • Mastergradsstudium: opp til 10 poeng (gjennomsnittlig akademisk rekord)
  • Forskningsverdier: opptil 2,5 poeng
  • Profesjonelle verdier: opptil 2,5 poeng.

Totalt: 25 poeng

Programmet inkluderer muligheten for å få deltidsstudenter, 10% av de totale tilbudene som tilbys for hvert studieår.

Skalaen vil bli brukt lik søkere som søker om opptak både på heltid og på deltid. I sistnevnte tilfelle må begrunnelsen for dette engasjementregimet være begrunnet i tilgangsforespørselen, i henhold til vilkårene i de offisielle lærereglene ved Universidad de La Laguna i artikkel 7, spesielt i avsnitt 3 (Para For å bli ansett som en doktorgradsstudent på deltid, må den tilsvarende søknaden innleveres på den måten og innenfor de fastsatte frister for å begrunne at det ikke er mulig å gjennomføre disse studiene på heltid grunnet arbeidsaktivitet, spesielle utdanningsbehov, behov for familie omsorg, idrettsutøvere med høy ytelse eller høyt nivå, samt de som vurderes i ULL-regelverket eller, når det er hensiktsmessig, i regelverket som utvikler dem. søknader vil bli løst før perioden fastsatt for innmelding i doktorgradsstudier av en del av den faglige oppdraget til det tilsvarende doktorgradsprogrammet. Mot denne resolusjonen kan en klage innleveres for rektor innen en måned etter at han har meldt seg.

Søknader fra de som oppfyller forutsetningene, som må formaliseres innen tidsfrister og i samsvar med prosedyrene fastsatt Universidad de La Laguna , vil bli sendt til dommen av fagutvalget for doktorgradsutdanningen, som skal avgjøre hvorvidt deres tidligere opplæring til studiene er tilstrekkelig PhD.

I den forstand vil de som akkreditiverer tidligere kvalifikasjoner knyttet til psykologi eller søkere som, fra andre kvalifikasjoner, akkreditiverer erfaring eller tilleggsopplæring innen feltene knyttet til emnet i programmet, har prioritet.

For å bedømme sammenhengen mellom akademisk rekord og den tidligere yrkeserfaringen fra kandidatene med temaet for programmet, vil Akademisk doktorgrad kontrollere de studerte universitetsfagene og opplevelsen og tilleggsopplæringen kandidatene akkrediterer. som, forbeholder seg retten til å utføre, i tilfelle av rimelig tvil, personlige intervjuer med kandidatene.

Program undervist i:
Spansk
Engelsk

Se 16 flere kurs fra Universidad de La Laguna »

Sist oppdatert June 19, 2018
Dette kurset er Campusbasert
Startdato
sep. 2019
Duration
Kontakt skolen
Deltid
Heltid studier
Deadline
Etter sted
Etter dato
Startdato
sep. 2019
Sluttdato
Søknadsfrist

sep. 2019